Kako naći posao dizajnera kada imate malo ili nikakvog iskustva?

Autor teksta je dizajn direktor interaktivne agencije Saturized iz Novog Sada. Prethodnih 12 godina vodio je dizajn timove i radio na projektima za klijente kao što su Google, Toshiba, 20th Century Fox, Coca-Cola, Yahoo, AMC i mnogi drugi.

Goran Bajazetov - 2. Decembar, 2019.

Ako nemate portfolio, minimalno iskustvo, znanje, uredno napisan CV i ambiciju da napišete pismen mejl, šanse da dobijete posao su vam skoro ravne nuli. Tačka.

Ali, znate šta? I ja sam nekad bio na vašem mestu. Bez iskustva, bez portfolija. Naivan, sluđen i nesiguran. 

Na sreću, imao sam priliku da čujem jedan super-koristan savet koji mi je pomogao da postanem bolji dizajner, osnujem svoju kompaniju i da, generalno, brže i pametnije prolazim kroz život, a možda će biti koristan i vama.

Evo ga:

Ako ne znaš kako se nešto radi, gledaj kako to rade najbolji.

Vrlo jednostavno, zar ne?

Ako ste na samom početku svoje karijere i tragate za svojim prvim poslom, ovo su ključna pitanja na koja treba da odgovorite:

  1. Gde ste sada i šta tačno želite da postignete?
  2. Koliko ste ambiciozni?
  3. Imate li portfolio koji odgovara poslu za koji aplicirate?
  4. Koju vrednost donosite kompaniji?

Pa, da krenemo redom.

1. Definišite šta je to što stvarno želite

Jako je važno da znate šta želite. Želite li da radite u velikom ili malom timu? Da se razvijate kao UX dizajner ili UI dizajner? Da radite dizajn za veb i mobilne aplikacije ili da dizajnirate veb-sajtove? Kakve veb-sajtove? Za koju industriju? Sportske portale ili experiential sajtove za muzičku industriju? Bilo bi dobro da su vam te stvari što jasnije. 

Zašto? 

Pre svega, jasnovidost će vam dati više samopouzdanja. Jer znate šta želite. 

Kada odgovorite na pitanje šta tačno želite da postignete znaćete koliko ne znate i okvirno koja iskustva vam fale. Potom se možete usredsrediti na razvoj baš tih znanja kako biste firmama za koje želite da radite bili zanimljiviji kandidat.

Svakoj firmi je važno šta je to što znate da radite, a ne ono što piše na papiru.

„Išao sam u školu/fakultet, pa nismo imali priliku da naučimo…” jednostavno nije prihvatljiv odgovor. Ako želite da nađete posao morate učiti i raditi na sebi. Stalno.

Zatim, bolje ćete filtrirati firme u kojima želite da radite i nećete traćiti vreme na poslove koji nisu u skladu sa onim što stvarno želite da radite.

Iako sam uveren u to da ne postoji samo jedna istina, jedan način, jedinstven put, nego da puteva ima mnogo, važno je osvestite šta želite i pokušate da nađete najkraći put da to i ostvarite, a da pritom učite, razvijate se i rastete.

2. Pokažite da ste ambiciozni

Tokom 12 godina koliko vodim dizajn agenciju imao sam priliku da pričam sa mnogo ljudi. Uvideo sam da, ako izuzmemo faktor portfolija i iskustva, ono što pravi bitnu razliku među kandidatima jeste ambicija. Sama ambicija je nekada dovoljna da dobijete posao. Morate pokazati goruću želju za poslom za koji aplicirate. I to je teško fejkovati. 

Vaša ambicija zavisi od dosta stvari. Od vaše jasnovidosti, mindset-a, dubokih uverenja, vaspitanja, okruženja, fleksibilnosti…

Kompanije žele vredne ljude koji prave rezultate. Ljude od inicijative. 

Morate naći ambiciju u sebi, koliko god da je ima. A ima je. Jer da je nema, ne biste tražili posao, niti čitali ovaj tekst.

Ambicija se nalazi surovom iskrenošću prema sebi.

3. Prilagodite ili napravite portfolio za posao kom težite

U svom portfoliju pokažite vaše najbolje radove koji su u skladu sa afinitetima kompanije za koju aplicirate.

Šta to znači?

Ako aplicirate za poziciju UI dizajnera u startapu koji razvija mobilnu platformu za automobilsku industriju najviše šanse biste imali kada biste pokazali, naravno, baš dizajnove za mobilne aplikacije iz automobilske industrije.

Šanse da se sadržaj vašeg portfolia u potpunosti poklapa sa afinitetima firme za koju aplicirate su jako male. Zato se potrudite da svoj portfolio približite afinitetima kompanije za koju aplicirate što je više moguće.

Konkretno, u ovom slučaju bi to bili primeri dizajnova za mobilne aplikacije, a ako nemate mobilne aplikacije prikažite veb-aplikacije.

Ono što možete biti velika greška je da pokažete primere radova koji su krajnje irelevantni za firmu u kojoj aplicirate. U ovom slučaju bi to bili logoi, vizit kartice, ilustracije, fotografije i slični radovi. Iz iskustva znam da takvi kandidati nemaju apsolutno nikakvu šansu kod ambicioznih kompanija koje znaju šta rade.

Zadajte sebi temu i napravite nekoliko ekrana dizajna za veb-sajt, mobilnu ili veb-aplikaciju. 

4. Budite korisni kompaniji

Pošto ste na početku svoje karijere, nerealno je očekivati da ćete doprineti razvoju uspešnije kompanije, povećati prodaju, značajno unaprediti proizvod ili uslugu, jer znanja i iskustva za to još uvek nemate.

Šta je onda to što vi možete u početku da date kompaniji? Obećanje svog vremena, posvećenosti, zalaganja i stalno usavršavanje. Obećanje da neće protraćiti svoje vreme radeći sa vama i investirajući u vas.

Razmislite o tome šta je to zbog čega će neko da vas plati i u vas investira svoje vreme, energiju, fokus i druge resurse. Dajte sve od sebe da to iskomunicirate vašom aplikacijom za posao. U CV-u, porfoliju, propratnom pismu, na intervjuu.

Evo kako sve ovo izgleda u praksi

Kada uzmete sve gore navedeno u obzir, evo primera kako to pratično izgleda. (Primer koji koristim je iz domena UI/UX dizajna, ali je primenjiv i na 3D, motion design, grafički dizajn, branding…)

Završili ste, primera radi, smer grafičko inženjerstvo i dizajn, i na fakultetu niste mnogo dizajnirali, a van njega uopšte, pa praktično vaš portfolio ne postoji.

Ustanovili ste da, bar za početak, želite da dizajnirate mobilne aplikacije. Još specifičnije, čini vam se kul da radite za industrije kao što su sportska i automobilska industrija.

Uviđate da o dizajnu mobilnih aplikacija ne znate mnogo, malo ste kliktaki po Photoshop-u, a Adobe XD i Sketch vam nisu baš poznati. 

Šta da radite? 

Gledajte kako to rade najbolji. Kada kažem najbolji, ne mislim najbolji u vašem gradu ili državi. Mislim na najbolje na svetu. 

Nađite dobre primere mobilnih aplikacija za sportsku i automobilsku industriju i sakupljajte primere dizajnova koji vas inspirišu. Upoznajte se sa radom dizajnera koji su kreirali te aplikacije. Saznajte koje alate koriste, kako izgleda njihov dizajn proces i pokušajte da ih oponašate.

Ne dopustite da vam prepreka bude to što nemate klijente. Sami sebi kreirajte klijente. Postavite sebi hipotetički problem i pokušajte da ga rešite dizajnom. Ili nađite primere nekih aplikacija za koje smatrate da mogu biti bolje dizajnirane i unapređene sa aspekta korisničkog iskustva, pa uradite svoju verziju. 

Kompanijama za koje aplicirate najčešće nije bitan klijent za kog ste radili, već vaša veština.

U svom portfoliju se fokusirajte na maksimalno pet do šest projekata. Za svaki projekat je dovoljno tri do pet ekrana. Ako je dizajn dobar, to će biti dovoljno da neko proceni okvirno kakvi ste.

Idelano, objasnite proces kreiranja interefejsa na kom ste radili. Šta je bila polazna tačka i kako ste došli do rešenja. To će pokazati vaš način razmišljanja.

Pet dana za kreiranje tri do pet ekrana mobilne aplikacije uz kratak opis procesa bi trebalo da bude sasvim dovoljno za početnika. Dakle, za manje od mesec dana možete kreirati svoj portfolio sa kojim ćete aplicirati.

Potrudite se da te radove okačite onalajn. Postoji više platformi na kojima to možete uraditi veoma jednostavno i elegantno, potpuno besplatno. Recimo Behance, Dribbble, Adobe Portfolio. Dodatno, napravite i PDF verziju svog portfolija i okačite ga na Dropbox, za nedajbože. Nikako nemojte slati zip-ovan PDF mejlom, osim ako se to od vas izričito ne traži.

Prilikom aplikacije pročitajte šta se od vas traži. Potom pročitajte još jednom. Pratite instrukcije. Poštujte formu. Postoji razlog zašto je to tako.

Budite kratki i precizni, poslovni, ali prijateljski.

Sve ovo je izvodljivo. Verujte u sebe. Ja znam da možete. Jer čitate ovaj tekst.


Autor teksta je dizajn direktor interaktivne agencije Saturized iz Novog Sada. Prethodnih 12 godina vodio je dizajn timove i radio na projektima za klijente kao što su Google, Toshiba, 20th Century Fox, Coca-Cola, Yahoo, AMC i mnogi drugi.