Kreatori i alati: Danilo Novaković, Purezeen

Danilo Novaković je dizajner, preduzetnik i ko-osnivač DaFEDa. U svojoj firmi Purezeen vodi tročlani tim, a sa nama je podelio svoje alate, od kojih su na listi i (zaboravljeni?) olovka i papir.

Marija Gavrilov - 3. Oktobar, 2015.

Danilo Novaković je full-stack dizajner, uglavnom u domenu web i mobilnih aplikacija, i osnivač dizajn studija Purezeen (gde je ujedno i sve ostalo što treba biti – od menadžera prodaje  do office assistant-a). Purezeen je mali tim od troje ljudi, a u poslednje vreme, pored dizajna web i mobilnih aplikacija, rade kompletne web aplikacije za startape u saradnji sa drugim malim firmama. Danilo je jedan od osnivača i organizatora DaFED događaja, koji je upravo nastao sa željom da sazna šta drugi koriste i kako rade.

Računar: MacBook pro – onaj poslednji model. Bitno mi je da računar bude mobilan i da mogu da radim bilo gde, kao i da može da potera alate koje koristim. Razmisliću o Applu kada sledeći put budem kupovao, ako se uklopi u budžet. Trenutni računar je HP ProBook 4530s – takođe mi je bitan dodatni ekran. Ja svoj posao često nosim i kući tako da i tamo volim da imam dodatni ekran.

Telefon: Uspeo da slomin drugi ekran na Google Nexus-u 4, pa trenutno koristim prvi slobodan u kući Samsung Galaxy S4 Mini. Razmišljam šta sledeće da kupim – siguran sam da će biti Android. Ali pre svega jako mi je bitno da imam pristup mailovima i društvenim mrežama. Uglavnom isključijem notifikacije, stvarno mi remete koncentraciju.

Browser: Trenutno Chrome, bolji mi je za development. Ali skroz sam OK sa Firefox-om i za rad i za korišćenje. Nisam alergčan na IE – to su dečije bolesti. Počeo sam da radim kada je IE6 bio u upotrebi, tako da kada se to prođe sve ostalo je med i mleko.

Dizajn alati: Pre svega više sam okrenut ka digitalnom dizajnu tako da koristim samo Adobe Photoshop, u njemu sam naučio da obrađujem slike, dizajniram aplikacije, pa i da crtam vektore, tako da Adobe illustrator koristim smo kada dobijem neke materijale koji su vezani za projekat ali ne umem ništa da radim u njemu. Često se pitam zašto ne postoji alternativa, ako neko zna da postoji neka podeli.

Programski jezici, biblioteke i framework sistemi…itd: HTML/CSS pre svega JavaScript, ali ga slabo znam. Uglavnom koristim jQuery biblioteku, mada stalno pokušavam da radim na proširenju znanja u pravcu JavaScripta. Relativno poznajem PHP osnove – koristim ga kroz WordPress pri izradi custom WordPress tema, ako to mogu nazvati custom obzirom da ne programiram plugin-ove. Moglo bi se reći da više sklapam teme. U poslednje vreme pri pisanju CSS-a koristim compass/sass kao i bootstrap kao framework, mada ugalvnom gledam da pišem svoj CSS sa bootstrap-ovim grid-om. Takođe sam opredeljen ka mobile first rešavanju responsive problematike.

IDE: Sublime apsolutno, mada mislim da ga ne koristim na baš jako efikasan način. Ne stižem baš da pratim sve njegove nove pakete, a verujem da ih ima pregršt koji bi mi pomogli da se ubrzam.

Prototyping: Uglavnom koristim Balsamiq ali često pre njega koristim papir i olovku. Takođe koristim i InVision ali za već gotov dizajn koji treba da prođe reviziju klijenta. U zavisnosti od vremena pokušavam da sve bude klikabilno i realistično, osim verzije na papiru.

Verziranje koda: Naravno Git. Uz Git koristim i Bitbucket, a uz Git i Bitbucket koristim i Atlassian-ov SourceTree. Stvarno sjajan alat, ako vam je komandna linija odbojna, ovo je pravi način. Takođe pokušavam da koristim Deploy ili po novom Deploybot kao alat za continuous integration. Što se tiče dizajna, nešto sam protiv guranja u Git – čini mi se da se sve uspori posle toga, ali to je verovatno zato što ne radimo jako velike projekte. Za te stvari uglavnom koristimo Dropbox ili Drive. Takođe se nekako držimo da je PSD fajl samo skica zato što sve dodatno dorađujemo kada pređe u kod.

Komunikacija sa serverom: Trudim se da koristim SSH u zavisnosti da li se radi o mom ili klijentskom serveru. OK mi je i SFTP kroz FileZillu. Pokušavam da koristim  MySQL Workbench za rad sa SQL bazama. Sa serverima samo na minimumu sardanje za sve ostalo koristim pomoć sis admina.

Kolaboracija: Komunikacija se uglavnom odvija Skype-om. Pre neki dan sam shvatio koliko mi je Skype važan kada nije radio :). Za taskove koje delim sa timom i klijentima uglavnom koristim Asanu. U početku mi je Asana delovala jako komplikovano, ali kada sam je skapirao, bilo je bolje. Još uvek je koristim besplatno iako sam gledao da počnem da plaćam, ali mi deluje preskupo. Ono što često koristim za bilo kakve lične taskove je Google task, pre svega zato što se sinhronizuje sa Gmail-om i ima dobru aplikaciju. Takođe koristim Google apps: Gmail, Google docs za pisanje dokumentacije i Google sheets za vođenje finansija. Moglo bi se zaključiti da preferiram Google alate.

Ostalo: Dashlane od nedavno otkad je ugašen projekat Mitro za čuvanje passworda. TransType pro za konvertovanje fontova. Vector Magic za konverotvanje raster u vektor grafiku.  Chrome addon-ove koji mogu biti jako korisni. Što se tiče alata preporučio bih da ne ulećete na prvu loptu i koristite sve novotarije koje izađu kao popularne, nego da probate da se igrate sa njima ili da sačekate da prođe par verzija, a ako već morate neka bar izađe iz beta verzije. Dodao bih na kraju da je nebitno koje alate koristite dok god oni vama rade posao.

?>