Samovozeća tehnologija sada besplatno dostupna svima — comma.ai učinila svoj softver i hardver open source

Nakon konstatacije da je njihov “self-driving kit” nebezbedan, činilo se da nema budućnosti za startap comma.ai.

Aleksa Vidović - 5. Decembar, 2016.

Džordž Geohot Hoc — haker koji je pokrenuo startap koji je obećavao samovozeću tehnologiju za hiljadu dolara — sada je ponovo u centru pažnje tehnološkog sveta.

Zbog intervencije zakonodavaca o kojoj smo pisali, Hoc se našao pred teškom odlukom: ući u rat sa advokatima ili ugasiti svoj startap?

Iako Hoca znamo kao upornu osobu, sve je ipak ukazivalo na drugu opciju. Sve to je i sam potvrdio na twitteru:

Ili ipak ne

Kôd na kojem radi comma.ai od pre nekoliko dana je open source — zajedno sa uputstvom za pravljenje hardvera Comma Neo. Hardver je prilagođen tako da i hobisti mogu da ga izgrade, u cilju rasprostranjenja ove samovozeće tehnologije.

Repozitorijum sa kodom postao je popularan prilično brzo, a ljudi iz zajednice već pronalaze rešenja za njegovo portovanje na Tesla i Ford automobile.

Ovo nije učinjeno u sklopu odustajanja ili gašenja startapa — Hoc samo menja taktiku.

george_hotz_geohotDa li se pitate zašto Google daje besplatne email usluge? Ili zašto ulaže ogroman novac u razvoj Androida i onda ga besplatno deli sa svima?

Zato što iako inicijalno ne plaćate ništa, korišćenje njihovih usluga i proizvoda (čak i besplatnih) čini vas delom njihove mreže. Upravo to želimo da postignemo i mi.

Želimo da postanemo Google za samovozća kola.

A16Z dao blagoslov

Andreessen Horowitz, fond koji je podržavao comma.ai, imao je razumevanja za ovu Hocovu odluku. “Za razliku od velikih auto kompanija, Andreessen vidi kuda ide tehnologija” — kaže Hoc — “zato je i podržao moju odluku”.

Upitan u vezi sa monetizacijom sada kada je proizvod open source, Geohot u svom stilu kaže:

Prioritet broj jedan je da se dobro zabavimo. Prioritet broj dva je da rešimo problem samovozećih kola. O profitu ćemo misliti nakon toga.

Ipak, već su jasne neke od mogućnosti za monetizaiju u budućnosti. Ako vlasnik automobila odluči da koristi svoj automobil za ride-sharing preko Ubera na primer, a taj automobil pokreće comma.ai tehnologija, profit bi mogli da dele vlasnik automobila, Uber i comma.ai.

Ako 100 ljudi kod kuće izgradi opremu po našem uputstvu imaćemo drugu najveću mrežu samovozećih automobila, odmah posle Tesle.

Pridruži se → prvo predstavljanje rada Tesla Nationa