Laika je „balkanski LinkedIn” za IT stručnjake: Za tri meseca kreirali bazu od 6.000 portfolia i 110 kompanija

Iza Laika-e stoji tim od 15 ljudi.

Sanja Vatić - 17. Jun, 2019.

Iz makedonskog startapa Laika kažu da na Balkanu postoji mnoštvo raspoloživog IT talenta, kao i rastući trend među tehnološkim kompanijama koje na ovim prostorima sve češće otvaraju kancelarije. Baš u tome su uvideli potencijal za građenje platforme koja spaja IT kompanije sa IT profesionalcima iz Makedonije, Srbije, Bugarske i Hrvatske.

Laika je namenjena svima koji rade u IT-u: od softverskih inženjera do dizajnera, digitalnih marketera i data scientist-a, s tim da je za sada akcenat prvenstveno na softverskim inženjerima. Odnosno, Laika je zamišljena kao mesto koje pomaže profesionalcima da nađu posao koji žele, a kompanijama da dođu do potrebnog kadra ili da sebi obezbede kanal za employer brending. O rešenju koje Laika nudi govori Aleksandra Janakievska, CEO ovog startapa:

Plate u IT sektoru vrtoglavo rastu, ali se čini kao da IT profesionalci gotovo nikada nisu zadovoljni na poslu. Kompanije smatraju da je najveća prepreka za rast nalaženje i zadržavanje pravih ljudi. Tržište zapošljavanja IT-evaca je postalo konkurentno i svi pokušavaju da zaposle iste ljude.

Naše rešenje za taj problem je platforma koja pomaže IT profesionalcima da nađu posao koji vole tako što će uspostaviti autentične veze sa kompanijama pre nego što odluče gde da se prijave. Osim povezivanja, radimo sa obe strane na edukaciji, učenju i rastu — kao delu rešavanja problema.

Na samu ideju Aleksandra Janakievska došla je nakon što je tri i po godine radila u korporaciji, a zatim prešla u svet startapa. U tom svetu nailazila je na prepreke koje su je podstakle da osnuje Laika-u:

Bila sam prvi zaposleni u Brainster-u, najbrže rastućoj kompaniji u Makedoniji u oblasti neformalnog IT obrazovanja. Pomogla sam kompaniji da dođe od nula do 14 zaposlenih, od 800 do 6.000 učenika i do rasta prihoda za više od 200 odsto godišnje. Pored digitalnog marketinga i biznis developmenta, podučavala sam učenike Social Media marketingu i Lead Generation-u kroz praktične radionice. Jedno od mojih glavnih zaduženja tamo bila je saradnja sa IT kompanijama kojima sam pomagala da prepoznaju šta im treba od zaposlenih kako bih mogla da ih povežem sa učenicima i osiguram da im se očekivanja poklope.

Najviše sam se radovala pozivima studenata koji su zvali da nam kažu kako je naša mala misija uspela i da su dobili posao. Odlučila sam da taj isti uticaj želim da napravim na većoj skali i da utičem na ceo region. To me je dovelo do ideje da napravim Laika-u i pomognem IT talentima širom Balkana da dobiju posao koji vole. Shvatila sam da nismo imali sistematizovano rešenje za to.

Tako je prvo pozvala svog bivšeg šefa, Petra Ninovskog, da bude suosnivač zajedno sa njom, a sam Brainster je postao ekskluzivni partner Laika-e. Ovaj dvojac odmah je ustanovio osnovna pravila — kada nađu prave ljude počeće sa građenjem proizvoda. Dve nedelje od tada Laika je postala tim od 15 ljudi među kojima su serijski preduzetnici, softverski inženjeri, UX dizajneri, marketeri….

Platformu su najavili 4. marta, a beta verziju lansirali već 20. maja ove godine. Na samom početku zabeležili su značajne rezultate. U prvih nekoliko sati nakon najave lansiranja prikupili su 3.500 portfolia. Već u vreme lansiranja beta verzije u svojoj bazi su imali 6.100 portfolija i 110 kompanija. Takođe, 60 odsto prodaje dolazi im od Inbound Lead Generationa (tj. procesa kreiranja sadržaja i kampanji koje za cilj imaju skupljanje podataka zainteresovanih korisnika, odnosno kupaca, i kasnije kontaktiranje tih zainteresovanih korisnika ili kupaca sa ciljem da im se nešto ponudi ili proda i da se ostvari saradnja) — email martketing i LinkedIn su glavni kanali preko kojih dolaze do klijenata.  

Što se biznis modela tiče, Aleksandra objašnjava da će za ljude koji traže posao Laika uvek biti besplatna. Za kompanije pak platforma funkcioniše po SaaS modelu — mogu da plate za objavljivanje oglasa ili da se pretplate za korišćenje platforme na određeni period. Takođe, predviđeni su i modeli koji se kroje po meri kompanije jer su „svesni da ne zapošljavaju svi na isti način’’.

Za sam kraj, Aleksandru smo pitali kako vidi izazove koji im predstoje:

Budući izazov je zadržavanje korisnika na platformi i kontrolisan rast kako bi se održao kvalitet i kvantitet za obe strane na platformi.