Lekcije o zapošljavanju seniora: kako je nastala kampanja za Matorog developera?

Ekipa iz Hooloovoo-a nas vodi kroz proces nastanka ove kampanje i lekcija o zapošljavanju seniora koje su u tom procesu naučili.

Nikola Vrgović - 18. Januar, 2018.

U narednom periodu ćemo se na Startitu više baviti temom employer brandinga, tako da ako imate korisno iskustvo u ovoj oblasti koje biste želeli da podelite sa drugima, javite nam se na mejl redakcija@startit.rs.


Jun prošle godine. Gazda je leteo u Stokholm. Čitao neki od onih magazina što dobiješ džabe kad se voziš avionom. Neka reklama unutra, neki matorac i neke zgodne cice. Vidi matorog, pomislio gazda i pomislio još nešto — čekaj, bre, pa matori je senior, znači — mator, znači — aj tražimo matore programere!

Odatle do kampanje, onakve kakvu je videlo baš mnogo programera, uradili smo gomilu posla, usvojili gomilu ideja i još veću odbacili.

Šta smo naučili iz kampanja pre nego što je došao Matori?

Ipak, priču smo počeli da pričamo malo ranije. U kampanjama koje su prethodile Matorom, negde od kraja 2016, trudili smo se da nekako drugačije pravimo oglase, drugačije od svega što bi neko drugi uradio, pa šta god to značilo u određenom trenutku. Učili smo kad fejlujemo, pa smo imali i blistavih trenutaka. Skontali smo neke stvari:

Ne bi Matori bio Matori da nismo prošli kroz sve to pre njega i sigurno ne bismo bili ovoliko zadovoljni rezultatima. Stigao nas je baš kad je trebalo, kad smo bili dovoljno zreli da zaokružimo koncept na pravi način. Vagali smo i precizno izmerili svaki detalj, bez žurbe i bez nerviranja kad smo morali da se vratimo na početak.

Pored konkretne komunikacije i nekih tih kreativnih stvari, naučili smo i gomilu tehničkih. Naučili smo gde žive programeri, šta rade i šta ne rade. Naučili smo i šta ih nervira. Realno — nervirali smo ih. Namerno. Odmah na početku pohvatali smo ih i pitali o društvenim mrežama. Bili su svi ko jedan — ma, daj, ko to koristi, nema šanse, ponekad pogledam… Posle se pokazalo da nije baš tako.

Kako je stvoren Matori i ko je on uopšte?

Od starta, kad smo imali samo ideju i slogan — Tražimo matorog developera, znali smo da će da bude dobro, ali da mora to sve lepo da se skocka.

Prvo smo uklavirili ko je Matori u stvari, kakav je to čovek i šta on hoće. E, tu smo se lepo zakucali – malo levo, malo desno, hop-cup poskočiću. Malo smo se vrteli u krug dok na kraju sve nije bilo jasno. Matori je star čovek, ali u kakvoj je vezi sa programiranjem? Matori je i onaj neki lik što mu kažeš — e, ‘de si, matori…

Likes and Cookies je to odlično opisao i zaglavio u lead:

Zato što zna sve fore. Zato što se seća dial upa i ne smara za svaku sitnicu. Namršti se, ali ne smara. Zato što pusti klince da probaju, pa dođe, sedne i završi posao.

U finalu, išli smo nekako ovako:

Pretražili smo sve stockove i skontali da svako od nas ima drugačiju ideju kako taj lik treba da izgleda i ko je on stvarno. Kao, krenuli smo od istih stvari, čak je i tekst oglasa bio blizu ovoga što danas jeste. Evo nekoliko fotografija koje smo odbacili.

Nekoliko, a realno — sve smo odbacili! Marko Rajić, naš dizajner, nam je rekao — ne znam, ni jednoj ne verujem. Prosto, vidi se da to nisu pravi oni, da su to neki glumci, modeli. Onda smo skontali da moramo da nađemo tog matorog negde. Veliki je Beograd, bili smo jedan-kroz-jedan da je tu negde. I da ga fotkamo!

Bilo je lakše nego što smo mislili da će biti. Zvali smo Mladena Jankovića (Studio Stroj), posle tri rečenice rekao je — e, pa znam ja vašeg matorog! Nekog ćaletovog ortaka iz Borče. Tamo smo ga i slikali, u nekoj sporednoj ulici. Ko je pratio Facebook stranicu, zna da smo se super proveli i da smo imali i neke modele tu koji nisu bili planirani, ali su se super skockali.

Copy oglasa

Skontali smo da je stari oglas dobro prošao, onaj prvi što smo ga pisali kao Single Page App — mnogo sadržaja i teksta verovatno previše. Skontali put kojim bi Matori trebalo da ide, ali je morao da bude ozbiljno unapređen, v2.0 na steroidima.

Odredili smo selling pointe za svaku poziciju. Na primer, 200 mikroservisa za Java Developera.

Podelili smo oglas u nekoliko segmenata i dali mu jedan cilj — da onom ko čita pruži kompletnu sliku o novom poslu:

Segment br. 1 | Teaser

Ko je Matori i šta mi to toliko dobro radimo i šta će on da radi sa nama? U glavu! Ceo fazon je da u prvom screenu onaj ko čita bude kupljen, u idealnom slučaju, a realnije — da bude dovoljno zainteresovan da nastavi da čita. Znali smo da imamo zanimljiv dizajn i matorog kakvog smo hteli. Znali smo da šta god izvučemo iz oglasa, nama je baš do jaja i smešno i veliko i sve, ali morali smo da skontamo šta je to što Matori hoće da pročita.

Da mu ispričamo koliko je HOOLOOVOO… Pa, HOOLOOVOO, da, ali posle. Da mu ispričamo šta će da dobije, da, ali isto posle. Realno, znali smo da ljudi kojima smo hteli da se obratimo već imaju posao i pola-pola smo da li su tamo zadovoljni i srećni ili nisu. Ali ako mu ispričamo o projektu nešto malo, odmah tu… E, skontali smo da je to to.

Ispričali smo mu i o tehnologijama. Računali smo — ako skonta da nije zezanje i da stvarno mora da donese neko znanje ovamo, skontaće i da, koliko god se mi neozbiljno ponašali, radimo kompletno ozbiljne stvari i radimo ih dobro.

Segment br. 2 | O projektima

Razvijamo sistem kompleksan koliko Facebook, Netflix, Uber… Iz Srbije. Nema zezanja sad, HOOLOOVOO radi na ozbiljnom projektu. Do nedavno, mali broj ljudi je uopšte čuo za nas, a još manji je bio svestan koliko je naš posao kompleksan.

S druge strane, Matori, dobro plaćen i verovatno zaposlen u dobroj firmi, neće ni da pomisli da se pomeri ako novi projekat nije dovoljan izazov. E, taj izazov je ključ i baš zato smo to stavili u prvi plan.

Da zaključimo — lepo je što imamo bazen i što imamo dvorište, ali ne jurimo plivače, nismo ni mi plivači, nego jurimo programere. Znači, bazen super, ali projekat ispred.

Segment br. 3 | O benefitima

Svašta smo nešto ispričali, ali najvažnije — dovoljno parking mesta i bez gužve u dolasku i odlasku s posla. U pokušaju da ih razumemo, u stvari da nas razumemo, morali smo da skontamo šta nas žulja. Ozbiljno smo to analizirali, nije zezanje. Pitao nas je Srđan Dovniković — ajde, šta to žulja programera, a možemo da pomognemo?

Veliki broj programera radi negde po Novom Beogradu i isti taj broj ima ozbiljan problem da nađe parking i svakodnevno gubi vreme i gubi živce zbog toga. Oni koji rade tamo, a žive ovamo, zezaju se i do sat vremena dok dođu.

Skontali smo da posao u HOOLOOVOO-u negde čuva taj jedan sat i to svaki dan. Kao skraćeno radno vreme, u neku ruku. Pričaćemo vam o tome uskoro, ispostavilo se da smo baš naboli.

Posle su došli ostali neki problemi i naša rešenja — zdravlje, vid, bol u leđima… Platu još uvek ne komuniciramo javno, ali naglasili smo da ozbiljno dobro plaćamo zaposlene.

Segment br. 4 | O HOOLOOVOO-u

Morali smo da objasnimo i ko smo. Činjenica da je HOOLOOVOO relativno mali tim, a finansijski stabilan, bio je zanimljiv momenat. Uvek je dobro priključiti se maloj firmi koja raste, posebno onoj koja ima ozbiljne klijente, one koji garantuju stabilnost.

Plan kampanje

Ideja sama za sebe, super, ali tu se završava ako nema dalje. Morali smo da smislimo kako da je svi vide. Ne svi, nego developeri i ekipa oko njih. Od početka, zbog više razloga, planirali smo da kampanju pustimo posle VoxxedDaysa (od ove godine http://heapcon.io). VoxxedDays poseti 600-700 seniora — za HOOLOOVOO to je glavni događaj u sezoni.

Osim toga, negde nam se čini da je kraj godine trenutak kada je najlakše zaposliti ljude. Nekako se u to vreme skonta godina iza i svi oni koji tom sumom nisu srećni, kandidati su za posao kod nas.

Oglas u novinama koje su podeljene u toku VoxxedDaysa — Tražimo matorog — bio je odličan test. Upoznali smo reakcije i obezbedili prostor da fino podesimo sve što je trebalo. Inače, reakcije su bile odlične, pa je samopouzdanje na nekoliko nedelja do početka bilo veliko i nepomereno.

Kanali komunikacije

Skontali smo da ćemo da pucamo iz svih topova, samo, kad juriš programere i to one koji ne jure tebe, taj arsenal ume da bude, pa ne preveliki. Imali smo na raspolaganju naš sajt, društvene mreže i Infostud i Startit.

Infostud

Beskrajno smo zahvalni celoj ekipi jer stvarno jesu izašli u susret svakom našem zahtevu. Naš oglas prvi je ikada custom html responsive oglas objavljen na ovom portalu. Mnogo posla sa svih strana, ali na kraju sve kako treba i na vreme. Sve ostalo klasično, vrući oglasi i to je to.

www.hooloovoo.rs

Kompletan sajt posvetili smo kampanji — prilagodili slider sekciju, ubacili oglase i slično. Logično, društvene mreže imale su jedan cilj, da sve relevantne korisnike dovedu baš ovde.

LinkedIn

HOOLOOVOO prvi put na LinkedInu. Sredili smo nalog sitno pre VoxxedDaysa, iskoristili tih nekoliko dana za test i skontali sjajne rezultate. U tom trenutku, nije nas pratilo mnogo ljudi, nas kao firmu, ali su naše objave videle hiljade. Definitivno, jedan od najkorisnijih kanala u ovoj kampanji.

Sjajan momenat, stvarno i ne samo na LinkedInu, ali najviše, bio je onaj kad nam se javio veliki broj relevantnih ljudi. Onako, sami od sebe, pisali su nam da je oglas drugačiji i da im se to sviđa, da su se nasmejali, ali dobili sve potrebne informacije. Ljudi iz Srbije i iz zemalja regiona.

Naravno, bilo je i drugačijih mišljenja. Jednako smo uvažili i takva. Napisali smo tamo i ozbiljno smo mislili — obe strane dobrodošle na pivo.

Objavljivali smo različit sadržaj, onaj u direktnoj vezi sa oglasnom kampanjom i onaj koji se naslanjao na takav. Testirali smo plaćene kampanje i direktno smo kontaktirali relevantne developere kroz inboks. Trudili smo se da ne spamujemo, nego da stvarno kažemo šta imamo — direktno, jasno, koliko je moguće zanimljivo i otvoreno. I sve to, nakon dve nedelje kampanje, kada smo ocenili da je određen broj njih već upoznat sa pričom.

Facebook

Sredili smo osnovne pozicije i počeli. Neke postove sponzorisali, neke malo manje, neke nismo. Ne boost-s-prednje-strane i kao igramo se da kidamo Facebook, nego redom, tjunirali ciljnu grupu, prišli joj iz nekoliko pravaca, segmentirali, pohvatali u pixel, pratili, merili, servirali što treba i nismo što ne treba. Razmišljali o Instagramu, shvatili da ne.

Twitter

Kao i LinkedIn, u toku VoxxedDaysa, malo smo čačkali i Twitter. Ostvarili korektne rezultate. Malo posebna populacija tamo provodi vreme, pa smo umesto velikim engagementom velikog broja tviteraša, bili veoma zadovoljni reakcijama onih relevantnih.

Startit

Oglasili smo jednu poziciju kod njih. Naš dizajn implementiran je ekspresno i ceo odnos s ekipom tamo bio je odličan. Pojava na Startit poslovima više je nego važna. Na prvom mestu zbog slike koju je Startit izgradio o sebi unutar zajednice.

Troškovi

Total 3.902,17 EUR

Rezultati

Sledi uporedni pregled broja prijavljenih i broja kandidata pozvanih na intervju u periodima kampanje i pred kampanju:

Matori, u zbiru, ukupno, nije doneo bitno više prijava nego prethodne kampanje. Deo ekipe se iznenadio, deo nije. Jesmo očekivali da će Infostud kao kanal ostati na nivou. Mislili smo — pa, tu dolaze programeri da traže posao. Pametni smo, ćao, pobedili smo. Nismo. Možda je do trenutka, nismo sigurni. Mislili smo da će broj prijava preko drugih kanala biti značajno veći i bio je.

Matori i nije imao ideju da danas za odmah donese veliki broj prijava. Svaki Matori ili bar veći broj njih ima posao i relativno je zadovoljan. Niko normalan u toj situaciji ne bi pročitao oglas i odmah odlučio da promeni posao. Naša priča je malo realnija. Dugoročnog je karaktera. Cilj je da u narednom periodu, neko ko skonta da bi da menja posao, zna da je HOOLOOVOO relevantna opcija. S druge strane, da onaj kome se mi obratimo ima pozitivan stav i bude u fazonu da bar svrati na pivo.

Ono što jeste važno i jeste pravi i vredan rezultat ove kampanje upravo je 2x veći broj poziva na razgovor za posao nego u prethodnom periodu. Jasno, kvalitet prijava je bitno uvećan. Čak i preko Infostuda stizale su prijave iskusnijih developera, što ranije nije bio slučaj.

Broj prijava direktno preko sajta bio je uvećan 2.5x. Uglavnom se radi o ljudima koji su do informacija došli preko društvenih mreža. E, to je ceo fazon. Infostud posećuju programeri koji traže posao, a takvih je malo. Društvene mreže omogućile su nam da iscimamo one koji imaju posao, zadovoljni su tamo ili nisu, ali ne cimaju se puno. Previše su dobri da bi se cimali, možda. I uspeli smo mnogo više nego ranije.

Upravo je to najveći uspeh ovakve kampanje. Uspeli smo da dođemo do onih do kojih nije lako doći. I sve to za neke relativno male novce. U poređenju sa budžetom izdvojenim za oglase na Infostudu — zanemarivo.

Još jedna lepa stvar došla je iz ove kampanje. Unapredili smo proces zapošljavanja. Već smo nekad, s vremena na vreme, pravili neke simpatične zajebancije — HOOLOOSKOP, Debug My Day… Ok su prošle, svašta smo nešto naučili. Sad imamo chatbota koji će da nam pomaže. Pisaćemo više i o tome uskoro. Malo smo natezali sa Facebookom, čudni su to ljudi tamo, ali sad je ok. Zanimljivo je da ga je napisao baš čovek koga smo našli u kampanji i evo, sad je deo HOOLOOVOO-a.

Pisaćemo i o njemu, u stvari o svima njima.

Startit nije doneo velike konkretne rezultate, ali je do kraja pokidao brand awareness. Imati oglas na Startitu i na Infostudu nije ni blizu isto. Startit je jedan od pozitivno prihvaćenih domaćih pokreta, Infostud je samo korporacija. Startit kaže o tebi da si kul, podržavaš lokalne startape. Infostud, KupujemProdajem, Halo Oglasi, ne donose ti neke velike simpatije kod onog ko čita.

Zato i zato što je Matori stvarno pokidao i zato što smo srećni zbog toga i zato što ne mislimo da je deljenje znanja i iskustva nešto loše, početkom marta, zajedno sa Likes and Cookies, gostovaćemo na Startit Poslovi meetupu. Pričaćemo o našim iskustvima u vezi sa employer brandingom i kako smo izgradili i dalje gradimo HOOLOOVOO.

Matorog razvili:

Ideja | HOOLOOVOO
Realizacija i digital marketing | Likes and Cookies
Dizajn | Marko Rajić
Fotografija | Mladen Jankovič (Studio Stroj)
Začinio Matorog pravim pitanjima | Srđan Dovniković

Autori: Predrag Spasojević (HOOLOOVOO) i Nikola Vrgović (Likes and Cookies)


Ekipa Hooloovoo-a širi svoj tim, a trenutno traže matorog JS developera