Kako je nastao i zašto je istočnoj Evropi potreban klub anđela investitorki?

„Nije stvar samo u upoznavanju potencijalnih investitorki sa zanimljivim mogućnostima, već i u pružanju temelja i samopouzdanja za ulaganje.”

Petar Paunović
12/07/2021

Istočna Evropa ima malo anđela investitora, a među njima je još manje žena. Zato su četiri žene odlučile da prošlog jula stvore Lumus Investment Collective, koji želi da u startape ovog dela Evrope uvede više ulagačica. 

Do danas su okupile oko 200 članica, a svoju prvu investiciju su imale u maju. Kako kaže Terezia Jacova, jedna od osnivačica kolektiva i menadžerka u slovačkom VC fondu Neulogy, odredili su da njihov fokus bude na tome da što više žena bude među investitorima, jer veruje da iz tog sve proizilazi.  

„Verujemo da ćemo dovođenjem više žena u svet ulaganja prirodno dobiti više žena osnivača koje će nadahnuti više studentkinja, kao i zajednice”, kaže Jacova za Sifted.

Kako je Startit dnevnik već pisao, broj ženskih „unicorn” startapa raste, ali investitori su i dalje nepoverljivi prema preuzetnicama. U Sjedinjenim Američkim Državama oko 15 procenta unicorn kompanija u jednoj godini su pokrenule žene, a investicije je dobilo svega tri procenta. 

Prema Vladimiri Činčurovoj, drugoj suosnivačici Lumusa i voditeljki Microsoft-ovih startap programa za Češku i Slovačku, srednja i istočna Evropa imaju oko 15 odsto žena ulagača, dok je u nordijskim zemljama oko 20 procenata, a u SAD-u oko 30.

„Poljska predstavlja najveću priliku za poboljšanje jer imaju samo oko 3 procenta žena ulagača, svuda postoji ogroman prostor za poboljšanje.”

Da se to odražava i na ulaganja u startape koje pokreću žene pokazuje da su oni dobili samo jedan procenat investicija u centralnoj i istočnoj Evropi. To možda ne bi delovalo malo, ako se ne navede da svaki deseti startup pokrene žena, kao i to da su preduzetnice 96 odsto bolje od preduzetnika u pogledu ostvarenog prihoda po evru ulaganja. Ukratko, teško je reći da su po sredi ekonomski razlozi, a ne diskriminacija.  

No, kod Lumusa nije stvar samo u upoznavanju potencijalnih investitorki sa zanimljivim mogućnostima, već i u pružanju temelja i samopouzdanja za ulaganje. 

„Ne moraju nužno da ulažu, ali želimo da ih naučimo kako da ocenjuju ​​startape, kako da na njih gledaju kao mogućnost. Mnogo je žena koje nemaju direktno iskustvo sa startap svetom, već dolaze iz investicionog bankarstva ili privatnog kapitala”, kaže Lucija, suosnivačica i voditeljka istraživanja u kompaniji Cuvva sa sedištem u Velikoj Britaniji.

Terezia kaže da u slučaju VC firme Neulogy, često imaju problem sa startapima, koji prerano zatraže investiciju VC fonda, a onda ne znaju gde da ih upute, jer je teško naći anđele investitore koji će uložiti 50 do 200 hiljada evra.  

Upravu tu prazninu Lumus kolektiv želi da popuni. Za investicije se može prijaviti svaki startap sa sedištem u ovoj regiji, dok investitorke mogu biti iz bilo kog dela sveta. Po krugu finansiranja mogu uložiti najmanje 5.000 evra, bez ograničenja za najviši iznos.

Njihovo prvo ulaganje u maju iznosilo je 200.000 evra i otišlo je rumunskom startapu Houston. U junu su uložili u litvanski Zenoo, a uskoro će objaviti i treću investiciju. 

Lumus želi da bude edukativno mesto, kao i mesto susreta za anđele investitorke. Pre pokretanja, grupa je razgovarala s drugim grupama anđeoskih ulagača i intervjuisala potencijalne članice. Takođe su započele saradnju sa Ženskom investicionom mrežom u Norveškoj, kao i sličnom mrežom u Francuskoj.

Klub sada razvija nastavni plan i program za žene koje žele da započnu ili prošire svoje znanje u početnom ulaganju. Pandemija je uslovila da se događaji, za sada, odvijaju putem interneta. 

Za startape, osim novca, postoje i pogodnosti uključivanja ženskih anđela, kao i investitorki iz drugih nedovoljno zastupljenih grupa, koje mogu doneti dragocen uvid.

Iako dosadašnji broj ulaganja i usredsređenost na početne krugove ulaganja znače da Lumus verovatno neće izazvati velike talase u smislu investicija, cilj osnaživanja investitorki je mnogo značajniji. U kolektivu se pozivaju na izreku da ne možeš postati ono što ne vidiš, pa na ovaj način žele da stvore uzore budućim generacijama žena. 

„Zaista verujemo da kad jednom postoji više ženskih anđela, onda imamo i više osnivača — čak i ako ne ulažemo samo u startape koje su osnivale žene”.

Petar Paunović

Objavio/la članak.

ponedeljak, 12. Jul, 2021.

IT Industrija

🔥 Najčitanije