Prelazak izdavaštva iz offline u online svet doneo je brojne poteškoće u vidu valorizacije objavljenih tekstova i učinka određenog autora.

Author Insights je web analytics servis koji ima za cilj da taj problem reši, jer pomoću njega izdavači mogu da na osnovu učinka sadržaja na sajtu i društvenim mrežama rangiraju autore i  vrednuju njihov rad.

Iza ovog servisa stoji domaći tim sastavljen od trojice osnivača koji su i ranije radili zajedno. Ilija Šuša, matematičar i data-base eskpert, Dragutin Miletić, php programer sa iskustvom u hostingu, i Dejan Nikolić, koji u sebi spaja iskustvo u web analytics i uređivanje online i print magazina (Njuz.net, Story.rs, Nationalgeographic,rs, Cosmopolitan.rs…). Na ideju o stvaranju ovakvog servisa došlo je iz lične potrebe za aplikacijom.

ai-1

Jedan od osnivača, Dejan Nikolić, za Startit kaže da je problem vrednovanja učinka autora odavno prepoznat, ali da se tek nedavno krenulo sa traženjem rešenja.

Izdavači su tek nedavno počeli aktivno da, umesto da kopiraju rešenja iz offline sveta, traže rešenje među alatima koji su im dostupni uglavnom za donošenje odluka u oblastima prodaje i marketinga. Tako se taj problem uglavnom rešava pomoću osnovnih metrika poput broja pregledanih strana ili broja novih korisnika koje sadržaj privuče na sajt.

Jednostavno iskopiran model iz advertajzinga gde se umesto cene za pregled banera (CPM) koristi cena za pregled teksta. Npr. $10 za 1000 pregleda. Ove metode koriste neki od najpoznatijih medija danas, poput Gawker, Cracked, Yahoo News, Forbes i mnogi drugi.

Istraživanje koje je ekipa Author Insightsa sprovela, a koje je obuhvatilo preko 200 novinara i urednika iz celog sveta, pomoglo je da se identifikuju dva glavna problema. Autori ne žele da posvećuju više vremena promociji nego istraživanju ili pisanju ka čemu ih ovaj model gura, i svesni su toga da je uvek isplativije pisati o poznatim ličnostima nego o ozbiljnim temama koje iziskuju istraživački rad.

Kako funkcioniše?

ai-2

Osnivači Author Insightsa kažu da je ovaj alat tako napravljen da rešava probleme obe strane, izdavača i autora.

Glavni adut za to nam je compound metrika koju smo nazvali Content Performance Indicator (CPI). AI (Author Insights) skuplja veliku količinu podataka sa sajta gde je sadržaj objavljen (click-stream) i sa društvenih mreža na kojima je deljen.

Ti podaci se razvrstavaju po vrednostima i načinu na koji opisuju učinak teksta ili angažovanje korisnika na sajtu. Kompleksan algoritam te vrednosti smešta u formulu koja izbacuje CPI. Iako je kalkulacija složena, mi smo želeli da uvid u učinak bude vrlo jednostavan i brz.

Pomenuti CPI je uvek broj između 0 i 1000, a, iako postoje razne mogućnosti tumačenja pozicija na CPI skali, pojednostavljeno rečeno, ako je CPI iznad 500, taj autor diže standard kvaliteta učinka sadržaja na sajtu. Ako je ispod 500, obara ga.

Na primer, kao urednik vi u AI brzo i jasno vidite tačno koji od vaših autora imaju dobar učinak kada pišu o politici ili o društvenim temama, koga treba angažovati od frilensera, na primer, za vreme nekog sportskog događaja ako nemate ljude koji to prate u svojoj redakciji.

Payformance modul omogućava brzu kalkulaciju bonusa i honorara zasnovanih na učinku i ostvarenom CPI.  Audience modul vam daje uvid u to koja publika (demografija, brand affinity) prati svakog od autora. AuthorSearch omogućava da na lak način dođete do autora koji je idealan za sadržaj koji vam treba.

Author Insights je više komlementarni nego konkurentni servis postojećim servisima za web analitiku, kaže Nikolić, a trenutno se razmatra opcija otvaranja prema ovim servisima kroz API, kako bi ponudili AI usluge svojim korisnicima.

Poslovni model

ai-3

Iako su do sada imali nekoliko ponuda, Authots Insights je još uvek “butstrepovan” (finansiran sopstvenim sredstvima) startap.

Što se poslovnog modela tiče, prema izdavačima nastupaju kao B2B, freemium model važi za autorke koji javnim profilima formiraju svojevrsnu vertikalnu društvenu mrežu, a trenutno se radi i na trećoj opciji, subscription fee modelu gde su potencijalni korisnici PR i advertajzing agencije.

U fazi smo funkcionalnog MVP-ja i još uvek imamo dosta toga da naučimo i o problemima u industriji koju pokrivamo i o samom proizvodu koji pravimo. Naišli smo na fantastičan odziv korisnika i već u prvoj nedelji imamo neke od premium sajtova iz regije koji koriste AI i daju nam neprocenjive povratne informacije.

Do kraja meseca imaćemo oko 30 sajtova i 500 autora u mreži sa kojima ćemo proći ceo proof of concept. Tada će nam i biti dosta jasniji poslovni model koji je optimalan za ovo što nudimo i krenućemo ka globalnim korisnicima.

A kako u praksi izgleda kada se autorski rad vrednuje na ovaj način? Autori Njuz.net-a već godina dana dobijaju honorare po ovom principu i kako nam Nikolić kaže – “još uvek su svi živi i neposvađani”.

ai-4