Čitanje nedeljom sa Lazarom Stojkovićem

Zoja Kukić - 14. Septembar, 2014.

Ove nedelje preporuke za čitanje vrlo pažljivo za nas je izdvojio Lazar Stojković, serijski preduzetnik iz Beograda. Osnovao je Wannabe Magazine, najčitaniji modni onlajn magazin u zemljama bivše Jugoslavije, dok je pre toga njegov poduhvat bio Touche Solutions. Nakon što je završio master studije Informacionog menadžmenta i sistema na Berkeleyu, ostao je na fakultetu kao asistent. Za nas je pripremio zanimljivo štivo, od knjiga, preko blogova i članaka, pa do prezentacija koje su ostavile snažan utisak na njega.

Pogledajte Lazarove preporuke:

Knjige

→ Losing My Virginity: How I Survived, Had Fun and Made a Fortune Doing Business My Way

Kada sam pre sedam godina započinjao svoje prve preduzetničke korake, čitao sam sve o biznisu što bi mi palo pod ruku – od retkih kvalitetnih domaćih materijala o preduzetništvu kao što je bio boxed set “Budi svoj čovek”, preko poslovnih magazina, do knjiga Toma Petersa. Međutim, autobiografija Ričarda Bransona je bila najvažnija od svega što sam tada pročitao. Ohrabrila me je da sanjam krupnije snove i da je skroz OK ako u biznisu, kao i u životu, nemaš pojma šta radiš dok god si spreman da guraš napred i učiš. Ovo je verovatno #1 naslov koji bih preporučio svakome ko je čak i izdaleka zainteresovan da se otisne u preduzetničke vode.

→ Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion and Purpose

Malo nakon toga, sasvim slučajno sam naleteo i na autobiografiju Tony Hsieha, osnivača kompanije Zappos. Ona me je naučila da vrhunski customer service nije obična funkcija unutar kompanije, već stanje svesti svih njenih zaposlenih. Kada sam kasnije osnovao Wannabe sa Ninom Milović i Nađom Jokanović, učinio sam sve što je bilo u mojoj moći da integrišemo taj “korisnik na prvom mestu” pristup u DNK nove kompanije. Rekao bih da je bilo uspešno – Wannabe danas u svom vlasništvu ima najčitaniji fashion & lifestyle web magazin na teritoriji bivše Jugoslavije.

→ Hooked: How to Build Habit-Forming Products

Doba pametnih telefona je donelo milione novih aplikacija koje se sve takmiče za ograničenu pažnju relativno nelojalnih korisnika. To je kao jednu od glavnih tema svakog startupa postavilo promenu ponašanja – kako korisnike trajno “navući” na svoj proizvod? Odgovor je do sada bio raštrkan po akademskim radovima, literaturi o neurolingvističkom programiranju (NLP), pa čak i Twitter feedovima stručnjaka kao što je BJ Fogg. “Hooked” predstavlja ozbiljan pokušaj sistematizovanja ključnih ideja na jednom mestu.

→ Not Impossible: How Our Universe May Exist Inside of a Computer

And now for something completely different… :) Jedno od egzotičnijih verovanja koje imam je da smo svi mi samo instance veštačke inteligencije unutar neverovatno sofisticirane kompjuterske simulacije stvarnosti. Ova knjiga mi je pokazala ne samo da nisam usamljen u tom ubeđenju, već i da moja teorija nije toliko luda koliko su neki mislili. Postavila mi je mnogo stvari u perspektivu, pretočila u reči mnoge stvari koje sam osećao ali nisam umeo da objasnim i nahranila me gomilu kvalitetnih referenci po kojima sam mogao dalje da kopam i istražujem.

Članci

→ UI, UX: Who Does What? A Designer’s Guide to the Tech Industry

Jedna od stvari koje sam primetio – koliko u Srbiji, toliko i u Silicon Valley – jeste veoma rasprostranjeno nerazumevanje toga šta je zapravo UX (User Experience). Da raščistimo odmah: UX nije (samo) dizajn lepog interfejsa. Neumorni marš tehnološke industrije je stvorio potrebu za više specijalizovanih uloga u okviru ove oblasti. Iako u startupima jedna osoba često nosi sve te šešire istovremeno, preporučljivo je dobro razumeti ove razlike.

→ Slack is Killing Email

Nešto što sve češće viđam u Silicijumskoj dolini su startupi koji više uopšte ne koriste email. Glavni “krivac” za to je Slack, enterprise aplikacija za timove koja ubrzano postaje komunikacioni hub mnogih kompanija. Pored eliminacije uobičajenog haosa koji stotinjak emailova dnevno nosi sa sobom, Slack se integriše sa nizom drugih servisa – od GitHub-a do Twitter-a – i pruža sve neophodne informacije članovima tima na jednom mestu.

Blogovi

→ The Blog of Tim Ferris: Experiments in Lifestyle Design

Blog Tima Ferisa je nepresušni izvor inspiracije i obavezno štivo za svakoga ko želi da eksperimentiše sa svojim stilom života i prenese hakerski mentalitet na rešavanje izazova svakodnevnog privatnog i/ili poslovnog života.

→ Haywire

Blog Semila Šaha sadrži odlične tekstove o startupima – neki od njih su manje-više samo crtice, neki su detaljne analize novih trendova. Svako koga interesuje poslovna strategija može naučiti puno od ovog investitora sa prstom na pulsu Silicon Valley.

Prezentacije

→ Lessons From My 20s

Povodom svog 30. rođendana, američki preduzetnik Rajan Elis je objavio masivnu prezentaciju (1,284 slajdova!) sa “lekcijama o životu, preduzetništvu i svetu”. Iako ga je Valley Wag ispljuvao da “tako zvuči ‘The Secret’ nakon što se zaključaš u sobu za sastanke sa nedeljnom zalihom Soylenta i tablom za pisanje”, moje skromno mišljenje je da je ovo najbolja kolekcija saveta koje sam ikada video u svom životu.

→ The Emerging Global Web

Ovo je omiljena prezentacija Baladži Srinivasana, generalnog partnera u VC firmi Andreessen Horowitz. Kao što je njegov kolega Marc Andreessen primetio u svom čuvenom autorskom tekstu za Wall Street Journal, softver jede svet – i to nigde nije uočljivije nego u zemljama u razvoju. Ubrzana penetracija Interneta i proliferacija mobilnih telefona stvorili su bezbroj novih prilika za preduzetnike.