3 saveta za građenje uspešnog ecommerce startapa u dobu dominacije Amazona

Ili kako pridobiti one koji odmahnu rukom i kažu: „Ipak ću da naručim sa Amazona.”

Vukašin Stojkov - 6. Maj, 2018.

Takmičenje ecommerce startapa sa Amazonom, gigantom koji zapošljava preko pola miliona ljudi, koji drži 50% američkog ecommerce tržišta i generalno gazi sve pred sobom nije ravnopravna i verovatno nikada to neće biti. Ali to ne znači da nema prostora za građenje uspešnog ecommerce biznisa.

Startap možda nikada neće moći da brzo i jeftino isporuči robu, barem ne onako kao Amazon, ali može da se istakne na nekoliko veoma bitnih načina koji su čak i Amazonu teški da kopira. Amazon pobeđuje kada kupac zna tačno šta hoće, ali ne nužno kada to nije slučaj, gde je bitnije korisničko iskustvo, mogućnost otkrivanja i

Kuracija

Ova smešna reč, za koju ne znamo optimalan prevod na srpski, se odnosi na pažljivo biranje i izlaganje asortimana, koje eksperti iz startapa mogu izdvojiti za dobro poznatu i definisanu ciljnu grupu.

Niko se ne može takmičiti sa snagom algoritama za preporučivanje ili pretragom, niti ih potpuno zameniti, ali pažljivim izdvajanjem proizvoda se možete istaći u odnosu na depersonalizovane i automatizovane strane pretrage i predlaganja giganata kao što je Amazon. (Interesantno je da i Amazon ovo radi u neku ruku, barem za naslovnu stranu — kako se navodi u knjizi The Everything Store, Džef Bezos lično kontroliše svaki piksel naslovnice.)

Jedan primer svima poznate prodavnice koja ovo radi je i Apple-ov App Store, koji ima urednički tim koji redovno predlaže ručno izabrane nove interesantne proizvode, a neki druge primeri možete videti u ovom članku.

Odanost > sve

Odvajkada je poznato, a nešto preciznije, prema Inc.com, za 70 odsto biznisa je jeftinije da zadrže postojećeg nego da steknu novog korisnika. Ovo važi i za e-commerce gigante i za one koji ne mogu da im pariraju po veličini, s tim što za ove druge to nije opcija nego nužnost.

Odanost se kreira, između ostalog, i izgradnjom zajednice — stvaranjem mogućnosti za korisnike da komuniciraju među sobom ali i sa predstavnicima startapa, makar sa nečim toliko trivijalnim kao što bi bio forum, aktivnim korišćenjem društvenih mreža, ili davanjem alata za kreiranje proizvoda mušterijama, kao što to radi Threadless. Beogradski startap FishingBooker ima odeljak Fishing Reports, gde predstavlja izabrane kapetane i njihove ulove i kreira zajednicu oko tih sadržaja.

Na kraju, odanost se kreira tako što imate priliku za komunikaciju sa svojim mušterijama, kako bi ih motivisali da se i — vrate. Za ovo je potrebno, naravno, da zabeležite njihove kontaktne informacije, da im uzmete mejl adresu, da ih zainteresuju da prate vaše društvene mreže i/li da ih pratite retargetingom.

Korisničko iskustvo

Jedan termin kojim se ljudi često razbacuju, no ne i bez razloga — korisničko iskustvo se odnosi na to koliko je ljudima prijatno da kupuju od vas i na kraju dana određuje da li će vraćati i trošiti kod vas. Kada je ecommerce u pitanju, stvari kao što su besplatna (ili povoljna) dostava postaju standard, kao što su i liberalna pravila vraćanja ili zamene robe.

Za one koji po veličini ne mogu da pariraju gigantima posebno je važno da se izdvoje izgledom i funkcionalnošću. Vrlo je zgodno da sajtovi i aplikacije budu takvi da ih korisnici zapamte i ukucaju u pregledaču ili nađu na telefonu pre nego što po inerciji odu na Amazon. Ulaganje u dizajn, brending i kreiranje izuzetnog korisničkog iskustva pri interakciji nije luksuz nego nužnost, jer je potrebno dosta toga da se poklopi da korisnik ne bi rekao „Ipak ću da vidim šta ima na Amazonu.”

Jedan način za razmišljanje o korisničkom iskustvu u kontekstu dizajna interfejsa je da uzmete najveću snagu Amazona, što je ogromna količina sadržaja, preporuka, ocena, toliko svega odjednom da je korisnik opsadnut, i da je pretvorite u slabost — vaš interfejs može biti takav da se korisnik ne oseća ophrveno informacijama i opcijama i stresom, već da se fokusira na ono što mu je interesantno, zbog čega je došao.