Statistički gledano, tvoj startap će da propadne. Neće postati novi Google, Facebook, Snapchat, PayPal ili nešto slično što zvuči dovoljno kul.

Propali startap

Statistiku na stranu — da li je moguće sprečiti da tvoj startap postane promašaj kao i većina?

Magičan recept za uspeh, naravno, ne postoji. Postoji samo recept koji su neki naučili nakon kuvanja mnogo uspešnih startapa. A ko je najkompetentniji šef za pravljenje takvog recepta?

y combinator chief

Y Combinator je najuspešniji (jedini uspešan?) startap akcelerator na svetu — u njihovom portfoliju su kompanije poput Reddita, Airbnba, Dropboxa, Twitcha, Cruisea… Džesika Livingston, suosnivačica ovog akceleratora je, na osnovu svog iskustva u radu sa preko 1000 uspešnih startapa, na Female Founders konferenciji pred 800 žena osnivačica startapa iznela 7 saveta koji će ti pomoći da se domogneš one zelene manjine u grafikonu sa početka ovog teksta. Iako se na konferenciji obraća ženama, saveti su namenjeni svima koji ulaze ili su već neko vreme u startap svetu.

1. Napravi nešto što ljudi žele

Ako si u potrazi za idejom, Džesikin savet je da prvo rešiš neki svoj problem. Tako ćeš imati bar jednog sigurnog korisnika svog startapa. Takođe, najbolji uvid u potrebe svoje ciljne grupe imaćeš ako si i sama deo svoje ciljne grupe.

Naravno, moraš da napreduješ i da napraviš nešto i za druge ljude. Da bi znala šta oni žele, moraš da ih razumeš. Da li im se sviđa to što si do sada napravila? Ako ne, zašto ne? Pričaj sa svojim korisnicima koliko god možeš. Ne postoji nijedan startap koji je previše razgovarao sa svojim korisnicima. Dobre ideje evoluiraju.

Tvoji korisnici su tvoj vodič. Najbolji način da ostaneš na pravom putu na početku svog preduzetničkog poduhvata je da kreiraš proizvod i pričaš sa korisnicima. Ništa drugo.

2. Fokusiraj se

Pravilo koje su primetili u Y Combinatoru je da su osnivači najuspešnijih startapa najviše fokusirani na svoj proizvod i korisnike. Najbolji osnivači nemaju vremena za druge stvari.

wolf-sheep

3. Ako si žensko, ne brini zbog toga

Malo više o poslednjoj stavci sa liste.

Realno, postoje mnoge prepreke sa kojima se suočavaju žene koje pokreću svoj startap. Ali postoji i previše priče i buke o ovoj temi koja može da “otera” potencijalne preduzetnice. Debatu na ovu temu uglavnom pokreću ljudi koji zapravo nisu nikad pokrenuli svoj biznis.

I kao i sa svakom drugom temom, količina medijske pažnje koja se pridaje ovom problemu nije određena realnom veličinom problema, već brojem potencijalnih poseta sajtu. Što kontroverznije — to bolje. Retko ćete čuti mnogo o mnogim ženama preduzetnicama koje tiho i uspešno grade svoje biznise.

Džesika kaže da jeste teže ako ste žensko, ali nije toliko teže da to određuje da li ćeš uspeti ili ne. Ako želiš da osnuješ startap, samo napred i ne dozvoli da te sva buka i glasine na Tviteru i u raznim tekstovima o tome kako je teže kad si žensko spreče u tome. To nije najbolje samo za tebe lično, već je to i najbolji za rešavanje tih problema na nivou društva.

4. Meri rast

Ako uradiš prve dve stvari sa ove liste – napraviš nešto što ljudi žele i fokusiraš se na proizvod i razgovor sa korisnicima, dobićeš rast kao rezultat. Ako imaš dobar rast, što u startap svetu znači 10% ili više mesečno (ili, u idealnijem slučaju, 5-7% nedeljno), na dobrom si putu. Ako ne, fali ti neki od prva dva sastojka. Ili praviš pogrešnu stvar, ili se nisi fokusirala dovoljno.

Citat koji često možeš čuti ako svratiš do Y Combinator-a:

Izaberi statistiku koju želiš da povećaš i fokusiraj se samo na to. Najbolja metrika koju možeš da izabereš je dobri stari prihod. Ne postoji bolji način od toga da znaš da li proizvodiš nešto što zaista ljudi žele.

Fokusiranje na rast i prihod, te surove i realne brojeve, te sprečava da poričeš svoj neuspeh, što je jedna od najvećih opasnosti za startap osnivače. Često se desi da osnivači u svom romantičnom zanosu svoje revolucionarne ideje koja će promeniti svet ne pridaju statistici skoro nikakav značaj i kasnije udare glavom u zid.

Poricanje realnih problema je tihi ubica svih startapa, ali ako se fokusiraš na rast i profit nikad nećeš morati da zoveš zoveš zoveš devedeset dva.

5. Znaj da li si podrazumevano živ ili mrtav

Rast nije dovoljan. Tvoj startap može da raste, ali u isto vreme i da umire, na primer ako ostaneš bez novca od prethodne investicije na računu, i ne možeš da uzmeš više.

Kritično pitanje je da li je tvoj startap živ po default-u ili mrtav po default-u. Obrati pažnju da budeš bar na pozitivnoj nuli.

6. Drži troškove niskim

Zašto startapi ostaju bez novca? Zato što troše previše.

Pošto su plate glavni i najveći trošak startapa, dakle trošiti previše = zapošljavati previše ljudi. Prezapošljavanje je velika greška u drugoj fazi startapa kao što je pravljenje nečega što niko ne želi u prvoj fazi.

Problem sa prezapošljavanjem je što ćeš zbog toga imati malu marginu za greške. Što brže trošiš novac koji imaš, manje vremena imaš da učiniš svoj startap profitabilnim. Tako da, ovde važi vreme koje ti je ostalo da učiniš startap profitabilnim = količina novca koja ti je preostala.

Dakle, kada dobiješ novac, pazi kako ga trošiš i pazi kako i koliko ljudi zapošljavaš.

7. Uzimanje investicija postaje samo teže

Kasnije runde uzimanja investicija su mnogo teže od ranih.

Ako misliš da će investicija u seriji A biti lakša od seed investicije, varaš se.

Često se dešava da startapi kažu “ostajemo bez novca, tako da ćemo sada da podignemo seriju A” kao da će samo da prošetaju do bankomata. Kada ih pitate kako im ide, odgovor je uglavnom: spor rast, visoki troškovi. Ako je to i tvoj odgovor, to znači da nemaš šanse za dalje investicije.

Investitori serije A su potpuno drugačiji od seed investitora. Seed investitori traže obećanje. Investitori serije A traže učinak.

Tvoj startap mora imati dobar učinak kako bi nastavio da dobija investicije.

***

Sve ovo možda zvuči prilično strašno. Jednostavno, Džesika i Y Combinator su videli šta se sve dešava sa startapima koji ne poslušaju ove osnovne savete. Ako izbegneš sve greške koje su navedene u ovom tekstu, bićeš u prilično dobroj situaciji.

Ako počneš tako što praviš nešto što ljudi zaista žele, fokusiraš se da korisnika učiniš srećnim, imaš dobru stopu rasta i ne zapošljavaš previše, tvoj startap neće propasti. Kontrolisaćeš sudbinu svog startapa na način na koji to malo ljudi može.