Apple, Alphabet, Amazon i Facebook su ove godine doživeli velike promene u rukovodstvu. Među direktorima koji su otišli su CEO Alphabet-a Leri Pejdž, CDO Apple-a Džoni Ajv i CPO Facebook-a Kris Koks. Na ovaj način je došlo do reorganizacije viših rangova kompanija, pa su i neke nove „zvezde” dobile priliku da zasijaju.

U nastavku ćemo predstaviti neke od najvažnijih odlazaka koji su obeleželi ovu godinu, po mišljenju magazina The Information.

Džoni Ajv

Ajv je bio najuticajnija osoba Apple-a kada se radilo o izgledu i osećaju koji pružaju njihovi proizvodi. Britanski dizajner koji se pridružio Apple-u 1992, dobio je mnogo više odgovornosti kada se Stiv Džobs vratio u kompaniju 1997. U prethodne dve decenije igrao je važnu ulogu u dizajnu iPhone-a, iPad-a i Apple Watch-a. Ajv je verovao u „centralizovani” dizajn pri izradi proizvoda. Nakon što je Džobs umro 2011. godine, njegov uticaj je samo rastao.

Ipak, kako je njegova moć rasla, bilo je sve više kritika da je korisničko iskustvo zanemareno zarad industrijskog dizajna. Najviše kritika je pretrpela MacBook tastatura i redizajn iOS-a 7.0. Neki su mu zamerali zbog dizajna koji je previše minimalistički i hladan, za razliku od toplog i ljudskog iz Džobsove ere. Pošto je Ajv otišao, sve oči će biti uprte u kompaniju i to da li će uspeti da održi upseh koji je postizala u prethodnim godinama.

Leri Pejdž

Odlazak Lerija Pejdža sa pozicije CEO Alphabet-a predstavlja kraj jedne ere. On i Sergej Brin su zajedno osnovali Google krajem devedesetih godina dok su još bili diplomci na Stanfordu. Pejdž je bio prvi CEO Google-a, ali je napustio tu poziciju 2001. da bi pustio iskusnijeg Erika Šmita da preuzme upravljanje kompanijom. Godine 2011. je odlučio da se vrati, a 2015. je reorganizovao Google tako što je osnovao holding kompaniju Alphabet koja upravlja glavnim i svim sporednim biznisima. Pejdž je postao CEO Alphabet-a, a dotadašnji šef proizvoda Sundar Pičai je postao CEO Google-a.

Iako je Pejdž, zajedno sa Brinom, i dalje deoničar sa najvećom kontrolom u Alphabet-u, sigurno će u budućnosti prestati da se bavi svakodnevnim vođenjem kompanije. To znači da će se možda smanjiti ulozi u drugim poduhvatima, kao što su samovozeći automobili (Waymo) i odeljenju koje se bavilo istraživanjem usporavanja starenja (Calico). Odlazak Pejdža najverovatnije nije dobro prihvaćen od strane zaposlenih koji su se nadali da će on uspeti da revitalizuje poznatu Google-ovu kulturu transparentnosti i otvorenih debata. Tokom prethodne godine Google je značajno zaposlenima smanjio pristup internim informacijama, zabranio bilo kakvu komunikaciju van kompanije, pa čak i razgovore o proizvodima na kompanijskim sastancima na kojima prisustvuju drugi timovi.

Adam Njuman

Suosnivač WeWork-a je sišao sa pozicije CEO-a u septembru, dok se kompanija borila da preživi. Četrdesetogodišnji preduzetnik je pokrenuo kompaniju 2010, a ubrzo je WeWork prerastao u globalnu kompaniju koja je prikupila preko 10 milijardi dolara investicija tako što obezbeđuje co-working prostor, najčešće za tehnološke startape. S druge strane, Njuman je bio poznat po raskalašnom ponašanju, pušio travu i žestoko pio u avionima, zapošljavao prijatelje i rodbinu i širio poslovanje WeWork-a u niz poduhvata nevezanih za njihovu glavnu misiju, kao što je osnivanje škole u Njujorku. Kada je došlo vreme da se izađe na berzu, Njuman se nije najbolje pokazao. Investitori su dobili uvid u poslovanje kompanije i saznali o ogromnim gubicima, unutrašnjim dilovima i komplikovanoj korporativnoj strukturi. Mediji su ga, blago rečeno, raščerečili.

WeWork je odustao od izlaska na berzu i bio nateran da na brzinu nađe nove izvore finansiranja. Izglasan je Njumanov odlazak, pa je mesec dana kasnije napustio rukovodstvo zajedno sa suprugom koja je bila šef brenda i još nekoliko njemu bliskih prijatelja/saradnika. Bivši CEO je ipak kompaniju napustio sa mogućnošću da proda akcije u vrednosti od gotovo milijardu dolara. WeWork je sada praktično u vlasništvu SoftBank-a, otpustio je hiljade radnika i predstoji mu dug put iskupljenja.

Anđela Arendts

Kada je 2014. godine Apple preuzeo Arendts iz Burberry-a, mnogi su je videli kao mogućeg naslednika Tima Kuka. Tokom pet godina koje je provela u kompaniji, nadgledala je otvaranje niza prodavnica u Kini i predvodila lansiranje Apple Watch-a. Takođe je pokrenula i „Today at Apple” inicijativu, koja je nudila edukativni sadržaj u Apple prodavnicama i adaptirala ih u gradske „trgove” gde ljudi mogu da se okupljaju.

Međutim, tokom tri fiskalne godine je prodaja u Kini konstantno opadala, a Apple Watch nije doživeo uspeh sličan onom koji je postigao iPhone, pa ni iPad. Zvanična objava Apple-a prilikom odlaska Arendts je da je razlog raskida saradnje njena želja da se posveti novim privatnim i poslovnim izazovima, ali ona još uvek nije otkrila na šta se to tačno odnosi.

Kris Koks

Koks je napustio poziciju šefa proizvoda Facebook-a u martu, nakon što se sukobio sa Zakerbergom oko pravca u kome kompanija treba da se razvija. Ovo je, naravno, predstavljalo kraj jedne ere Facebook-a. Koks je u kompaniji proveo 14 godina kao softverski inženjer, pa je vremenom postao vrlo blizak Zakerbergu. Prošle godine je domen Koksovog nadzora proširen na sve kompanijske aplikacije, uključujući Instagram i WhatsApp, kao i na Facebook.

Od kompanije se rastao u periodu kada su se dešavale kontroverzne interne promene, poput pojačane težnje da se njihovi servisi enkriptuju. Nakon njegovog odlaska, vodeći ljudi Facebook-ovih aplikacija direktno odgovaraju Zakerbergu.