Moglo bi se reći da tokom prve tri decenije, ništa u profesionalnom životu Šeril Sendberg nije nagoveštavalo karijeru u jednoj od najvećih tehnoloških firmi na svetu, i poziciju osobe koja je donosila ključne odluke za razvoj Facebooka i, samim tim, celokupne globalne IT industrije. Naprotiv, svi pokazatelji vodili su ka karijeri u državnom sektoru, a možda čak i politici, tim pre što je Šeril Sendberg autorka jedne od najznačajnijih knjiga posvećenih borbi protiv diskriminacije žena i načinima kako se izboriti sa preprekama, nepravdama i predrasudama, Lean In, koja je stekla svetski ugled i globalni uspeh. 

Rana karijera

Rođena je u Vašingtonu, u porodici lekara i profesorke francuskog, živela je na Floridi, a u srednjoj školi bavila se aerobikom. Sendberg je studirala ekonomiju na Harvardu, i tokom studija suosnovala organizaciju po imenu „Žene u ekonomiji i državnoj upravi”, a zahvaljujući radu sa Lorensom Samersom koji joj je bio mentor na fakultetu, počela je da radi u Svetskoj banci kao njegov istraživač, gde se bavila zdravstvenom pitanjima u Indiji. 

Nakon toga je stekla MBA na Harvardu i provela neko vreme kao šef kabineta svog mentora, koji je 1999. postao sekretar finansija Sjedinjenih Država. Kako je sama rekla, biznis ju nije previše interesovao, ali ju je privlačila mogućnost korišćenja snage i resursa velikih organizacija za boljitak društva. To interesovanje ju je usmerilo ka tehnologiji, jer je verovala da novi sektor koji se brzo razvija može da promeni stvari.

Google i početak poslovne strategije onlajn oglašavanja

Novembra 2001. godine pridružuje se Googleu upravo zbog obećavajuće misije u tada maloj kompaniji od nekoliko stotina zaposlenih. Brzo je postala potpredsednica Global Online Sales and Operations, gde je bila nadležna za nekolicinu zaposlenih koji su se tokom godina pretvorili u hiljade. Sendberg se pridružila poslovnom odseku kompanije, iako u to vreme Google nije ni imao takav odsek

Tokom narednih šest godina, Sendberg je pratila i savladavala nove izazove, i bila barem delom zaslužna za uspeh koji je Google ostvario. U tom periodu je rukovodila projektima AdWords i AdSense, koji su u velikoj meri zaslužni za prihode koje ostvaruje Google. Pored toga, navodi se i da je igrala ključnu ulogu 2002, u sprovođenju dogovora gde je tadašnji telekomunikacijski gigant AOL postavio Google kao svoj podrazumevani pretraživač. 2004. godine počela je da rukovodi i filantropskim odsekom Google.org.

Facebook — formiranje dua Zakerberg/Sendberg

Često se navodi da je Šeril Sendberg bila u potrazi za većim izazovima i većim odgovornostima, ali da su u Googleu sve ključne pozicije već bile zauzete, te da ju je to privuklo startapu kakav je tada bio Facebook. Kako bilo, događaji koji su se tih dana odvijali postali su deo mitologije Silicijumske doline. Mark Zakerberg sreo je Šeril Sendberg na jednoj zabavi, i vrlo brzo su shvatili da su kompatibilni — Sendberg je u Facebooku videla ono što je Google na početku bio, dok je Zakerberg u njoj video kvalitete koji su njemu nedostajali, poput zrelosti, smisla za razvoj poslovne strategije, i sposobnosti da se bavi ljudima.

Nakon dugih razgovora o strategiji i misiji, Sendberg se pridružila Facebooku kao COO. Strategija se ispostavila kao izuzetno uspešna, i Sendberg je u Facebooku zabeležila niz uspeha. Kao osoba zadužena za formulaciju Facebookovog biznisa, kroz nekoliko godina podigla je prihode kompanije sa oko 150 miliona dolara 2007. na 3,7 milijardi 2011. godine, što se savršeno poklopilo sa izlaskom na berzu 2012. Ubrzo nakon toga postala je i prva žena u odboru kompanije. Međutim, njen uticaj na kompaniju ne svodi se samo na biznis, i često se navodi da je Sendberg zaslužna za kulturu „teških razgovora” koja karakteriše Facebook. 

Uticaj na korporativnu kulturu i rad na društvenim promenama

Nakon poslovnih uspeha usledili su i drugi, koji su proširili uticaj Šeril Sendberg van korporativne i tehnološke sfere. 2013. godine sa saradnikom piše Lean In: Women, Work, and the Will to Lead, a par godina kasnije i knjigu Option B, koje se bave kulturom menadžmenta i liderskim principima, odnosno kako se nositi sa životnim i poslovnim preprekama. 

Mimo toga, Sendberg je zapažena i kao borac za ženska prava i prava majki, za problem dispariteta žena u biznisu i tehnološkoj sferi, a poznata je i po svom filantropskom radu i aktivizmu za ulazak žena u biznis, što mimo poslovnih uspeha objašnjava zašto se godinama unazad nalazi na listama najuticajnijih žena sveta, poput Fortune i Time magazina, kao i zbog čega godinama unazad privlači pažnju medija.

Međutim, upravo zbog toga što je godinama bila jedna od najvidljivijih žena u globalnom IT‐ju, nedavne krize kroz koje su prošle mnoge tehnološke kompanije dovele su u pitanje i njenu reputaciju. Pored glasina o narušenom odnosu sa Zakerbergom, mnogi su u krizi oko Cambridge Analytica videli i krizu vrednosti za koje se zalaže Sendberg. 

Kada se na sve ovo doda i nedavna promena strategije Facebooka ka metaverzumu, kao i drugi podaci koji ukazuju na to da se kompanija menja, može delovati da mnogi postavljaju pitanje da li strategije koje su dovele kompaniju do uspeha mogu i dalje da funkcionišu, kada je uspeh jednom već postignut.

Ono što je znatno manje upitno, jeste vrednost koju je Šeril Sendberg donela kompanijama u kojima je radila, kao i uspesi koje je sama postigla. Njena karijera ukazuje na to da je još uvek moguće promeniti svet, ne samo ukoliko smo na pravom mestu u pravo vreme, već i tako što smo u stanju da prepoznamo i iskoristimo priliku.

 

*Izrada ovog teksta omogućena je uz podršku američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj ovog teksta je isključivo odgovornost Udruženja SEE ICT i ne predstavlja nužno stavove USAID-a ili Vlade SAD.