Najveći onlajn mediji u zemlji su o frilenserima izveštavali uglavnom neutralno, dok se Novosti ističu po najvećem procentu negativnih, a Nova S po najvećem broju pozitivnih tekstova o radnicima na internetu. 

Među 258 analiziranih naslova i tekstova pitanje frilensera je neutralno tretirano u 197, pozitivno u 42 i negativno u 19 tekstova. Ukoliko se pogledaju mediji zasebno, od sedam analiziranih svi su izbacili najviše neutralnih tekstova, ali je više onih u kojima je negativno izveštavanje prevagnulo pozitivno. 

Telegraf i Kurir o frilenserima pisali kao o ljudima koji lako i mnogo zarađuju

Tako Novosti i Kurir među analiziranim tekstovima nemaju nijedan koji bismo mogli da odredimo kao pozitivno orijentisan ka frilenserima. U prvom Kurirovom teksu po pokretanju ove teme, oni su predstavljeni kao milioneri koji utajom poreza pljačkaju državu, što se čak može karakterisati kao ostrašćeno. Kasnije je taj stav izbalansiran, ali među 10 objavljenih tekstova, od koji smo dva značili kao negativna, nije bilo detaljnije priče o ovom problemu, već se sve svodilo na površno prenosešnje saopštenja i objava drugih medija.

Novosti su od 13 tekstova, imali četiri negativno određena, što i ne čudi jer su se bazirali na prenosenje mišljenja i stavova predstavnika države, dok je viđenje frilensera bilo zastupljeno samo u jednom naslovu. Slično je radio i Telegraf, koji je imao 15 neutralnih, pet negativih, ali i jedan pozitivan tekst. Međutim, o frilenserima se uglavnom pisalo kao o ljudima koji lako i mnogo zarađuju, a izbegavaju plaćanje poreza. Iako postoji izbalansirana zastupljenost obe strane, nedostaju tekstovi koji bi dali više konteksta i preneli priče frilensera. 

Najviše i najpozitivnije izveštavala Nova S

O ovom problemu najviše i najpozitivnije je izveštavala Nova S. U 91 objavljenom tekstu, koji smo analizirali, 22 puta je o frilenserima pisano pozitivno, a među njima su i komentari novinara i kolumnista ovog medija, koji su svojim pisanjem podržavali napore radnika na internetu. 

Nova S je prenosila i priče frilensera, kao i stručnjaka za ovu temu i trudila se da svojoj publici prenese što više informacija na ovu temu. Slično je činio i Danas, on je od 48 objavljenih, imao devet poziitivnih tekstova. Za razliku od Nove S, Danas je imao izbalansiraniju zastupljenost frilensera, predstavnika države i stručnjaka, prenosio je njihova saopštenja i predstavljao je priče frilensera. 

Blic i N1 najneutraniji 

Za mesto najneutralnijeg medija u ovim izveštajima se bore Blic i N1, mada bi Blic mogao da odnese pobedu. Razlog je što on uz 27 neutralnih ima i po sedam pozitivnih i negativnih tekstova, dok N1 od 35 objavljenih ima tri pozitivna i nijedan negativan. 

Oba medija su uzveštavala kontinuirano, imali jednaku zastupljenost obe strane, a pozitivnu obradu ove teme su dobijali kroz samoinicijativno kontaktiranje sa sagovornicima, koji su im davali izjave koje su na strani frilensera. 

Kako samo vršili analizu?  

Za analizu smo odabrali sedam medija na osnovu njihove čitanosti i uticaja, te njihove zastupljenosti među čitalačkom publikom, jer svako ko prati onlajn medije u zemlji, posećuje najmanje jedan od ovih portala. Takođe smo vodili računa da imamo izbalansiranu zastupljenost medija koji imaju kritički, neutralan i pozitivan stav prema  trenutnoj vlasti, s obzirom na to da analiziiramo medijsko izveštavanje o problemu u kojoj su jedna od strana upravo predstavnici države. 

Analiza je rađena na osnovu pregleda tekstova označenih tegom frilenseri objavljenih nakon 14. oktobra 2020. godine, kada je Poreska uprava pozvala na prijavljivanje prihoda iz inostranstva. Postoji mogućnost da mediji nisu neke od tekstova na ovu temu obeležili relevantim tagom, ali to ne bi značajno uticao na analizu. 

Kao neutralni tekstovi ocenjivani su svi oni koji prenose aktuelna dešavanja, a nisu obojena bilo kakvim stavom. Izjave predstavnika obe strane, koje su bile javno dostupne svim medijima, a kojima redakcije u naslovima nisu dale određenu konotaciju, takođe su ocenjivani kao neutralni. Pozitivnim tekstovima su smatrani oni u kojima su novinari preuzeli inicijativu da izveste o ovoj temi, da li kroz ličnu interpetaciju ili izjave sagovornika, tako da idu u korist frilenserima. Na taj način su ocenjivani tekstovi i u kojima su frilenseri negativno predstavljeni.