Dadaizam na blockchainu — beogradski tim lansirao kolekcionarski DApp Cryptographics

Iza imena Cryptographics stoji projekat koji spaja digitalnu umetnost, kriptografiju i Web3.0.

Sanja Vatić - 15. Oktobar, 2018.

Beogradski Decenter nedavno je lansirao svoju novu decentralizovanu aplikaciju na Ethereum blockchainu — Cryptographics. Za razliku od prethodne kojom su se usmerili na problem skaliranja blockchain gaminga, ovom igrom su se okrenuli kripto-kolekcionarstvu.

Iza imena Cryptographics stoji projekat koji spaja digitalnu umetnost, kriptografiju i Web3.0. Odnosno, uz pomoć nove aplikacije kreatori su u mogućnosti da naprave jednstvene kriptografike koje se generišu od izabranih asset packova koji sadrže razne grafičke elemente. Umetnici imaju mogućnost da prave ove pakete elemenata i da ih ponude kreatorima i kolekcionarima koji od njih mogu da naprave kriptografike.

Estetika grafika je bliska dadaizmu i jugoslovenskom zenitizmu, a ceo projakat je smešten na Ethereumu i IPFS-u. Potrebu za jednom ovakvom aplikacijom nešto detaljnije objašnjavaju iz Decentera:

Pošto blockchain tehnologija omogućava fantastičnu kontrolu nad vlasništvom digitalnih asseta, tu smo videli priliku da ponudimo novo rešenje za neke trenutno postojeće sisteme, gde stvaraoci svoja dela prave, prodaju ili čuvaju pomoću centralizovanih servisa koji im oduzimaju pravo da kontrolišu cene dela i uzimaju ogroman procenat zarade za sebe. Cryptographics autorima daje 95 odsto od svake prodaje i slobodu da postave svoje cene, a same kriptografike se čuvaju u novčanicima vlasnika.

Naravno, Cryptographics ne rešava probleme svih autora danas, već samo onih koji stvaraju u okviru aplikacije, ali način na koji je rešeno vlasništvo i prodaja asset packova i kriptografika može se videti kao prototip upravljanja intelektualnom svojinom pomoću blockchaina, kako nam je jedan redditor skrenuo pažnju.

Kako se radi o kolekcionarskoj igri, korisnici mogu da kreiraju, skupljaju i prodaju kriptografike. A o tome koga vide kao ciljnu publiku, iz sartapa za Startit govore:

Ciljna grupa Cryptographicsa su vizuelni umetnici i anti-umetnici, zaljubljenici u digitalnu umetnost i entuzijasti za Ethereum i DAppove. Naravno, ako bismo nacrtali venov dijagram, broj ljudi koji bi se našli u preseku bi bio izuzetno mali, i to je veliki problem za adopciju. Zbog toga smo uložili mnogo truda da aplikaciju učinimo dostupnom što široj publici, tako da Cryptographics može koristiti apsolutno bilo ko, a MetaMask i Ether postaju neophodni tek kada korisnik poželi da sačuva kriptografiku koju je napravio u vidu tokena i dobije vlasništvo nad njim.

S namerom da eliminištu frustracije i potpuni nestanak kreacija mnogih posetilaca, dodali su i opciju za preuzimanje kriptografike u vidu grafičkog fajla i pre nego što je sačuvana. Međutim, vlasništvo nad kriptografikom je pravo i neotuđivo isključivo u slučaju kada korisnik poseduje njen token.

Kako Cryptographics radi?

Da bi kreatori (Creators) uopšte mogli da naprave i trguju kriptografikama prvo je potrebno da postoje grafički elementi od kojih se one sastavljaju. Pakete elemenata prave umetnici (Artists) i nude ih na prodaju kreatorima, koji potom uz pomoć algoritma i hash funkcija komponuju svoju grafiku od nasumičnih asseta iz odabranih paketa. Svoje grafike mogu da sačuvaju na blockchainu i time potvrđuju vlasništvo nad njima. Pošto su u pitanju nasumične kreacije svaka grafika je jedinstvena i time dobija na vrednosti.

Algoritam je ujedno i nešto što se izdvojilo kao jedan od najzahtevnijih segmenata u razvoju:

Ako bi trebalo da izdvojimo neki konkretan deo aplikacije koji je zadavao najviše poteškoća prilikom razvoja, onda bi to bio algoritam za generisanje kriptografika. Nakon više iteracija, finalna verzija algoritma koristi više promenljivih koje prolaze kroz više hash funkcija kako bi se došlo do jedinstvenog seeda koji određuje izbor i raspored elemenata na kriptografici.

Treća kategorija korisnika su kolekcionari (Collectors) koji kupuju kriptografike iz galerije i kreiraju sopstvene kolekcije grafika ili ih preprodaju. Pošto se radi o trgovini, na ekipi Decentera bilo je da osmisli i monetizaciju Cryptographicsa:

U duhu decentralizacije, sve trgovine na marketu u okviru Cryptographics aplikacije su izuzetno povoljne i po autore asset packova i po kreatore kriptografika. U slučaju kupovine asset packa, njegov autor dobija 95 odsto od cene, dok pet odsto ide developerskom timu. Sa druge strane, kada se prodaje kriptografika, prodavac takođe dobija 95 odsto, s tim što originalni kreator takođe dobija udeo od dva odsto od svake preprodaje i preostalih tri odsto ide developerskom timu.

Uvek decentralizacija

Iako u svim dosadašnjim projektima Decentera nema ni traga centralizacije ekipa ovog startapa priznaje da je tokom razvoja Cryptographicsa naročiti izazov bilo ostati veran potpunoj decentralizaciji i objašnjavju kako su je postigli u ovom slučaju.

Trenutno, DApp ne koristi nikakve servere i oslanja se isključivo na Ethereum blockchain i IPFS, gde se na blockchainu čuvaju podaci o sadržaju i položaju svih asseta na određenoj kriptografici u vidu ERC721 tokena, a sami grafički elementi se čuvaju na IPFS-u. Cryptographics kao sajt koji korisnici vide je čist frontend i sačuvane kriptografike se zapravo iznova rekreiraju (identično kako su sačuvane) svaki put kada ih otvorite.

U skladu sa ciljem da doprinesu razvoju i usvajanju Weba 3.0, deo planova za budućnost je upoznavanje korisnika sa blockchain tehnologijom.

Oduševljeni smo novim idejama koje su korisnici već doneli i do kojih mi nismo došli dok smo razvijali aplikaciju i jedva čekamo da vidimo šta će sledeće napraviti. Takođe, planiramo da edukujemo sve koji pokažu interesovanje za aplikaciju i pomognemo da se upoznaju sa prednostima decentralizovanog pristupa i mogućnostima koje blockchain pruža.

U narednom periodu očekuju porast broja korisnika i načina na koji pristupaju stvaranju na njihovoj platformi, dok će interni procesi biti okrenuti usavršavanju funkcionalnosti DAppa.