U vreme kada gotovo svi pravimo i čuvamo fotografije na mobilnim telefonima, tim iza startapa Yolobook došao je na ideju da ljudima ponudi izrađivanje albuma sa fotografijama. I to tako što im omogućava da preko aplikacije odaberu 48 svojih fotografija sa telefona, računara ili sa društvenih mreža, izaberu korice za album i dobiju ga dostavom na svoju adresu. 

Donekle opravdanu skepsu o mogućnosti da se pokaže uspešnim Yolobook je otklonio posle samo pet meseci poslovanja prodavši oko 8.000 albuma i zabeleživši 20.800 preuzimanja aplikacije.

Na ideju smo došli jer smo se prvenstveno i sami susreli sa ovim problemom. Album sa zajedničkim fotografijama je sjajan poklon, a mi smo za jedan nekoliko dana morali da se organizujemo kako bismo prikupili fotografije, uradili ih i popakovali u album za slike. Tada je sinula ideja, jer tako nešto kod nas ne postoji.

Ono što postoji i na šta su se osnivači Filip Milenković i Stefan Bogunović ugledali su slični uspešni startapi koji godinama egzistiraju na svetskom tržištu — Chatbooks, Cheerz, Lalalab i mnogi drugi. Osim što su iz toga mogli da uvide da interesovanje postoji, pratili su i zanimanje ovdašnje publike:

Na početku smo testirali ciljne grupe kojima smo puštali sponzorisane postove sa različitim kontentom i njihov odziv na iste. Takođe smo analizirali trenutne korisnike koje imamo u bazi, korice koje se najčešće poručuju i fotografije koje se šalju, jer imamo uvid u to prilikom proizvodnje. Uz sve to, naravno, testirali smo influensere koji gađaju različite ciljne grupe i pratili kako reaguju na proizvod i koliko nam porudžbina ko donosi.

A način na koji dolaze do korisnika je prvenstveno Instagram s kojim su ukombinovali odličan osećaj za tajming:

Proizvod je vezan za fotografiju, „fotogeničan” je i najbolje se prodaje putem slike i video snimka. Ono što je bila jedna od srećnih okolnosti jeste činjenica da smo izašli na tržište neposredno pred Dan zaljubljenih, pa su plaćene reklame i rad sa influenserima najviše uticali na prvi kontakt sa korisnicima. Danas je Instagram glavni kanal prodaje i ono što nam je posebno važno, glavni kanal za komunikaciju sa community-em.

Preko Instagrama su u stalnom kontaktu sa korisnicima što im omogućava da osluškuju njihova mišljenja i daje uvid u to koga najviše zanima proizvod. Iz toga su se formirale dve primarne ciljne grupe — roditelji (pretežno majke) i mlađa populacija kod koje postaje trend štampanje fotografija sa društvenih mreža. 

Sama anliza traje od početka, i danas veliki deo razvoja koji se tiče samog proizvoda radimo u saradnji sa našim korisnicima, jer je pre svega njima namenjen. Tu mislim na debljinu papira, kvalitet štampe, tip i vizualna rešenja za korice, kao i neke dodatke na kojima trenutno radimo, kako bi malo više mogli da personalizuju svoje albume.

Međutim, zajedno sa rastom interesovanja trebalo je naći rešenje za izradu sve većeg broja albuma. I to u trenutku kada im je proizvodnja bila outsource-ovana na tri kraja grada.

Tim je radio danonoćno kako bi sve išlo kako treba, tako da smo nakon četiri meseca prikupili dovoljno novca i dodali sopstvene investicije kako bismo napravili in-house proizvodnju, kupili sve potrebne mašine, opremili prostor i zaposlili ljude koji će se time baviti. Od tada broj porudžbina ne igra ulogu u svakodnevnim aktivnostima, budući da su nam trenutno veliki kapaciteti i da možemo da iznesemo bilo koji obim proizvodnje.

Pored zadivljujućih brojki i interesovanja, ovaj startap je iz Srbije svoje poslovanje proširio i na Makedoniju, Crnu Goru, Bosnu i Hrvatsku. Tu su ih inicijalno kao najveći izazov dočekale duge procedure, nerazvijeni sistemi, loše organizovane institucije i IT sektor, koji su uslovili česte odlaske u susedne države i veliku količinu papirologije.

Nakon što je sve to završeno, sistem funkcioniše i za sada nemamo nikakvih problema sa izvozom proizvoda i carinom, kao ni daljim slanjem pošiljaka.

Ekipa Yolobooka vezuje za region i svoje buduće planove. Za sada žele da utvrde svoju poziciju na tržištima koja su otvorili, a na duže staze da prošire portfolio proizvoda, kao i da se prošire na još tri države  Rumuniju, Bugarsku i Mađarsku.