6 godina razvoja i prodaje iOS aplikacija u 1 predavanju — iskustva i lekcije Aleksandra Vacića

Jedan od najiskusnijih srpskih iOS developera je preneo celu razvojnu priču svog rada na pravljenju i prodaji aplikacija na App Storeu — 6 godina iskustva i lekcija koje je podelio sa iOS zajednicom. Uživajte!

Aleksandar Vacić, jedan od najiskusnijih iOS developera u Srbiji i preduzetnik koji je do sada samostalno izbacio 80-ak aplikacija na AppStoreu, je sa 60+ slajdova u sat vremena podelio sa domaćom iOS zajednicom svoje 6-ogodišnje iskustvo u pravljenju i prodaji aplikacija.

Prema ocenama posetilaca (s kojima smo skloni da se složimo), ovo je bilo najbolje predavanje koje smo do sada imali na nekom od Startit Meetupa, a sada vam prenosimo siže, najvažnije stavke kao i sam snimak.

Prvi trk

runmate

Svoju prvu aplikaciju RunMate izgradio je 2009. za sopstvene potrebe, jer je strastveni trkač i, kako kaže, zaradila je taman dovoljno da ne odustane. Aplikacija je napravljena da bude jedno rešenje za sve probleme trkača širom sveta i brzo su ga pojele jednostavne fokusiranije aplikacije.

Takođe, Apple je nije ni na koji način izdvajao, jer nije koristila ništa od novih funkcionalnosti iPhonea.

Nakon toga, vođen ovim lekcijama, kreirao je novu aplikaciju — jednostavnu i fokusiranu Quickie To Do, aplikacija jednostavnog unosa i okrenuta ka samo jednoj funkcionalnosti koja je dobila fenomenalne ocene korisnika. Rezultat → najneuspešnija aplikacija ikad. Zašto? Niko nije znao za nju.

I tako smo došli do još jedne lekcije — mediji i promocija aplikacije su veoma važni. Da li je svaka promocija dobra? Doći ćemo do toga.

Nova platforma ili funkcionalnost = nova prilika

lampa

Naredne godine počeli su i prvi kontakti sa medijima, obe aplikacije su dobile po recenziju od relevantnih medija što im je značajno povećalo prodaju. Te 2010. godine još nešto se zanimljivo desilo → predstavljen je iPad.

Aleksandar je na brzinu, za 3 večeri kodiranja, napravio prvu iPad aplikaciju — šarenu lampu koja je bila dostupna odmah zajedno sa uređajem i, iako je u biti bila čisto zezanje sa šarenim animacijama, preuzimana je dosta u početku po ceni od 0.99 jer je usled nedovoljno aplikacija za ovaj uređaj bila preporučena od strane AppleStorea.

Kako Alek kaže, sa tim proizvodom je dobio najbolji povrat uloženog do sad. Slična prilika se sada developerima javlja sa novim uređajem, AppleWatchom.

Korišćenje svih funkcionalnosti

couch-to-5k

Uz nove lekcije, Aleksandar je pokrenuo drugu svoju aplikaciju posvećenu trčanju — Couch to 5k koja je koristila sve napredne mogućnosti telefona. Cena po kojoj se prodavala je bila 2.99$, a dobila je i odgovarajuću pažnju kroz recenzije.

Izazov je to što za ovu vrstu aplikacije recenzioni sajtovi nisu dobar kanal, kao ni reklame, jer je ime previše slično nekim drugim aplikacijama, a i skoro svi sajtovi za trčanje imaju svoju aplikaciju koju promovišu.

Naredne godine pojedine aplikacije se gase (poput lampe), a Couch 5k raste sa prodajom. Tu uviđa i trend Božićnog rasta, koji se primećuje na svakoj aplikaciji, a posebno na sportskim Ali, jedna nova se rađa — Banca, kalkulator i konverter valuta. Banca osvaja pojedina tržišta i preuzima primat u Utilities domenu uz nekoliko odličnih recenzija.

Promocije = ?

banca

Još jedna prekretnica dešava se 2011. godine → prvi odlazak na Apple konferenciju. U pitanju su besplatni događaji u okviru iOS Tech Talk World turneje, gde je čuo dosta korisnih stvari o samom razvoju, ali i upoznao zanimljive i uticajne ljude.

Banca je napravila priličan uspeh, bila je među top 10 finansijskih aplikacija u 100 prodavnica širom sveta, a kroz kampanju AppGratis sajta bila je jedan dan besplatna i generisala je 110.000 preuzimanja samo tog dana. Međutim, ta kampanja nije kreirala mnogo dugoročne vrednosti.

Besplatnom verzijom do profita sa skupom aplikacijom

Couch to 5k trademark je te godine za svoje potrebe registrovao active.com i time izbacio sve ostale igrače, forsirajući ih da promene ime, a za Aleksandra je ovo značilo rizik u slučaju da postane previše veliki, jer bi tada i njega primorali da promeni ime. Prodaja počinje da opada, jer je ova aplikacija najskuplja u kategoriji, a nema besplatnu verziju.

Kako bi oživeo aplikaciju, kreira besplatnu (trial) verziju Couch to 5k sa kojom je prvih 6 treninga besplatno, a za dalje mora da se preuzme aplikacija.

“Kada neko već istrči 6 treninga dovoljno je investirao u sebe da mu 4.99$ bude prihvatljivo.”

Bez ikakve recenzije u medijima ova aplikacija postaje glavni izvor prihoda. Međutim, problem sa aplikacijama za trčanje je što zavise od sezone (retko ko počinje da trči zimi).

Tokom zime Alek se igra i kreira skoro 40 različitih aplikacija u okviru serije Car Catalogs, aplikacije sa slikama automobila različitih marki sa cenama između 1 i 3 dolara. Ovo je poslužilo da testira cene i vidi kako se prodaja menja. Kada je 5 puta povećao cene, to je dovelo do 6-7 puta manje prodaju, ali i svega 2 puta manji prihod.

Sviraj kako Apple diriguje

ios-7

Sve izgleda sjajno i ružičasto do… Potpunog iznenađenja — najave novog, poprilično drugačijeg operativnog sistema — iOSa 7.

Problem za Aleksandra je bilo to što je vest došla pred lansiranje treće verzije Couch to 5k, koja je izašla u septembru. Iako je update bio, kako kaže, fenomenalan, bio je ignorisan od svih. Odluka je bila jasna — potrebno je prebaciti aplikacije na Sedmicu, a prva koju je prebacio je bila Banca.

Nova verzija Bance naišla je na hvalospeve. Uz novi apdejt došla je i internacionalizacija na čak 9 jezika. Lekcija iz te investicije je da — to nije bilo potrebno, efekat prevođenja na prodaju je, bar u njegovom slučaju, zanemarljiv.

unitica

Važnost odlaska na događaje

Krajem 2013. objavio je novu aplikacija, Unitica konverter raznih jedinica sa cenom od 2.99$, uz sjajne recenzije.

Na još jednom Apple događaju, iOS 7 Tech Talks, dobio je neprecenjive sugestije za interfejs od jednog Applevog dizajnera koje je odmah primenio i koje su mu odmah dale značajne rezultate. Brzo je dobio odličnu vildjivost u App Storeu — Best New Apps i baner u Utilities kategoriji.

Značaj ove izdvojenosti je i to što kada Apple jednom obrati pažnju na developera, obično ga drži na radaru i za sledeće stvari.

Unitica donosi i jednu odličnu lekciju — skuplje aplikacije (3 dolara) donose izuzetnu razliku u zaradi. Konačno se isplaćuje i višegodišnji trud povezivanja unutar zajednice kroz App Santa 2014 kampanju.

Sledeći operativni sistem, iOS 8 dočekan je spreman sa novom verzijom Run 5k sa svim funkcionalnostima telefona — HRM, Health, Text To Speech, GPS, Pedometer itd. Uvrštena je u najbolje aplikacije u Americi, Australiji i Novom Zelandu, a kontinuirano je u Health & Fitness kategorijama i u raznim editorijalima, koji i nemaju previše efekta na prodaju.

Uz besplatnu (testnu) aplikaciju stopa konverzije na plaćenu verziju Run 5k je 2-2,5%. Međutim, ako se analitika detaljnije pogleda dolazi se do saznanja da vide “ponudu” za prelazak na punu verziju skoro 30%.

Ključne smernice

Predavanje je daleko informativnije i smislenije nego što mi možemo da ga prikažemo, pa ga obavezno odslušajte u celosti. Glavne lekcije koje je Aleksandar izvukao iz svog iskustva za kolege koje bi želele i same da se oprobaju u ovom poslu su:

Cena — neka vam aplikacija bude besplatna (uz freemium model monetizacije), neka nije samo dolar nego između 2 i 5, ili neka je $10+. Dan lansiranja aplikacije ostaje najvažniji dan celog ciklusa, i to nije dan za bilo kakve popuste i akcije.

Distribucija — društvene mreže, uz obraćanje pažnju i na podkaste. Plaćeni marketing ignorišite ako nemate budžet od 50+ hiljada dolara.

Netvorking — idite na što više konferencija i upoznajte i komunicirajte sa što više ljudi iz branše, uz poseban naglasak na Apple dev evanđeliste i bilo koga ko je povezan sa Apple Store urednicima.

Priča — pronađite dobru ideju i svedite je maksimalno, a tako da imate nešto što niko drugi nema, i onda napravite priču oko nje.


Predstavljamo poslodavca
Telesign_logo-1-1.jpg

TeleSign

Connect & Protect Online Experiences

TeleSign povezuje i štiti svoje korisnike uz pomoć sofisticiranih rešenja za utvrđivanje i proveru identiteta internet korisnika. Uz pomoć API, koji omogućuje samu komunikaciju, registraciju korisnika i data insight, mi smo u mogućnosti da rešimo svakodnevne izazove koje naši korisnici imaju povezujući tako njihovu poslovnu stranu sa složenom stranom globalnih telekomunikacija.

Zoja Kukić

Unesite termine za pretragu