Kupujte kao da živite u Americi — startap Američki poštar je domaća alternativa kupovini preko Amazona

Sa osnivačem Dejanom Rakezićem smo razgovarali o tome kako se razvijao njihov servis tokom dve godine koliko postoji i kako su zahvaljujući promeni poslovnog modela došli do povećanja u broju porudžbina sa 60 na 250 mesečno.

Nevenka Rangelov - 29. Maj, 2018.

Dejan Rakezić je zajedno sa svojim bratom Sašom 2016. godine pokrenuo servis Američki poštar sa željom da reši problem koji su i sami imali — nemogućnost da dođu do originalnih i kvalitetnijih američkih proizvoda po pristupačnoj ceni iz Srbije.

Pošto smo se i sami susreli sa visokim cenama transporta do Srbije, da prodavci ne šalju proizvode van Amerike ili da ne primaju kartice iz Srbije, rešili smo da napravimo servis koji bi rešio sve ove probleme.

Osnovna ideja je da korisnicima iz Srbije omogućimo veći izbor i niže cene transporta od Amerike do Srbije, kao i da preko naših američkih adresa mogu da kupuju kao da žive u Americi.

Kako funkcioniše servis?

Mnoge internet prodavnice ne šalju svoje proizvode u Srbiju i okolne zemlje ili ih šalju po izuzetno visokim cenama. Dejan i Saša rešavaju ovaj problem postavljajući se kao posrednik između srpskih kupaca i američkih online prodavnica.

Korisnici Američkog poštara dobijaju adresu u Americi uz pomoć koje mogu da kupuju proizvode sa američkih sajtova, a nakon što paket stigne na američku adresu, po zahtevu korisnika biva poslat u Srbiju.

Iako sada imaju više od 3.500 korisnika i poslali su 2.500+ paketa iz Amerike u Srbiju, kako objašnjava Dejan, u početku nije sve išlo tako glatko.

Početkom 2016. smo samostalno pokrenuli servis (bootstrapovali), no tada je sve funkcionisalo preko emaila sa direktnim slanjem paketa korisnicima na kućnu adresu u Srbiji.

Usled neiskustva i inicijalne želje da napravimo servis onakvim kakav bismo i mi sami želeli da koristimo, garantovali smo rokove isporuke i osiguravali sve pakete od oštećenja ili gubljenja bez obzira na to što nije bilo moguće pratiti isporuku do krajnjeg korisnika što nas je sve više koštalo sa povećanjem obima posla.

Novi stari poslovni model

Na prelazu iz 2016. u 2017. godinu odlučili su da promene poslovni model i fokusiraju se na kontrolu celokupnog procesa kupovine, uz pretpostavku da su potpuna predvidivost i sigurnost korisnicima najbitnije.

Dosta paketa je kasnilo i dosta korisnika je prijavilo da im paketi nisu isporučeni, pa smo po inerciji pomislili da bi trebalo da ponudimo maksimalnu sigurnost i predvidivost što je dovelo do toga da u 2017. kontrolišemo ceo proces od kupovine, isporuke, carine i lokalne isporuke.

Sa novim poslovnim modelom, Dejan i Saša su se usmerili na premium i poslovne korisnike (kompanije), koji u proseku troše više od 250 dolara za svaku kupovinu u Americi. Ipak, novi model se ispostavio izuzetno teškim za skaliranje, jer su usled povećanog obima posla sve više vremena provodili na carini, a dogovaranje partnerstava sa kompanijama se pokazalo kao dug i neisplativ proces.

Od tada do početka 2018. godine uradili su kompletno istraživanje demografije svih korisnika koji su kupovali preko Američkog poštara koristeći premium uslugu i došli do saznanja da je velikoj većini korisnika ipak važnija cena od sigurnosti.

Motivisani time, ove godine su napravili nov korisnički sistem i vratili se na to da korisnicima daju adrese magacina u Americi kako bi sami obavili kupovinu, a ekipa Američkog poštara nastavila je da radi prijem, dodatne usluge i slanje paketa u Srbiju. Ovaj poslovni model doveo ih je do 3.500 registrovanih korisnika kojima se mesečno šalje više od 250 paketa naspram 60-70 u prethodnom periodu.

Glavna prednost [promene poslovnog modela] sa strane korisnika je to što su naše usluge sada mnogo transparentnije što se tiče cena i dostupnije mnogo većem broju korisnika. Nama je novi poslovni model omogućio da se fokusiramo na razvoj servisa, podršku korisnicima i na marketing i to neuporedivo više u odnosu na period kada smo radili kompletnu uslugu kupovine, transporta i carinjenja.

Kao najznačajniju promenu izdvajaju uvođenje prijema i slanja paketa iz dva magacina, odnosno sa dve američke adrese u Oregonu i Kaliforniji, kao i mogućnost uvođenja novog magacina u budućnosti. Osim skraćenja vremena isporuke koje bi ovo donelo, na vidiku su i druga unapređenja.

Kratkoročni planovi su povećanje broja poslatih paketa kroz dalji razvoj servisa i unapređenje marketing aktivnosti.

Marketing i širenje na nova tržišta

Za sada kao glavni kanal promocije koriste PPC model (Google Search i Facebook), a relativno skoro su krenuli da ulažu i u SEO i Content marketing, što je kanal kome će se dodatno posvetiti u toku ove godine. Ovo naročito ima smisla jer im je namera da Američki poštar postane konkurent direktnoj kupovini u Americi.

Svojom uslugom želimo da postanemo alternativa direktnoj kupovini u Americi (eBay, Amazon itd), kada je ona moguća, kroz povećanje sigurnosti (mogućnost slikanja sadržaja paketa, dodatne provere, lokalizacijom tj. lokalnim iskustvom u pogledu brzine isporuke i carine), jeftiniji transport i veći izbor transportnih opcija do Srbije.

Takođe, i kroz potpuno besplatnu mogućnost spajanja više paketa, odnosno kupovinu sa više različitih prodavnica i slanje u jednom paketu, što je mogućnost koja ne postoji kod direktne isporuke iz američkih prodavnica.

Što se tiče planova na duži rok, Američki poštar će se koncentrisati na nastavak individualnog i timskog razvoja, veću automatizaciju servisa i pružanje usluga na tržištima bivše Jugoslavije, odakle im povremeno stižu zahtevi.