Kreator WordPress-a i tim rade 15 godina od kuće — Mulenveg deli svoje savete i iskustva

Dok se sve više ljudi na planeti neplanirano nalazi u izolaciji, Automattic od samog osnivanja praktikuje rad na daljinu.

Met Mulenveg, CEO kompanije Automattic, široj javnosti je poznat kao jedan od kreatora WordPress-a. O važnosti ovog softvera govori činjenica da je njegova upotreba porasla za dva odsto u odnosu na 2019. godinu, tako da sada „drži” 35 odsto interneta.

Automattic —  koji je osnovan 2005, dve godine nakon što je prva verzija WP-a lansirana — stoji ispred projekata kao što su WooCommerce, Akismet i Gravatar. Od nedavno, u njihovom vlasništvu je i popularna platforma Tumblr. Trenutno, vrednost ove kompanije se procenjuje na tri milijade dolara.

Pravi razlog zašto su Mulenveg i njegova biznis filozofija postali izuzetno relevantani — jeste globalna pandemija korona virusa. Naime, dok se sve više ljudi na planeti neplanirano nalazi u izolaciji, Automattic od samog osnivanja praktikuje rad na daljinu.

Većina nas se po prvi put suočava sa svim logističkim problemima koji slede iz toliko velike promene, pa nije na odmet slušati savete onih koji su mnogo duže plivaju u ovim vodama. Zato je Stratechery napravio opširan intervju sa Mulenvegom iz koga vam prenosimo njegova najkorisnija i najzanimljivija razmišljanja vezana za rad od kuće.

Preplavljenost notifikcijama

Od samog početka rada na WordPress-u, Met je sarađivao sa ljudima koji su bili razbacani širom planete. Pošto su već počeli da rade kao raštrkana grupa, bilo mu je logično da tako i nastave, umesto da se presele u grad gde bi život i rad bio mnogo puta skuplji, poput San Franciska.

U to vreme su dostupni alati bili vrlo ograničeni. Koristili smo IRC (Internet Relay Chat) i, retko, Skype za razgovore. Za ovih 15 godina stvari su se bitno popravile i sada mi nije jasno zašto bi neko organizovao kompaniju na drugi način. Umesto mejla koristimo sistem za grupnu kolaboraciju koji se zove P2. Za čet koristimo Slack, a Zoom za pozive i sastanke.

Iako smatra da je Slack mnogo bolje rešenje od starih IRC sistema, Mulenveg upravo ovde vidi jednu manu.

Dok smo bili manji i imali samo par kanala za komunikaciju, bilo je lakše pročitati sve poruke i pored toga završiti posao. Danas postoji Slack i gomila drugih notifikacija koje vam odvlače pažnju, tako da je teže biti produktivan na poslu. Mislim da bi trebalo da osmislimo neki sistem gde ćemo izbeći ove probleme.

Ništa ne može da zameni ljudski kontakt

Ono što je mnogo bitnije od alata jeste kultura kompanije. Vremenom su shvatili koji je najbolji način da se koriste pomenuti alati i kako da se rade stvari budući da su prešli na asinhrono rešavanje zadataka. Takođe — ono oko čega se verovatno svaka osoba u kancelariji bar jednom iznervirala — postali su pametniji u odlukama koliko je zaista neophodno da se neki sastanci održe.

Kada vaša kompanija nije vezana za lokaciju, to znači i da zaposlene možete da tražite apsolutno bilo gde u svetu. Dodatna korist je što ste sigurniji da oni žele da rade baš taj posao. Mulenveg je primetio da, za razliku od San Franciska, njegovi radnici mnogo duže ostaju zaposleni u kompaniji, pa je se i troši manje vremena na uvođenje u posao svake nove osobe.

Naravno, rad na daljinu ima i svoje mane. Dok Automattic nije morao da plaća radni prostor, tokom godina je ipak izdvojio dosta novca za putovanja i smeštaj zaposlenih. Mulenveg je izračunao da je samo prošle godine preleteo više od 800.000 kilometara.

Mnoge iznenadi kada ovo izgovorim, ali ja mislim da je kontakt uživo od ključnog značaja. Razlika je samo u tome što smo mi tu stvar izokrenuli. Umesto da tražimo da kolege budu zajedno 48 nedelja godišnje, a preostalih mesec dana da rade šta žele, odlučili smo da ih spojimo na te tri-četiri nedelje, a da ostatak godine budu slobodni.

Ne postoji nijedna tehnologija za komunikaciju koja može da parira vremenu koje provedete sa ljudima u istoj prostoriji. Ono je neophodno da bi ste zaista upoznali ljude i da bi se izgradilo poverenje i komunikacija.

Dva potpuno različita koncepta

Naravno, korona virus je na neko vreme prekinuo i ovu praksu. Pošto iz istog razloga veliki broj kompanija prelazi na rad na daljinu, Mulenveg je odlučio da podeli nekoliko saveta onima koji su se odjednom našli u ovoj situaciji.

Kada se film prvi put pojavio, ljudi nisu znali šta da rade sa njim. U početku su, zapravo, snimali nešto što liči na pozorišne predstave. Slično je ono što se dešava danas u poslovnom svetu. Brojne kompanije pokušavaju da rade isto ono što su radile u kancelarijama, samo onlajn. To, naravno, ne funkcioniše.

Tek kada zaista postanete „raštrkana” kompanija, umesto da pokušavate da onlajn rekreirate sastanke i sve ostalo što radite, počinjete da shvatate koliko više vrednosti ima u tome da budete asinhroni. Ovaj princip stvara gomilu fleksibilnosti i autonomije među kolegama.

Brojne kompanije zatvaraju svoje kancelarije i pokušavaju da reše neke najosnovnije stvari. Na primer, da li imaju dobru internet konekciju. Da li je dobro osvetljenje na radnom stolu. Da li postoji dobar mikrofon koji mogu da nabave. Kako se situacija sa koronom bude produžavala, počeće više da razmišljaju iz ugla rezultata koje žele da postignu — umesto da svako jednom nedeljno predstavlja celoj kompaniji šta je radio, okrenuće se razmišljanju o efikasnosti i tome da li neke stvari uopšte treba raditi.

Drugim rečima, umesto da se sastanci svedu na deljenje informacija — zamku u koju mnoge kompanije upadaju — Automattic ima produktivne sastanke na kojima se donose odluke.

Da li je rad na daljinu budućnost?

Mulenveg je otišao dotle da rad iz kancelarija uporedi sa lečenjem pomoću pijavica. On veruje da će za 20, 30 godina ljudi sa čuđenjem gledati unazad na ovu praksu, uzevši u obzir autonomiju koju ljudi gube kada rade iz kancelarije. Kod kuće je sve bolje — možete da podesite temperaturu, muziku, fotelju, sto, vežbanje, hranu…

CEO Automattic-a je dodao i kako se ne plaši konkurencije koja će sigurno nastati ako više kompanija pređe na rad na daljinu.

Trenutno imamo neverovatno nizak nivo odlazaka radnika. Najniži od svih tehnoloških startapa za koje sam čuo. Nalazimo se samo na par godina od toga da remote rad postane standard, budući da ova situacija sa pandemijom nije poslednja koju će svet videti.

Zamislite samo koliko ekonomskih benefita može da stvori rad od kuće. Kada bi ljudi ostali tamo gde su, umesto da se sele zbog posla, dobili bismo nešto suprotno od odliva mozgova. Svako od njih bi mogao da unese ekonomsku aktivnost u svoju zajednicu, da bude bliži svojoj porodici i mestu na kome je odrastao.

Na kraju, Mulenveg je dodao i kako bi organizacije postale mnogo otpornije. Trenutno je ogromna količina truda koje kompanije ulažu u pronalaženju rešenja za izlazak iz kriznih situacija kakva je ova sa koronom. Zato je neverovatno što smo još uvek vezani za kancelarije.

Kada je kompanija radikalno raštrkana, jedino što može da je suštinski je nestanak interneta. A on je suštinski veoma otporan — čak i kada bi nas udario meteor, internet bi nastavio da radi.

Predstavljamo poslodavca
Telesign_logo-1-1.jpg

TeleSign

Connect & Protect Online Experiences

TeleSign povezuje i štiti svoje korisnike uz pomoć sofisticiranih rešenja za utvrđivanje i proveru identiteta internet korisnika. Uz pomoć API, koji omogućuje samu komunikaciju, registraciju korisnika i data insight, mi smo u mogućnosti da rešimo svakodnevne izazove koje naši korisnici imaju povezujući tako njihovu poslovnu stranu sa složenom stranom globalnih telekomunikacija.

Marko Marković

  • Šta ti je na umu?
    Dodaj komentar · Pravila diskusije

  • Unesite termine za pretragu