Hoćemo li na kraju u prodavnicu samo po hleb i mleko? Onlajn trgovina i dalje u porastu

Neki proizvodi, poput elektronike, sve se više naručuju preko interneta, dok za kupovinu namirnica većina odlazi u supermarket.

Tokom vanrednog stanja, kupovina preko interneta zabeležila je značajni porast u Srbiji, pa je analiza Privredne komore Srbije ukazala na to da je ukupna elektronska trgovina udvostručena, a kupovina namirnica čak deset puta veća, u odnosu na prosečni mesečni promet pre pandemije. Ipak, kako je Startit Dnevnik već pisao, već sa završetkom vanrednog stanja primećen je pad onlajn narudžbina, pa se, prema najnovijim podacima, govori o rastu od 45 odsto. Doduše, u Srbiji se godinama ističe kako trgovina putem interneta raste, uprkos tome što podaci o tome nisu opipljivi. Zaključci se donose na osnovu informacija o upotrebi platnih kartica putem interneta, što svakako ukazuje na veće interesovanje građana za kupovinu preko interneta, ali ne nužno i na rast srpske onlajn trgovine, budući da se statistiku ubrajaju i kupovine obavljene preko inostranih sajtova. Osim toga, deo te trgovine nalazi se u sivoj zoni, a deo prodavaca uopšte ne računa onlajn kupovinu kao zasebnu. 

Podaci koje u nedavno objavljenom tekstu navodi CNET, ne razlikuju se mnogo od domaćih. Ovogodišnji “pik” internet prodaje prošao je, ali e-commerce sajtovi i dalje beleže pojačan promet. U nekim slučajevima, statistika sugeriše da mnogi kupci više i neće odlaziti u fizičke prodavnice, kako bi pazarili određene tipove proizvoda — poput elektronike. Što se kupovine namirnica tiče, velika većina je sklona da ih kupuje u supermarketima i nema naznaka da će se to ubuduće menjati. Shodno tome, jedan od najpoznatijih svetskih onlajn trgovinskih servisa Amazon, još u februaru je počeo da otvara fizičke prodavnice prehrambenih proizvoda.

Njujorška kompanija za analitiku Earnest pratila je anonimne transakcije miliona Amerikanaca tokom prva tri meseca ove godine, a značajne promene zabeležene su kod velikog broja onlajn trgovina, uključujući Amazon i Etsy. Ipak, sa ponovnim otvaranjem ekonomije, građani su postepeno počeli da posećuju i fizičke prodavnice, pogotovo butike i sportske radnje. 

Indikativni su i skorašnji nalazi kompanije Adobe, koja takođe prikuplja i analizira podatke o onlajn trgovini. Prema njima, potrošnja na internetu u blagom je porastu, ali ipak sporijem nego ranijih meseci ove godine, kada je pandemija tek otpočela na globalnom nivou. Ipak, samo od marta pa do sada, prema podacima 80 od 100 najvećih trgovinskih kompanija u SAD, kupci su potrošili dodatne 94 milijarde dolara samo zahvaljujući korona virusu. Predviđa se da će, prema dosadašnjem trendu, onlajn potrošnja već u oktobru prevazići potrošnju tokom cele 2019. godine. I to ne računajući tradicionalno impozantne brojke za vreme “Black Friday” i “Cyber Monday” akcija. 

Prelazak na internet uočljiv je praktično u svim sferama poslovanja, od komunikacije među kolegama, pa sve do samog obavljanja delatnosti. Onlajn trgovina bila je u usponu i pre pandemije, pa je teško prognozirati koliko je virus dugoročno ubrzao njen rast. Ipak, deluje izvesno da će se neki proizvodi i ubuduće sve češće kupovati iz fotelje. 

Predstavljamo poslodavca
3lateral-logo-1.png

3Lateral

Multidisciplinary team creating digital excellence

3Lateral develops innovative technologies enabling digitization of human motion and appearance at unprecedented level of realism. Our mission is to evolve through exploring abstract landscapes of art and science, exciting new technologies and, most importantly, through nurturing continuous multi-disciplinary communication and company values among our team members.

Danko Novović

Unesite termine za pretragu