Kako izgleda primena blockchaina u maloprodaji?

Istraživanje Deloitte-a je pokazalo da primenom blockchain tehnologije višestruku korist mogu da imaju i potrošači, prodavci i dobavljači. Prenosimo najinteresantnije primere primene blockchaina iz ovog izveštaja.

Tanja Marin - 2. Jun, 2018.

Prema izveštaju revizorske kuće Deloitte blockchain tehnologija će u narednih 10 godina revolucionizovati način na koji funkcioniše maloprodajna trgovina, kao i trgovina robom široke potrošnje. Rezultati istraživanja predviđaju da će veliku korist od primene blockchaina na višem nivou imati dobavljači, prodavci i potrošači.

Izveštaj se odnosi na 50 slučajeva upotrebe blockchaina širom sektora maloprodaje i trgovine robom široke potrošnje kroz tri oblasti poslovanja: potrošače, u lancima nabavke i za naplatu i ugovore. Prema izveštaju Deloitte-a, tehnologija može potencijalno da umanji probleme u svakoj od ove tri oblasti, što uključuje i četiri bolne tačke industrije: mogućnost praćenja svega što je vezano za proizvod, usklađenost, menadžment deoničara i fleksibilnost.

Primeri primene blockchaina

U svom istraživanju Deloitte je analizirao upotrebu blockchaina kako bi se poboljšala usluga i zaštitio potrošač. Samo neki od primera uspešne primene su lociranje ukradene robe tako što je svaki proizvod obeležen, a kada kupac izvrši kupovinu može da proveri njegovu autentičnost i aktivira ga unutar sistema. Na taj način u slučaju da proizvod nestane ili ga neko ukrade, može da se spreči svaka naredna transakcija, u istom trenutku obavesti vlasnik o njegovoj lokaciji i da se na taj način spreči prodaja ili neovlašćeno posedovanje tuđeg proizvoda.

Na sličan način blockchain tehnologija se može koristiti i za ciljani opoziv proizvoda, tako što omogućava proizvođačima i prodavcima da prepoznaju opasne proizvode ili delove proizvoda koji su neispravni i samim tim ih na jednostavniji i jeftiniji način povuku iz prodaje, bez ometanja kupaca.

Kada je u pitanju lanac nabavke robe i poboljšanje efikasnosti procesa unutar njega, ova revizorska kuća je kroz svoje primere pokazala da blockchain može da se koristi kako bi se što bolje povezale sve stranke unutar lanca nabavke robe, tako što omogućava proizvođačima da naručuju ili prodaju, da prate i plaćaju robu kada stigne na njihovu lokaciju.

Dokumentacija bi se pisala, ažurirala, čitala i potvrđivala od strane svakog učesnika lanca nabavke, koji bi potvrđivali dospeće robe i na taj način omogućavali proizvođaču da prati ceo proces isporuke, a naplata bi se vršila bez poteškoća kroz čitav proces protoka robe.

Cilj upotrebe blockchaina u oblasti naplate i ugovora bio je usmeren na poboljšanje procesa transakcije, obezbeđivanje validnosti ugovora i njihovu implementaciju. Transakcije u blockchain okruženju omogućavaju kupcima da uštede vreme i novac kada plaćaju neki proizvod tako što će ili koristiti kriptovalute ili kroz jeftiniju i bržu bržu proveru kreditnih uplata, eliminišući bankarske troškove.

Slično je i sa B2B naplatom, a blockchain omogućava i plaćanje robe koja se uvozi ili izvozi, garantujući naplatu carine, proreza i ostalih troškova.

Deloitte: Blockchain je budućnost

U svom izveštaju Deloitte je naglasio da će blockchain tehnologija postati standardna operativna tehnologija u finansijskoj, proizvodnoj i potrošačkoj industriji i da će narednih pet godina biti prekretnica, pošto sve više kompanija otkriva potencijalne vrednosti ove tehnologije.

Ipak, u Deloitte-u upozoravaju da, kao i na početku primene svake nove tehnologije, postoje potencijalne zamke koje donosi razvoj blockchaina, zbog čega smatraju da je veoma važno pažljivo osmisliti strategiju pre nego što kompanije počnu u velikoj meri da se oslanjaju na blockchain tehnologiju i investiraju u nju.

Iako smo u potpunosti uvereni da će blockchain tehnologija biti široko raspostranjena u maloprodajnoj trgovini i trgovini robom široke potrošnje, čvrsto verujemo da je dugoročni, održiv uspeh moguć samo uz pažljivo planiranje, istakao je Stiv Larki, Deloitte-ov konsultant za tehnologiju.

Veliku korist od primene blockchaina mogu da imaju i potrošači u vidu štednje, zatim veće poverenje i transparentnost, bezbedniji i kvalitetniji proizvod, zato što ova tehnologija ima mogućnost da prati, pronađe i utvrdi autentičnost proizvoda, da evidentira ugovore, garantuje protok informacija i beleži transakcije.

Larki je dodao da sledi doba blockchaina i da kompanije koje ne budu koristile ovu tehnologiju u procesu poslovanja rizikuju da ih konkurencija pretekne.

Rubrika blockchain je pod pokroviteljstvom Gamecreditsa