Filip je preduzetnik sa 25 godina iskustva u modnoj industriji, a sada želi da je tehnologijom menja iz korena

Tehnologija menja sve, pa tako i modnu i industriju odeće. U ovoj oblasti igra i Filip Bajović, njujorški preduzetnik poreklom iz Beograda, čiji startap Cacotec funkcioniše na NY-BG osi.

Nevenka Rangelov - 6. Maj, 2019.

Pre dvadeset i sedam godina, Filip Bajović je odlučio da ode iz Beograda u Njujork i da proba da opstane u kompletno drugačijoj biznis sredini od one u kojoj se kretao do tada. Nakon nekoliko meseci rada u restoranu, Filip je otvorio kompaniju koja će ubrzo izrasti u nešto veće i uspešnije od onoga što je mogao da predvidi, u industriji za koju nije ni znao da postoji. U pitanju je bila proizvodnja markica za odeću (eng. label). Posle nekoliko godina, firma je porasla i postala poznata u modnoj industriji u Americi.

Godinama se iskustvo i znanje gomilalo, što je omogućilo Filipu da spozna brojne probleme unutar modne industrije. Jedan od najvećih problema je zagađenje životne sredine, i Filip je sa svojim timom započeo inicijativu uvođenja tehnologije u modnu industriju, kako bi se smanjila upotreba materijala i sirovina koji su štetni po životnu sredinu. Veoma brzo, inicijativa se pretvorila u bizniss, i Filip je sa timom mladih ljudi iz Beograda i Njujorka otvorio firmu Cacotec, koja će uvođenjem najnovijih tehnologija pokušati da promeni standarde u svetu mode.

Imali smo priliku da porazgovaramo sa Filipom prilikom njegovog dolaska u Beograd. Razgovarali smo o starim i novim poduhvatima i o stanju modne industrije u svetu. Bilo je interesantno čuti od Filipa kako se snašao u novom tehnološkom okruženju, imajući u vidu da je odrastao u društvu kada tehnologija nije bila sastavni deo svakidašnjeg života.

Kako se desilo da završiš u biznisu etiketa za odeću? Kako je to počelo?

U našim životima se mnogo toga odigrava bez naše kontrole i sreća često može da promeni naše sudbine. Pre dvadeset i četiri godine, dok sam radio u restoranu Panarella, na zapadnoj strani Menhetna, prišao mi je gospodin Ivan Mandukić, koji je bio dugogodišnji gost našeg restorana. Izrazio je želju da razgovara o našoj potencijalnoj saradnji. Završili smo veče u njegovom kabinetu i načelno se dogovorili o formiranju zajedničke firme, koju smo kasnije nazvali Label Kings. Ivan je imao veliko iskustvo u našem poslu. Bio je harizmatična osoba, pričao je pet jezika i vremenom je postao važna osoba u mom američkom putešestviju.

Danas, posle dvadeset i četiri godine svog postojanja, mi smo uspeli da izgradimo vibrantnu korporaciju koja koristi najnoviju tehnologiju, i da ostvarimo saradnju sa najvećim firmama iz modnog sveta, kao što su Donna Karan koja je bila naš prvi klijent, zatim Carolina Herrera, Tory Burch, Nicole Miller, Alexander Wang, Helmut Lang i mnoge druge. Label Kings je postao prepoznato ime u svetu mode, sa kancelarijama u Njujorku, Hong Kongu i Ostinu.

Mi smo uspeli da se održimo u poslu sve ovo vreme zahvaljujući vrhunskim proizvodima i sjajnoj usluzi. U ovom trenutku sarađujemo sa više od 400 fabrika u preko 70 zemalja.

Moj neplaniran susret sa Ivanom, i naša odluka da pokušamo da radimo zajedno je promenila moju sudbinu i moj život u Americi.

Kako ste dobili Donnu Karan kao prvog klijenta?

Ivan, moj tadašnji partner, je već bio u industriji nekoliko godina, i Donna Karan je bila njegova mušterija. Ivan je uspeo da izgradi sjajnu relaciju sa ljudima koji su radili u DK, što je bilo presudno u trenutku otvaranja Label Kingsa. Donna Karan tim koji je bio zadužen za proizvodnju je doneo odluku da određenu količinu posla prebace Label Kingsu. Oni su verovali Ivanu, i njegovo znanje i usluga koju im je pružao godinama su bili odlučujući faktori.

U to vreme je moje znanje bilo limitirano, ali je Ivan uspeo da mi u kratkom roku prenese dosta toga i naša saradnja sa Donnom Karan je počela. Ta saradnja je trajala preko dvadeset godina.

Verovatno bi retko kome palo na pamet da postoji neki biznis oko etiketa na odeći. Možeš li da nam kažeš nešto više o tome, koliko je to veliki biznis na globalnom nivou?

Za mene je to bila velika nepoznanica, nisam znao da takav biznis uopšte postoji. Prilikom našeg prvog sastanka, Ivan mi je pokazao finalne proizvode i kratko i koncizno objasnio kako taj biznis funkcioniše. Moram priznati da sam ga slušao sa nedoumicom i malom dozom nepoverenja prema celoj priči da se može živeti od proizvodnje markica. Naravno vreme je pokazalo koliko je to moje nepoverenje bilo neopravdano. Veoma brzo sam shvatio da posao sa markicama može da bude veoma profitabilan.

Inače globalni biznis markica za odeću je poprilično velik, što možete da zaključite i sami ako pogledate da svaki odevni predmet ima neku vrstu markica. Najveća firma u našoj industriji ima promet preko šest milijardi dolara. Vrednost posla sa firmama kao sto su Adidas i Nike može da pređe vrednost od sto miliona dolara. Naravno, ne postoje tačni podaci o veličini biznisa sa etiketama, ali procena je da ta naša industrija generiše više od deset milijardi dolara, što je veoma veliki biznis ako se uzme u obzir da je prosečna vrednost etikete nekoliko centi.

Zašto se firme koje proizvode odevne predmete ne upuštaju u proizvodnju etiketa?

Većina svetskih brendova ne poseduje svoje fabrike, već se njihova proizvodnja odvija u fabrikama širom sveta, koje su specijalizovane za spefične proizvode. Fabrike koje proizvode odeću se ne upuštaju u proizvodnju etiketa jer je proizvodni proces specifičan, komplikovan i skup.  

Nakon više od 24 godine u modnoj industriji, sada pokrećeš novi projekat koji ima za cilj da u potpunosti promeni tradicionalni način funkcionisanja vaše industrije. Da li možeš da nam kažeš nešto više o tome?

Da, početkom prošle godine sam pokrenuo novu firmu Cacotec sa Milanom Krstićem, koji je suosnivač i CTO i sa Fritzom Winansom, COO-om naše korporacije, dugogodišnjim prijateljem koji je dugi niz godina bio na rukovodećim pozicijama u firmama širom Amerike. Cacotec je na neki način logičan nastavak firme Label Kings, i oslanja se na znanje i iskustvo stečeno u industriji etiketa.

Želja nam je da Cacotecom povežemo modnu industriju sa tehnologijom i da rešimo neke od problema naše industrije, kao što je dobijanje informacije o pranju proizvoda na jeziku zemlje u kojoj se potrošač nalazi, zatim rešavanje problema zagađivanja životne sredine, nedostatak transparentnosti, društvena svest o uslovima u kojima zaposleni u našoj industriji rade i mogućnost potrošača da direktno komuniciraju sa brendovima.

Ne znam koliko vam je poznato, ali modna industrija je jedan od najvećih zagađivača životne sredine. Naša industrija etiketa takođe doprinosi zagađivanju prirode. Jedan veoma interesantan podatak je da samo u Americi, naša industrija potroši preko šesto hiljada kilometara polyester trake za etikete, na kojima se štampaju instrukcije o pranju i održavanju odevnih predmeta.

Mi smo shvatili da u velikoj meri možemo da rešimo taj problem, tako što ćemo jednu etiketu, koja može da bude dugačka i do pola metra, smanjiti na dva, tri santimetra korišćenjem savremenih tehnologija. Jedna od tehnologija koju možemo da implementiramo u proizvodnju etiketa je QR Code, koji će omogućiti da se sve informacije više “ne skladište” na samoj etiketi već na cloudu.

Da li možeš da nam kazeš nešto više o Cacotec platformi? Da li je ona namenjena samo brendovima, ili i kupcima odevnih predmeta?

Cacotec platforma će, u početku, biti namenjena firmama (business-to-business – B2B), jer je veoma važno da preko njih postane novi standard u modnoj industriji. Da bi to postigli, moraćemo da se upustimo i u konverzaciju sa američkom vladom oko promene zakona. Naša platforma će promeniti etabliranu regulaciju, a za to je potrebno vreme. Naravno, naš fokus je usredsređen na potrošače. Dobijanje informacija o odevnim predmetima i olakšanje procesa pranja je fundamentalan za našu platformu.

Koju vrstu informacija će Cacotec pružati korisnicima platforme?

Mi ćemo imati veliku bazu podataka o svim odevnim predmetima koje brendovi budu proizveli za svaku sezonu. Korisnici naše platforme će moći da dobiju slike i nazive odevnih predmeta, lokacije gde je određeni predmet proizveden itd.

Takođe, naša platforma će omogućiti brendovima da direktno komuniciraju sa kupcima. Kupci će moći da naruče odevne predmete direktno od brendova, čak i one koji su prestali da se proizvode. Osim modnih brendova, Cacotec platforma je idealno rešenje za proizođače mašina, naročito za one koje proizvode i mobilne telefone, kao što su Samsung and LG. Ove firme će biti u prilici da omoguće svojim kupcima da dobiju prave informacije o načinu pranja svakog odevnog predmeta, i to na maternjim jezicima potrošača. Takođe, potrošači če moći da upravljaju mašinama preko svojih mobilnih telefona.

Poznato je da potrošači često seku etikete sa svoje odeće. Da li je ideja da QR tehnologija i Cacotec omoguće potrošačima da čuvaju informacije o odevnom predmetu i posle uklanjanja etikete?

Cacotec će definitivno promeniti čitavu industriju i način na koji ćemo čuvati informacije o našim odevenim predmetima. Naša aplikacija će omogućiti potrošačima da organizuju svoju garderobu u virtuelnom ormanu i da sačuvaju informacije o načinu pranja svakog odevenog predmeta. Tako da ćemo moći da uklonimo etikete sa naših pantalona, košulja i ostalih odevnih predmeta, bez straha da ćemo ostati bez informacija o pranju.

To će na neki način promeniti i industriju, jer onda etiketa neće morati da bude u majicama i štampana već možda, pošto se radi o QR kodu može da bude odštampana ili uvezena u sam proizvod. Ne mora da bude na nekom vidljivom mestu, već na primer u postavi. Na taj način vama više i ne treba etiketa.

Da li to donekle stavlja klip u točak vašem drugom biznisu? Ako ukinete potrebu za etiketama, kako će se to odraziti na Label Kings?

Mislim da će se etikete održati u našoj industriji još nekoliko godina, ali će promeniti izgled. Etikete budućnosti će biti manje, čime će se smanjiti konzumacija materijala koji su štetni za životnu sredinu. Informacije sa etiketa će u određenom trenutku postati integralni deo odevnih predmeta i mi se nadamo da ćemo uspeti da dovedemo potrošnju ne-ekoloških materijala na nulu.

Smanjenje veličine etiketa neće drastično uticati na profitabilnost kako Label Kingsa, tako ni ostalih proizvođača etiketa. Proizvođači etiketa koji budu inkorporirali tehnologiju u svoje proizvodne procese, neće morati da se brinu za svoj biznis. Profit će se generisati putem prodaje baze podataka i softverske aplikacije.

Da li je već bilo nekih sličnih inovacija u ovoj industriji?

Čitava modna industrija je svesna da biznis ne može da se održi ako nastavimo sa starim metodama. Svi znamo da odgovor leži u tehnologiji. Neke firme u našoj industriji pokušavaju da nađu soluciju koja će im omogućiti da budu relevatne u sadašnjem vremenu u kome smo okruženi tehnologijom. Koliko mi je poznato, mi smo jedina firma koja nudi rešenja mnogih problema u našoj industriji, korišćenjem etiketa za održavanje odevnih predmeta.

Da li si tokom života imao naviku da pratiš trendove u tehnologiji i kako se tehnologija menja? Koliko ti je izazovno da razumeš sve to, pošto ipak pripadaš nekoj starijoj generaciji koja nije rasla sa tehnologijom?

Ja sam imao veliku sreću da budem okružen inženjerima, matematičarima i naučnicima, koji su bili izvor znanja, i koji su mi pomagali da procesiram najnovije trendove u tehnologiji. Krucijalnu ulogu u mom tehnološkom opismenjavanju je imao moj kum i divan prijatelj Dušan Dragović, koji je zavrsio ETF u Beogradu i kasnije postao jako uspešan biznismen u Americi. On je bio nepresušni izvor informacija, od prvog dana mog putešestvija u Americi. On me je indirektno upoznao sa QR tehnologijom i ukazao na njene prednosti u savremenom svetu.

Generalno, kada dolaziš iz društvenih nauka i iz nekog drugog sveta, nije lako, ali želja za znanjem i stalnim usavršavanjem to mnogo olakšava. Naravno, stručna literatura i stalan kontakt sa mladima su veoma važni kako bi ostali relevantni u sadašnjem svetu tehnologije.

Čitanje o cloud tehnologiji, data miningu, blockchainu mi je omogućilo da lakše shvatim savremeni svet i da mi je to znanje neophodno kako bi opstali u biznisu što duže.

Od kako sam formirao Cacotec, naučio sam više o biznisu nego poslednjih deset godina. Energija i znanje mladih ljudi sa kojima sarađujem i sa kojim se družim su fantastični.

Mi živimo u vašem svetu, i moramo da naučimo neka nova pravila i nova znanja. Ja se nadam da će moja generacija uspeti da prenese svoje znanje i iskustvo, u istoj meri koliko vi nama pružate.

Druženje sa vašom generacijom je privilegija, i čini me srećnim što su me moji mladi prijatelji prihvatili na neki način. Naravno sa vama se i ja osećam mnogo mlađe! (smeh)

Kako se modna industrija menjala od vaših početaka pre 24 godine do danas i kako je tehnologija uticala na nju?

Kao i sve ostale industrije i modna industrija se menjala i evoluirala. Tehnologija je donela dosta toga novog. Implementacija web sajtova je bila revolucionarna. Kasnije su došli mobilni telefoni, e-commerce, društvene mreže, cloud i još neke druge tehnologije koje su promenile način na koji smo radili. Mislim da naša industrija kaska za ostalim industrijama i da ne koristimo prednosti tehnologije u punom kapacitetu. Iz nekog razloga proces implementiranja novih tehnologija ide sporo.

Kako ti kao preduzetnik još iz vremena Jugoslavije Ante Markovića vidiš današnje preduzetništvo kod mladih u Srbiji? Imaš li neki veteranski savet za njih?

Nekada neznanje može da bude jaka pokretačka snaga. Kada sam stigao u Ameriku, moje znanje o biznisu, američkoj kulturi i generalno životu je bilo prilično limitirano. Naravno to tada nisam znao, i moje neznanje mi je, na izvestan nacin, pomoglo da se upustim u svet biznisa i da pokrenem svoju firmu. Da sam tada znao polovinu toga što znam danas, verovatno Label Kings i Cacotec ne bi postojali.

Mislim da mladi ljudi ne treba da čitaju previše knjiga o uspešnim ljudima, već treba da prate svoj instinkt u biznisu, a njihova mladost i energija će im pomoći da stignu do željenih ciljeva.

Mladost ne poznaje strah, ali je zato gladna znanja.

Mislim da mladim preduzetnicima u Srbiji ne treba davati neke posebne savete. Oni poseduju sve što je potrebno za uspeh, mladost, energiju, žeđ za znanjem i dobro su informisani. Njima samo trebaju kontakti u inostranstvu, kako bi plasirali svoje proizvode. Ja se nadam da će im u tome pomoći Serbian Entrepreneurs i Startit.