Kako se dizajnira interfejs tako da prevarite korisnike? Jedan aktuelan primer

Dark Pattern je termin koji označava „korisnički interfejs koji je napravljen tako da prevari korisnike da rade stvari koje ne žele".

Nakon što je aktuelni predsednik SAD, prema zaključcima najvećih medijskih kuća te zemlje, izgubio izbore pokrenuta je kampanja za prikupljanje donacija za „odbranu izbora”, pošto stranka smatra da su rezultati namešteni.

Stranica koja je postavljena vrlo brzo je počela da dobija oštre kritike. Mnogi smatraju da ona koristi takozvani Dark Pattern (mračni šablon). To je termin koji označava „korisnički interfejs koji je napravljen tako da prevari korisnike da rade stvari koje ne žele, poput pristajanja na preskupa osiguranja prilikom kupovine ili na redovno uplaćivanje sredstava u određenu svrhu“.

Startit Dnevnik je već pisao o tome kako društvene mreže koriste dizajn da manipulišu svojim korisnicima.

Autor Blejk Manzo je objavio blog na kome je izdvojio pet obrazaca koje pomenuta stranica koristi kako bi izmuzla donacije i čak „ukrala pare”.

  • Blokiranje Pop Up notifikacija
  • Odgovaranje na donaciju sa 1000 odsto finansiranja
  • Obmanjujuća polja za potvrdu
  • Sitna štampa
  • Pop Up prilikom pokušaja da napustite sajt

Blokiranje Pop Up notifikacija

Notifikacije koje iskaču dok koristite sajt nemaju dugme za isključivanje, niti bilo koji drugi očigledan način da ih sklonite, osim da prođete sve korake koje traže od vas. Jedina mogućnost je da kliknete na prostor oko notifikacije koji je zamagljen, ali to za veliki broj korisnika nije jasan korak.

Mladi ljudi koji su naviknuti na korišćenje tehnologija verovatno ne bi imali problem sa ovim notifikacijama, ali dizajn deluje kao da je namenjen starijim korisnicima koji bi mogli da pomisle da moraju da kliknu na obaveštenja koja iskaču.

Odgovaranje na donaciju sa 1000 odsto finansiranja

Postavlja se očigledno pitanje: ukoliko neko donira 100 dolara, a organizacija može da odgovori sa 1000, zašto su im donacije uopšte potrebne?

Drugi problem je taj što nigde nije naznačeno ko tačno pokriva tih 1000 odsto donacija.

Zvaničnik kampanje je izjavio kako je ovo uobičajeni pristup prilikom prikupljanja sredstava. Na sajtu ovaj odgovor na donacije nije dalje objašnjen, čak ni u sitnoj štampi, pa autor teksta smatra da verovatno ni ne postoji.

Ovaj obrazac je mračan zbog toga što je postojala svesna odluka da se upotrebi ova vrsta jezika kako bi korisnici donirali pare. Takođe, ima sličnu svrhu kao kada odete na stranicu na kojoj se prodaju proizvodi, a tamo piše „15 ljudi trenutno gleda ovaj artikal”.

Obmanjujuća polja za potvrdu

Sledeća stvar na koju se nailazi je ono što autor smatra najobmanjujućim obrascem na čitavom sajtu.

Postoje dva polja koja mogu da se štikliraju, a kojima se određuje visina donacija na koje korisnik pristaje. Ona su već podešena tako da osoba koja donira 100 dolara danas, donira i 100 dolara za dva dana, i nadalje 100 dolara nedeljno.

Nekoliko stvari je urađeno kako bi što manje ljudi obratilo pažnju na suštinu onoga na šta pristaju:

  • Polja za potvrdu izgledaju kao standardno prihvatanje uslova korišćenja
  • Štiklirana su unapred
  • Obmanjujući, nebitan tekst je mnogo duži i podebljan
  • Bitan tekst je manji i sakriven ispod podebljanog teksta

Sve ovo zajedno ima za cilj da natera korisnike da dupliraju svoju donaciju, kao i da pristanu da je automatski daju svake nedelje.

Sitna štampa

Sitna štampa je prvobitno pokazivala da 50 odsto svake donacije (do maksimuma od 2.800 dolara) odlazi na plaćanje duga, a ne na ono za šta korisnici misle da doniraju. Nakon što su brojni ljudi skrenuli pažnju na tu činjenicu, ovaj deo je izbačen i zamenjen fondom „Spasite Ameriku”, kome je svrha, sasvim moguće, takođe plaćanje dugova.

Mračni šablon koji je autor primetio se odnosi na „pravila prilaganja”. Ovo je u suštini ono što korisnik „izjavljuje” kada donira, i predstavlja nešto što je bitno znati unapred.

I ovde postoji nekoliko načina na koje dizajn pokušava da sakrije informacije:

  • Pozicija teksta je nakon sve druge sitne štampe, na samom dnu stranice.
  • Font je veoma mali, ispod standarda pristupačnosti
  • Korišćena je svetlija boja #A1A4A8 koja takođe nije po standardima pristupačnosti jer nema dovoljno veliki kontrast

Sve ovo veoma otežava čitanje teksta i dizajnirano je tako da ga što više ljudi preskoči.

Pop Up prilikom pokušaja da napustite sajt

Na samom kraju nalazi se najiritantnija stvar. Kada korisnik pokuša da napusti sajt, ekran se prekrije još jednom notifikacijom koja pokušava da ga spreči u nameri. Ovaj obrazac je mračan, ali nažalost još uvek postoji zbog toga što funkcioniše.

Istina je da ovaj Pop Up sadrži dugme za izlazak, ali je i on dizajniran tako da postoji vrlo mali kontrast u odnosu na pozadinu. Ako korisnik i uspe da ga pogodi, samo se vrati na stranicu sa koje je pokušao da ode.

Posebno priznanje

Jezik koji se koristi kroz čitavu stranicu kombinuje osećaj hitnosti i generalne obmane. Takav pristup je uobičajen za sajtove koji koriste Dark Pattern-e.

Od svih donacija ovoj kampanji, približno 45 odsto su one ispod 200 dolara. U pitanju su mali donori koji se pljačkaju kroz seriju svesno dizajniranih mračnih šablona.

Predstavljamo poslodavca
SAP-157x157-1.png

SAP

SAP je globalni lider koji se bavi razvojem cloud rešenja za prodajne i marketing timove, kao i cloud rešenja za on-line učenje.

SAP se bavi razvojem cloud rešenja za prodajne i marketing timove, kao i cloud rešenja za on-line učenje. Preko 4.800 organizacija u svim industrijama oslanjaju se na SAP rešenja u optimizaciji lead to money procesa, kako bi sklopili više dogovora za više novca, u rekordnom roku.

Marko Marković

Unesite termine za pretragu