Google planira da sakrije URL-ove — dobar dizajn ili monopolizacija interneta?

Putanje i komandne linije su previše zastrašujuće ‒ da li je to razlog ili je Google lukaviji od toga?

Prošlo je otprilike dve godine od kada su zabeležene prve muke korisnika zbog odluke Google-a da sakrije „irelevantne” delove URL-a, i tako doveo u nezgodnu situaciju svaku osobu kojoj je neophodno da u istom trenutku pronađe celu internet adresu. I tada je uočeno da su korisnici zbunjeni kada se od njih traži da jednim klikom prekopiraju kratku verziju adrese, a da u stvari ne znaju da su prekopirali čitavu adresu. Da bi im se prikazala puna adresa bila su potrebna dva klika na nju, što je takođe otežavalo umesto da interakciju učini lakšom. 

Kako piše AndroidPolice, Chrome 85 se nalazi na novom talasu eksperimentisanja. Premda je baš svaki dosadašnji pokušaj ispraćen negativnim reakcijama, kompanija ne staje sa novim zamislima, kako bi došla do pouzdanog rešenja, a da u isti mah uspe da sakrije sve delove, sem naziva domena. 

Novi eksperiment, tri nove opcije

Kada se izabere jedna od tri nove, eksperimentalne opcije, prikazuje se samo naziv domena, na primer „startit.rs”. Uz nju postoji i mogućnost opcije da se puna adresa pojavi prelaskom miša preko nje, a za treću opciju Google je ponudio da putanje i komandne linije nestanu kada je korisnik u interakciji sa stranicom.

Mišljenje korisnika za sada je podeljeno. S jedne strane, deo korisnika smatra da sklanjanje URL-a otežava stvari veb developerima, jedan od najprostijih primera je dodatna interakcija sa klijentom u kojoj skrinšot nije dovoljan, već je potrebno i novo objašnjenje kako prekopirati URL. S druge strane, pitanje je koliko „neurednost” pune adrese utiče na lenjost prosečnog korisnika kada je u pitanju iščitavanje sadržaja i unošenje ličnih podataka. Postoji stav da u takvim uslovima korisnici lakše postaju žrtve fišing napada, pa je sklanjanje URL-a dobar korak. Postoje i pretpostavke da Google ima uvid kako većina korisnika koristi pretraživač i na osnovu pokazatelja vidi da je prikazivanje cele adrese nepotrebno.

Da li je Google ostvario dodatne pogodnosti skrivanjem URL-a?

Iz kompanije još ne stižu zvanična objašnjenja zbog čega im se ova procedura pokazuje iz godine u godinu kao sve važnija, ali je ne tako davno jedan od Chromium inženjera objasnio da bi puna veb adresa mogla uticati na korisničke odluke koje su u vezi sa bezbednom interakcijom na stranici. 

Postoji i objašnjenje da Google ovakvim potezom stvara dodatne pogodnosti samom sebi. Kako je u poziciji da uspe da „zamagli” na kojim stranicama je u ulozi host-a, nalazi se u još povoljnijim okolnostima da utiče na korisnike da se duže zadržavaju na njegovim sadržajima, dok bi relativizovao ostale. Kako tvrde iz AndroidPolice-a, baš taj cilj već je poznat na primeru AMP standarda učitavanja stranica.

Koliko je pametno i korisno to što Google radi pokazaće vreme, a u međuvremenu ostaje da se razmisli o još jednoj mogućnosti ‒ umesto što periodično pokušava da ide napred-nazad, bez jasnog cilja, možda je pametnije da se osvrne na predlog jednog dela korisnika i unapredi svaki od delova URL-a tako da zaista postanu čitljivi i upotrebljivi za prosečnog korisnika.

Predstavljamo poslodavca
Telesign_logo-1-1.jpg

TeleSign

Connect & Protect Online Experiences

TeleSign povezuje i štiti svoje korisnike uz pomoć sofisticiranih rešenja za utvrđivanje i proveru identiteta internet korisnika. Uz pomoć API, koji omogućuje samu komunikaciju, registraciju korisnika i data insight, mi smo u mogućnosti da rešimo svakodnevne izazove koje naši korisnici imaju povezujući tako njihovu poslovnu stranu sa složenom stranom globalnih telekomunikacija.

Tomislav Jelesijević

  • Šta ti je na umu?
    Dodaj komentar · Pravila diskusije

  • Unesite termine za pretragu