Amazon optužen da je za vreme pandemije prodavao maske po ceni većoj za 1.000%

Zabeležen porast cena proizvoda „koje prodaje Amazon” kreće se od 48 odsto za sredstva za dezinfekciju ruku sve do čak 1.000 odsto za pakete jednokratnih maski za lice.

Borislav Djilas
12/09/2020

Kompanija Amazon optužena je za prodaju ključnih higijenskih potrepština po nerealno visokim cenama tokom pandemije korona virusa, navodi se u izveštaju organizacije za zaštitu potrošača Public Citizen.

U izveštaju je analizirano nekoliko proizvoda, uključujući artikle koje su prodali nezavisni trgovci kao i proizvode „koje prodaje Amazon”. Navodi se kako su cene određenih predmeta tokom perioda između maja i avgusta povećane za više od četiri puta, čime je naizgled prekršena Amazonova politika poštenih cena, prenosi Verge

Amazon je u odgovoru rekao da „nema mesta nerazumno visokim cenama” na njihovom servisu, uključujući proizvode koje kompanija prodaje direktno. 

„Naš sistem je dizajniran tako da kupcima nudi najbolju dostupnu cenu i ukoliko uočimo grešku, radimo na tome da je što pre otklonimo”, rekao je portparol kompanije.

Međutim, u izveštaju se osporava tvrdnja Amazona da je rast cena tokom pandemije zabeležen samo na proizvodima nezavisnih prodavaca, poput maski za lice i sredstava za dezinfekciju. 

Amazon je zauzeo oštar stav o prodavcima koji iskorišćavaju potražnju za higijenskim proizvodima i potrepštinama za domaćinstvo, dok iz kompanije tvrde da su zbog ove prakse zabranili rad hiljadama trgovaca.

Prema navodima Public Citizen, zabeležen porast cena proizvoda „koje prodaje Amazon” kreće se od 48 odsto za sredstva za dezinfekciju ruku (kategorija proizvoda na koju je Amazon uveo ograničenja još u martu), sve do čak 1.000 odsto za pakete jednokratnih maski za lice.

Recimo, u slučaju toalet papira, ova neprofitna organizacija kaže da je još u junu pronašla paket od osam rolni prodat po ceni od 36,39 dolara, dok su ostali trgovci isti proizvod naplatili samo 6,89 dolara. Cena jedne bočice antibakterijskog sapuna povećana je za 470 odsto.

Pored analize nekoliko ključnih potrepština „koje prodaje Amazon”, u izveštaju je analizirano i osam predmeta koje nude nezavisni prodavci. Oni čine četvrtinu prihoda kompanije od online maloprodaje, sudeći prema najnovijem izveštaju o zaradama. Public Citizen je ovde uočio porast do 274 posto za antibakterijski sapun, pa čak i za brašno — 941%.

Međutim, iako se u izveštaju navode brojni primeri ogromnih razlika, između najviših i najnižih cena određenih proizvoda, to istovremeno pokazuje i koliko je teško uvideti cene po kojima su pojedini artikli prodati i na taj način dobiti ideju o tome koja bi cena tih predmeta zapravo trebalo da bude. Cene brzo fluktuiraju, što samo otežava procenu uobičajenog iznosa, pa tako i odstupanja. 

Uzmimo za primer maske za lice. U izveštaju Public Citizen-a naglašava se alarmantno povećanje cene za 1.000 procenata, sa oko 4 na 39,99 dolara za paket od 50 maski „koje prodaje Amazon”. S druge strane, primećuje se i da količina novih listinga za maske otežava poređenje. 

Public Citizen poziva na nove savezne zakone koji će jasno utvrditi granicu nakon koje cene postaju previsoke i na koje se tačno proizvode odnose. Isto tako, organizacija poziva Amazon da reformiše svoje listinge kako bi cene bile transparentnije, a od kompanije traži i da obezbedi istorijat cena pored listinga svakog proizvoda. Na taj način bi okončali praksu omogućavanja kreiranja novih stranica za proizvode koji su već prikazani na platformi.

Portparol Amazona je rekao da se u izveštaju Public Citizen-a nalazi samo mali broj grešaka u cenama. Takođe, iz kompanije navode da su uklonili „više od milion ponuda sa nerazumno visokim cenama”, kao i da su suspendovali preko 10.000 naloga.

Borislav Djilas

Objavio/la članak.

subota, 12. Septembar, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije