Kako da testirate svoju biznis ideju koristeći WordPress

Džon Hjudžiz, autor na MVP Workshop blogu u ovom tekstu govori nam o smernicama kako možemo iskoristiti WordPress da napravimo sajt kojim ćemo testirati i validirati svoj MVP.

Džon Hjudžiz - 16. Mart, 2017.

Kada napravite MVP (Minimum Viable Product ili Minimalno održiv proizvod) spreman za povratne informacije iz spoljašnjeg sveta, dobar sajt vam može pomoći u testiranju i validaciji ideje tako što će da je zapravo izvede na tržište. Međutim, kao što ste mogli da pretpostavite, kreiranje sajta sposobnog da meri odziv javnosti zahteva pažljivo planiranje. Jednostavno kreranje landing stranice kao minimalno održivog veb sajta vam neće mnogo pomoći.

Ako ste spremni da napravite veb sajt za validaciju MVP-a, korišćenje WordPressa kao platforme je dobar izbor jer je besplatan i open-source. Dodatno, dovoljno je jednostavan za početnike, ali i fleksibilan tako da može da uradi uglavnom sve što vam je potrebno. Ovo drugo zahvaljujući velikom izboru dodataka koji su tu da vam pomognu da prikupite email adrese, merite saobraćaj i prodate (skoro) bilo šta.

U ovom tekstu, naučićete kako možete da koristite WordPress da validirate i lansirate svoj MVP.

Zašto bi trebalo da koristite WordPress za svoj MVP?

WordPress je ispod haube 26% sajtova na internetu — ovo znači da postoji velika zajednica ljudi koja kreira i koristi alate za WordPress. Zbog toga što je osnova WordPressa open-source, mnogi od ovih alata su potpuno besplatni.

Takođe, WordPress može da izađe iz standardnih okvira jednostavnog sajta ili bloga. Putem WordPressa svoj sajt možete prilagoditi tako da bude skoro bilo šta: sajt za vesti, blog, e-commerce sajt, društvena mreža, forum, ili čak mobilna ili veb aplikacija.

Kako kreirati sajt za validaciju MVP-a koristeći WordPress

Prvo, instalirajte WordPress. To je poznato kao veoma kratak proces — 5 minuta, da budem precizniji.

Vaš WordPress veb sajt će se sastojati iz kombinacije tema i dodataka (pluginova). Ovo su osnovne razlike između ta dva:

Hajde da pogledamo u teme i dodatke koji su vam potrebni za podizanje sajta koji će validirati vašu biznis ideju.

Kako podići landing stranicu koristeći WordPress

Vaš sajt će gravitirati oko jedne ili više landing stranica. U svetu online marketinga, vi se oslanjate na landing stranice kako bi prikazali informacije koje imaju specifičan cilj. Tehnički gledano, svaka stranica na sajtu može biti landing stranica. Ipak, u marketinškim terminima, landing stranica je stranica koja je optimizovana da dovede posetioca sajta do konkretne akcije kao što je na primer prijavljivanje na bilten ili zakazivanje termina određene usluge.

Možete podići landing stranice tako što ćete instalirati temu dizajniranu da ima te stranice, ili možete koristiti dodatak. S obzirom na to da WordPress dolazi sa tehnički solidnom početnom temom, možete odmah izabrati dodatak ukoliko to želite.

beaver builder wordpress mvp

Jedan odličan dodatak za to je Beaver Builder. Besplatan je, lak za korišćenje i tehnički ispravan drag-and-drop vizualni kreator koji ima odlične ocene. Postoji još dosta drag-and-drop dodataka koji mogu da kreiraju stranice, ali ako hoćete nešto ozbiljnije možete pokušati sa premium dodatkom Thrive Themes Landing Page.

wordpress biznis ideja

Druga opcija je da izaberete temu dizajniranu sa landing stranicama na umu. Generalno, ovakvi tipovi tema uglavnom dolaze zajedno sa dodatkom koji kreira dizajn landing stranica, i obično je lakše raditi sa njima nego koristiti uobičajene teme i pokušavati ih ukalupiti sa sa page builder dodatkom.

Dostupno je toliko dobrih tema da ih sigurno ne možemo sve ovde izlistati. Možete početi tako što ćete baciti pogled na besplatne teme na WordPress.org. Dodatno, možda bi trebalo da čekirate i neke od best-of lista ili pretražite ThemeForest za popularne premium landing page teme.

Kako pratiti konverzije putem WordPressa

U mnogim slučajevima, htećete da pratite tri metrike kako bi validirali svoj MVP: saobraćaj sajta, dobijene email adrese i stope konverzija (procenat posetilaca koji vam ostavljaju email adrese).

Hajde da vidimo kako da merimo svaku od ovih metrika.

biznis ideja google analytics

Pratiti celokupan saobraćaj za vaš sajt je besplatno koristeći Google Analytics i lako je za podešavanje sa Google Analytics by MonsterInsights dodatkom. Ipak, ako su vam dovoljni i manje detaljni podaci o posetama na vaš sajt, dovoljno je instalirati Automattic’s Jetpack dodatak i omogućiti WordPress.com Stats kao opciju.

biznis ideja mailchimp

Dalje, verovatno biste želeli da skupite email adrese svojih posetioca. MailChimp je sjajan email marketing servis za početi jer je besplatan do 2000 skupljenih email adresa. On takođe ima i zvaničan dodatak za WP koji čini lakim dodavanje formi za registraciju na vaš sajt. Ako vam nije potrebna potpuna email lista, možete se držati Automattic’s Jetpack dodatka i omogućiti WordPress.com Subscriptions. Sa podignutom landing stranicom, sistemom za merenje saobraćaja i formom za skupljanje, spremni ste za put validiranja MVP-a. Poslednji deo slagalice je da spojite sve ove alate u prodajni levak koji će uzeti posete kao sirovi input i koristiti prikupljene mejlove za validaciju vaše ideje.

Kako da validirate svoj MVP koristeći WordPress

Kako bi validirali svoj MVP morate ga staviti pred što je više moguće očiju. Postoji mnogo strategija koje možete usvojiti za generisanje saobraćaja, ali sve počinje sa definisanjem ciljne grupe. Sa definisanom ciljnom publikom, vreme je da počnete da dobijate saobraćaj.

Jedan od najboljih načina za bootstrapovanje visokog broja poseta je gostujuće blogovanje. Takođe, jeftina strategija sa potencijalno velikim povratkom ulaganja je i da dobijete pažnju etabliranih ljudi iz industrije. I poslednje, ali ne i najmanje bitno, mnoge kampanje za validaciju MVP-a se oslanjaju na reklame na društvenim mrežama i Google AdWords.

Onda kada saobraćaj počne da dolazi na vaš sajt i email adrese počnu da se prikupljaju na vašu listu, morate odrediti svoju stopu konverzija — procenat posetilaca sajta koji ostavili svoju email adresu — kako biste izmerili efektivnost vašeg MVP-a.

Ako vam je okej da idete u tehničke detalje, možete postaviti ciljeve u Google Analyticsu i vaša stopa konverzija će se sama računati za vas. Sa druge strane, možete je računati i ručno.

Nakon same validacije ideje

Onda kada validirate svoju ideju, možete koristiti taj sajt koji ste koristili za testiranje da zaista formalno lansirate svoj MVP. Pravićete svoj sajt nadovezujući se na ono što ste napravili u prvoj fazi. Tako da, zadržite sve landing stranice, merenje saobraćaja i sistem za upisivanje email adresa.

Kako izabrati WordPress temu

Sad je vreme da se pomerimo sa par jednostavnih landing stranica. Želećete da dodate svom sajtu stranicu “O proizvodu”, “Kontakt”, “O timu”, a možda čak i korpu za kupovinu. Takođe, vaš sajt bi trebalo da radi na svakom uređaju i da se učitava brzo.

Ako tema koju ste koristili za validaciju nije dovoljno dobra, vratite se na WordPress.org teme, ThemeForest ili čekirajte nekoliko best-of lista kako biste našli nove kandidate. Pre nego što izaberete pobednika, trebalo bi da postavite sledeća pitanja:

  1. Da li je ova tema responzivna? Da li će izgledati dobro na svakom uređaju?
  2. Da li tema radi u svim popularnim pregledačima?
  3. Da li tema nudi ono što mi je potrebno bez zakopavanja gomilom stvari koja mi ne treba?
  4. Koji vid podrške developeri teme nude?
  5. Da li postoji dosta pozitivnih ocena?

Onda kada se odlučite za temu, instralirate je i popunite vaš sajt sa potrebnim, vreme je da malo ubrzate vaš sajt.

Kako optimizovati sajt da bude brz

Optimizacija sajta za brzinu je težak posao. Ako ste ozbiljni povodom toga da učinite sve što možete, postoje detaljni tutorijali koje možete ispratiti. Ipak, ako samo želite da pokrijete osnove, možete uraditi mnogo toga radeći sledeće tri stvari:

  1. Postavljanje keširanja stranica sa besplatnim dodatkom kao što je W3 Total Cache.
  2. Umanjiti veličinu slika sa dodatkom za optimizaciju kao što je WP Smush.
  3. Kombinovati i umanjiti CSS i JavaScript fajlove sa dodatkom kao što je Autoptimize.

Kako primati uplate preko WordPressa

U zavisnosti od toga kakav vam je MVP, možda će vam biti potreban sistem za plaćanje i kupovinu, bilo komplikovana verzija e-prodavnice ili jednostavna mogućnost plaćanja klikom na dugme. Srećom, obe opcije su dostupne za WordPress.

biznis ideja woocommerce

Ako želite kompletnu šoping korpu, WooCommerce je logičan izbor. Može da bude izazovan za podešavanje, ali ovo jedan od najpopularnijih sistema za online kupovinu na internetu. Još jedna solidna kompletna varijanta vredna pomena je Easy Digital Downloads.

wordpress plaćanje

Ako želite jednostavno dugme za kupovinu, bez korpe, možete koristiti dodatak kao što su WordPress Simple PayPal Shopping Cart, WP Easy PayPal Payment Accept, ili WP Simple Pay Lite for Stripe.

Zaključak

Ako radite sa ograničenim resursima, ne želite da potrošite mnogo novca praveći veb sajt za svoj MVP. Srećom, možete koristiti WordPress za validaciju i lansiranje minimalno održive verzije proizvoda i to za jako malo novca. Sa WordPress sajtom za MVP ćete moći da:


Ovaj članak je prvobitno objavljen na MVP Workshop blogu i preveden je i objavljen na Startitu uz dozvolu autora.