Džon Bigs: 4 saveta za startape

Dunja Lazić - 3. Jul, 2013.

Bili smo na TechCrunch Balkans okupljanju u KC Gradu sa još oko 200 startap osnivača i entuzijasta. Osim pitcheva, na kom je Pubsonic osvojio priliku da se predstavi na konferenciji  TC Disrupt Europe, Džon Bigs, jedan od urednika TechCruncha, održao je predavanje sa sjajnim savetima za startape i dobrim i lošim primerima.

Tako da, ako ste osnovali startap ili tek planirate, pažljivo slušajte čitajte! Bigs je car koji je do sad upoznao i radio sa gomilom startapa, misli da su Color i Path đubre a pozvao je okupljene da mu predstave i svoje ideje. Pričao je o lošoj komunikaciji nekih startapa, osnivačima koji misle da mogu sve pa na kraju pregore i pre nego što su lansirali proizvod, ljudima koji pokreću startape da bi postali poznati, ali i jednom bizarnom rijalitiju u kom osnivači startapa prate put od ideje do lansiranja.

Možda najzanimljiviji deo je ideja da svaki startap počinje sa gomilom znojavih tipova u jednoj sobi koji se lepe jedni za druge, takozvani dude furnace. A kad ste završili ovaj znojavi deo, predstoji vam veliki korak osnivanja, pitchevanja, networkinga i razvijanja proizvoda. Bigs ima savete za vas koji dolaze iz velikog iskustva sa startapima i startap magazinima.

1. Lickajte

Sredite sajt, dovedite UX/UI dizajn do savršenstva, napišite dobar copy, radite na komunikaciji i marketingu, ne dozvolite da se bilo šta podrazumeva ili da bilo šta ostane nedovršeno. Polirajte, glancajte, lickajte jer ako vam sajt nije dobar, koga ćete ubediti da imate dobar proizvod? Pažljivo odaberite ime i domen, oni su vaš identitet koji ne smete zanemariti.

2. Ispričajte priču

Svaki startap polazi od ideje i rešenja problema, problema koji su osnivači primetili i odlučili da reše. Ispričajte  priču koja stoji iza vašeg startapa jer, na kraju krajeva, investitori,  novinari i korisnici su ljudi – žele da vide ljude koji stoje iza proizvoda. Kad je pronađete, lickajte je, sredite je, obogatite je idejama i koristite pri komunikaciji sa svima. Neka priča bude vaš identitet i osnova vašeg brandinga.

3. Smislite kome ćete da je ispričate

Pažljivo birajte investitore, fondove i inkubatore. Ako je vaša priča globalna, zašto biste išli kod lokalnih malih inkubatora ako možete da je “prodate” nekom velikom? Ne idite utabanim putem već razmislite o tome šta vam nudi lokalni a šta globalni inkubator. Bigs je napomenuo da lokalni evropski inkubatori “i nisu neka prilika” jer su još uvek u razvoju, imaju malo važnih globalnih partnera i pružaju lokalni networking koji i ne vredi mnogo na globalnom tržištu. Međutim, ako imate lokalnu ideju, srpsku verziju nekog već postojećeg startapa, obratite se lokalnim inkubatorima.

4. Pronađite sledeću priču koju ćete pričati

Radite na sledećem proizvodu ili nemojte ceo proizvod odjednom lansirati, gradite hajp oko svog startapa i potrudite se da uvek budete aktuelni. Nemojte se zadovoljiti jednim uspehom, dokažite da vredite i da taj prvi korak nije bio čista sreća. Ako prestanete da radite na svojim idejama, zašto bi bilo ko drugi želeo da čuje o vama? Budite sveži, inovativni i aktuelni ako mislite da opstanete.

BONUS:

Uspeh je putovanje a ne destinacija. Možda zvuči izlizano, dosadno, sažvakano pa ispljunuto ali je istina. Nemojte da odustajete kad prvi put ne pogodite metu, uživajte dok pokušavate ponovo.

FOTO: Marina Filipović Marinshe / Netokracija

FOTO: Marina Filipović Marinshe / Netokracija

Verovatno najbolja pouka njegovog govora i motivacije je: Merely existing is a triumph. Sama činjenica da postojite, da ste osnovali nešto, znojite se i radite, trudite i kidate – je uspeh. Mnogo osnivača odustane posle prve godine, puno njih ne može da se izbori sa pritiskom, upravo zato je na vama da pokažete kako niste kao svi ostali i istrajete. Nisu svi preduzetnici, izabrani ste s razlogom.

Pogledajte i najnagrađivaniji srpski film svih vremena – Malj, Aleksandra Ilića koji kroz priču o begu crnog pileta iz fabrike pilića, donosi pouku koja važi i za startape, a s obzirom da je i sam Bigs uporedio startap inkubatore sa inkubatorima za piliće, sve ima puno više smisla.

FOTO: Marina Filipović Marinshe / Netokracija