Studentski tim Beoavia sa Mašinskog fakulteta u Beogradu uskoro bi trebalo javnosti da predstavi projekat „OSA” — bespilotnu letelicu s kojom će debitovati na prestižnom svetskom takmičenju „New Flying Competition 2020“ u oktobru ove godine u Hamburgu.

Tim koji je osnovan u aprilu 2018. godine na inicijativu grupe studenata sa Katedre za vazduhoplovstvo predstavljaće našu zemlju i Beogradski univerzitet u konkurenciji sedam univerzitetskih timova, od kojih su tri iz Nemačke i po jedan tim iz Finske, Meksika i Kine, navodi se na portalu Mašinskog fakulteta.

„OSA” je projektovana tako da koristi prednosti vertikalnog poletanja i sletanja, a zatim da pređe u horizontalni let. Inače, prednost letelica sa ovim karakteristika je u tome što im za poletanje nisu potrebne velike poletno-sletne staze i u letu koriste sve prednosti letelica sa klasičnom konfiguracijom.

Na takmičenju u Hamburgu letelica će najpre morati da ponese teret određene mase i dimenzija, potom da poleti vertikalno do visine od 10 metara, a onda da nastavi horizontalan let kao avion klasične konfiguracije. Tokom leta avion mora da uradi i luping pri kojem trpi velika opterećenja. Na kraju zadatka, letelica vertikalno sleće na mesto odakle je poletela.

Beoavia trenutno broji 36 članova, a osim studenata sa Mašinskog fakulteta, tu su i njihove kolege sa Tehnološko-metalurškog, Elektrotehničkog, Ekonomskog i Fakulteta organizacionih nauka.

Radi bolje organizacije i podele posla, tim je podeljen na šest podtimova za aerodinamiku, strukturu, proizvodnju, marketing, proizvodnju, pogon i elektroniku i programiranje.

Inače, Beoavia je već uspešno završila dva projekta — raketu „Aurora 1” sa pogonom na vodu i dve teretne bespilotne letelice „Raven”. Na takmičenju „Airbus Sloshing Rocket“ za idejno rešenje pomenute rakete u prvoj fazi su osvojili prvo mesto u konkurenciji od 50 timova iz celog sveta, dok su u drugoj fazi zauzeli četvrtu poziciju. 

Jedini predstavnici iz Srbije i Univerziteta u Beogradu na međunarodnim studentskim takmičenjima u oblasti vazduhoplovstva rade i na projektu „Aurora 2″, a pripremaju se i za novo takmičenje u konstruisanju teretnih bespilotnih letelica “ Air Cargo Challenge“ koje će se 2021. godine održati u Minhenu. 

Tehnički zahtevi i zadaci koje letelica mora da ispuni su slični kao i na prethodnom takmičenju, ali je sadržaj tereta nešto drugačiji, jer je reč o simulaciji prevoza kesica s krvlju. Kako se navodi na portalu, Beoavia već ima ideju da isprojektuje letelicu koja će moći da ponese deset litara krvi.