Bez pravih pitanja nema ni pravog fidbeka

Stefano Deurandi Subotić - 28. Februar, 2014.

Danas je u organizaciji StartLabs-a održana prva Lean Startup Circle radionica u Beogradu, u kulturnom centru Rex. Startap ekipa imala je prilike da čuje jednog od uticajnijih ljudi u startap svetu Tristana Kornera.

Radionica Customer discovery se bavila načinom na kojim može najbrže da se dođe do prvih korisnika, odnosno validiranjem hipoteze i pronalaskom problem-solution fita.

Današnje druženje sa Tristanom bilo je poprilično aktivno, tako da su učesnici imali prilike da testiraju svoje hipoteze i da dobiju povratne informacije. Naglašena je posebna važnost testiranja hipoteza u praksi, odnosno izlaska iz kancelarije i razgovora sa korisnicima. Za svaki startap tim neophodno je da što pre sazna da li ideja ima smisla ili ne i to ne može da se uradi u svoja 4 zida.

Naravno, objektivan fidbek nije lako dobiti, jer se ljudi obično trude da udovolje onome ko ih ispituje. Zato treba pažnju posvetiti prošlosti i sadašnjosti, a budućnost, odnosno “Šta-bi-bilo-kad-bi-bilo” pitanja ostaviti po strani. Potencijalne korisnike treba pitati kada su se poslednji put imali problem koji naš startap rešava i kako ga rešavaju. Na osnovu toga ćemo dobiti odgovor da li su spremni da ulože napor u to da ga reše sada.

Ako se nisu potrudili da problem reše u prošlosti, pretpostavka je da neće to raditi ni u budućnosti. Postavljanje pitanja o budućnim aktivnostima korisnika je najbolji način da dođemo do lažno pozitivinih ili lažno negativnih zaključaka.

Nakon šestoosatne radionice, u zajedničkoj organizaciji Startit-a i StartLabs-a, održan je i meetup na kome je pored Tristana govorio i Brus Godfri, konsultant iz Velike Britanije koji sarađuje sa domaćim startapom mBrainTrain i koji je okupljenima govorio o Go-To-Market strategiji.