Pročitali ste sve kul tekstove o leanu, testirali ste rano svoj proizvod, merili, pivotirali, i najzad – uspeli ste da lansirate MVP proizvod. A sada je vreme da prodaja skalira. Ništa lakše, zar ne?
Rast preko noći
U većini slučajeva, osnivači brzo uviđaju da vrtoglavi rast neće doći preko noći (nekako taj famozni uspeh preko noći uglavnom dolazi nakon godina napornog rada, zar ne?) i da „hokejaška palica“ neće biti baš idealna, a onda se jedno pitanje samo nameće: šta uraditi i koji tip zaposlenog će biti najproduktivniji za brzo skaliranje startapa – marketar ili prodavac?
Kako bismo razdvojili ova dva tipa startap nindži, prvo da razdvojimo nekoliko suštinskih stvari:
- Marketing nikako nije isto što i prodaja. Marketing je priča za sebe, svoja nauka i maratonska disciplina obraćanja jednog ka više njih. Marketing je kada momak uđe u diskoteku i 10 devojaka mu zna ime, emotivni status i karakterne osobine.
- Prodaja je igra 1:1. Prodaja je uvek i isključivo usmerena ka zatvaranju posla. Prodaja je sprint. Prodaja je kad momak zna 10 devojaka u diskoteci i sa jednom ode kući. :)
- Zaposleni koji sedi u kancelariji i prima narudžbine nikako nije deo prodaje. A ni marketinga.
Ok, pošto smo razdvojili ove stvari, ostaje nam da odgovorimo na pitanje kako doći do brzog skaliranja startapa i rane akvizicije klijenata koji plaćaju (po mogućustvu ponavljajuće)?
Popuniti prazninu
Ono što nastaje u ovom trenutku je u suštini razdaljina između vašeg proizvoda i trenutka kada će klijent izvaditi svoj novac i predati ga u vaše ruke. Ta famozna razdaljina po nekad zna biti jako velika i zato – ukoliko niste dobili 1M investicija ili niste već uveliko milioneri – za vaš startap je ovo pitanje života ili smrti.
U stvarnom životu, startapi često nemaju neiscrpne izvore prihoda na samom početku i donošenje odluke o tome koga prvog zaposliti u cilju što brže akvizicije prvih klijenata je od strateške važnosti za dalji razvoj i skaliranje startapa, jer dobra odluka vas može vinuti u nebesa i obezbediti opstanak startapa, a loša odluka bi vas koštala svega što nemate – vremena, novca i resursa.
Kad podvučemo crtu, u ovakvim situacijama se sve svodi na par pitanja:
- Kako da što veći broj potencijalnih kupaca čuje za moj proizvod u što kraćem roku?
- Kako da što pre saznam ključne prodajne kriterijume zbog kojih će moji potencijalni kupci postati stalni klijenti?
- Da li u cilju skaliranja prepraviti MVP tako da odgovara određenoj ciljnoj grupi ili se fokusirati na traženje klijenata kojima on već kao takav odgovara?
- Koliko vremena/sredstava mogu da investiram u akviziciju klijenata, a da mi ne prodapne startap?
- Koga za to da angažujem/da li ja kao CEO da to radim?
Odgovori na ova pitanja bi trebalo da smanje razdaljinu, jer ukoliko ona ostane ista, vaš klijent i dalje nema vaš proizvod, a vi i dalje nemate njegove pare. A to nije pozicija u kojoj želite biti.
Šta uraditi?
U delu popunjavanja praznine, par stvari vam mogu biti od pomoći:
- Razmislite dobro o tome koliko vam je klijenata neophodno u kratkoročnom poslovanju za dalje preživljavanje (da, prvo preživljavanje, pa onda skaliranje)
- Razmislite o tome da li želite da svoju strategiju, vreme i resurse usmerite ka manjem broju velikih ili ka većem broju manjih klijenata – da li želite da budete lovci na slonove ili na gazele i da li svoju stratešku odluku možete finansijski ispratiti?
- Razmislite da li vi kao osnivač imate dovoljno vremena i veština da sami sprovedete ceo proces od početka do kraja i gde je prelomna tačka rentabilnosti vašeg angažovanja vs zaposlenja osobe koja bi bila fokusirana samo na ovaj deo poslovanja (pod predpostavkom da ta osoba ima razvijene neophodne veštine)
A onda, definišite dalje svoje akcione korake, i potrudite se da kroz odabrani biz resurs (marketar ili prodavac) uspete da:
- Potencijalni kupci čuju za vaš proizvod što pre – ne čekajte da proizvod bude savršen i da rešava sve probleme, potražite glavne poslovne probleme koji muče vaše buduće klijente i obratite se kompanijama kojima je taj problem dovoljno velik da žele investirati u rešavanje istog – lean prodaja?:)
- Potrudite se da svi kupci, a pogotovu prvi na kojima ćete graditi kompaniju i buduće korisnike, žele vaš proizvod i da u njemu vide vrednost – oni su vam baza za dalje preporuke i smernice u prodaji i daljem marketiranju
- Gledajte da vaš proizvod vaši kupci mogu da priušte sebi u kratkom roku, kako biste što više skratili prodajni ciklus i obezbedili brzi priliv novca (pospešujete kratkoročnu likvidnost) i podiglni entuzijazam tima ranim poslovnim rezultatima – rani dobri rezultati su ključni u psihološkom smislu za dalju prodaju i rast
- Odgovarajte na pitanja vaših potencijalnih kupaca i razvijte mesto za zajednicu iz koje ćete dobiti dalje smernice šta je to što vaši trenutni kupci kupuju od vas, kako biste potražili buduće
Prosto zvuči, a kako to uraditi i u praksi?
Postoje dva načina kako se to može postići:
- Aktivnom prodajom. To je proces u kojem vi kao startap imate kontrolu nad prodajom. Odabrali ste potencijalnog klijenta kojeg želite da kontaktirate, dolazite do njega , prezentujete proizvod, odgovarate na pitanja, ostajete u kontaktu. Vi ulažete energiju i napor da „ubedite“ klijenta da kupi vaš proizvod. Vi procenjujete kada je pravo vreme da kupca pozovete da kupi vaš proizvod.
- Pasivnom prodajom. Klijent vas kontaktira na osnovu dobrih marketinških aktivnosti. Klijent je istraživao o vašem proizvodu, testirao je demo verziju i uporedio funkcionalnosti. Klijent ima pitanja i zahteve. Klijent donosi odluku o kupovini kad njemu odgovara. Klijent na kraju daje novac. Vi nemate mnogo kontrole. Osim ako niste proces prodaje uspeli da uzmete u svoje ruke.
Ova duga opcija podseća na „butik prodaju“ u kojoj vi i vaš startap čekate da kupac dođe do vas i imate osećaj da ste prepušteni na milost i nemilost vaših kupaca. Ali da je to zaista i loše ili ne , zavisi upravo od vas i vaše strategije akvizicije prvih klijenata koji će obezbediti dalje skaliranje poslovanja. I vaših prvih zaposlenih u marketing&sales delu.
Zoran Vitez
ponedeljak, 6. Oktobar, 2014.
A sta ako radimo sa two-sided market? :) U tom slucaju treba kombinovati