Facebook je nedavno lansirao kampanju protiv Apple-ove najave da će od iOS 14 sledeće godine kreatori mobilnih aplikacija morati da pitaju za dozvolu da skupljaju podatke i prate korisnike preko mobilnih aplikacija i veb-sajtova, na iPhone i iPad uređajima.

Društvena mreža tvrdi da će ove promene izmeniti internet kakav poznajemo, da će naterati sajtove i blogove da naplaćuju pretplatu ili će uvesti kupovinu unutar aplikacija kako bi nadomestile manjak prihoda od personalizovanih reklama.

Iako Facebook-ova kampanja nije zasnovana na apsolutnoj neistini, javnosti je jasno da je motiv daleko nečasniji od „zaštite interneta”, smatra EFF. Facebook je ipak svoju imepriju izgradio upravo na praćenju svega što njihovi korisnici rade i dozvoljavanju aplikacijama da prodaju i dele te podatke sa drugim kompanijama.

Kompanija Marka Zakerberga je ovaj napad pokušala da predstavi kao zaštitu malih biznisa koji imaju veliku korist od advertajzing targetiranja, ali je prava istina da bi tehnološki gigant bio najveći gubitnik ukoliko bi Apple-ove promene postale standard.

Što se tiče pozicije malih biznisa, marketing industrija već godinama tvrdi kako je targetiranje na osnovu ponašanja korisnika bolje od drugih oblika oglašavanja. Ovde se misli na reklame koje korisnike prate na koji god sajt da odu. Sa druge strane postoje netargetirane reklame koje su zasnovane na sadržaju stranice koju korisnici posećuju, a ne na njihovim ličnim podacima.

U stvarnosti, brojne studije pokazuju da većina novca od targetiranog oglašavanja ne dolazi do kreatora sadržaja, piše EFF. Najveći deo zapravo odlazi u džepove sumnjivih posrednika, među kojima su najpoznatiji Facebook i Google, ali i mnogih drugih za koje prosečan korisnik nije nikada čuo.

Apple će kroz AppTrackingTransparency za iOS 14, iPadOS 14, i tvOS 14 naterati svaku aplikaciju da traži dozvolu korisnika da se o njemu skupljaju podaci. Na ovaj način će dobiti više znanja o tome šta aplikacije rade, biće bolje zaštićeni od zloupotrebe, i imaće mogućnost da donose odluke sami za sebe.

Bitno je napomenuti da će Apple omogućiti sprečavanje praćenja od strane third-party trekera, ali da će kompanija i dalje moći da skuplja podatke o korisnicima za svoje potrebe.