10 zlatnih principa Freda Vilsona za uspešnu veb aplikaciju

Vukašin Stojkov - 3. Avgust, 2012.

Fred Vilson je jedan od najpoznatijih američkih VC investitora. Viši je partner u njujorškom fondu Union Square Ventures (investirali u ljubljansku Zemantu) i redovno bloguje na svom popularnom blogu AVC.

Union Square Ventures investira u kompanije koje su fokusirane na veb aplikacije. Njihova investitorska filozofija je takva da sami probaju i koriste aplikaciju i ako im se dopadnu sam proizvod i tim koji stoji iza njega investiraju u kompaniju.

Fred Vilson je 2010. na Future of Web Apps konferenciji održao prezentaciju na temu glavnih principa koji mogu da učine veb aplikaciju uspešnom, koje u ovom investitorskom fondu traže kada odlučuju o tome da li da investiraju. Ispod vam prenosimo glavne tačke a snimak cele prezentacije možete videti na kraju teksta.

1) Brzina — najvažnija stvar. Brzina nije samo deo funkcionalnosti, ona je ključna funkcionalnost. Ako je aplikacija spora, ljudi je neće koristiti.

2) Trenutna korisnost — ako napravite aplikaciju koja se mora podešavati sat vremena pre nego što može da se koristi, većina ljudi će je preskočiti. Aplikacija mora biti korisna čim se pokrene. Primer za ovakvu situaciju je Google Video protiv YouTubea. Kada se video postavljao preko Google Videa potrebno je bilo čekati nedelju dana da se on i pojavi, za razliku od YouTubea gde se to dešavalo gotovo trenutno. Na kraju je Google i kupio YouTube kao bolji i popularniji proizvod.

3) Glas — softver je danas medij, naročito onaj koji je namenjen velikom broju korisnika. Mediji kao što su New York Times, Fox, CNN – svi imaju svoj glas. Softver mora odavati takav osećaj, nešto što ga izdvaja od drugih. Twitterov Fail whale je dobar primer kako nešto lično, makar i negativno po prirodi, može imati pozitivne efekte – zbog toga što je nezvanična maskota Twittera ljudi kupuju i nose Fail whale majice.

4) Manje je više — ovo je važan princip, naročito na početku, a vremenom će biti prilika za rast i dodavanje funkcionalnosti. Kada je Facebook lansiran bio je veoma minimalan, dok se danas sastoji od više desetina pod-celina. Jednostavnost na početku daje platformu za nadgradjivanje. U Union Square Ventures su investirali u Delicious izmedju ostalog zato što je bio veoma jednostavan.

5) Programabilnost — omogućite drugima da grade na onome što ste vi napravili, omogućite im API (idealno read/write). Kako navodi Vilson jako je teško investirati u aplikaciju koja nema API.

6) Lično — napravite aplikaciju koja je prožeta energijom svojih korisnika. Korisnici trebaju imati osećaj da su vlasnici aplikacije – što više to bolje – budući da će vam oni biti najbolji promoteri. Ovo ima i svoje negativne strane. Korisnici Last.fm-a su podizali veliku buku kada se bilo šta menjalo.

7) RESTful — u REST arhitekturi struktura URL-ova je čista, uredna i jasna. Pored toga što bi i aplikacije trebale da imaju jasne URL-ove kao i da sve vrste sadržaja imaju svoju adresu, trebale bi da se vode ovim principom i budu uredne i intuitivne.

8) Lako za otkriti — po lansiranju će vaša aplikacija biti igla u plastu sena. Da bi vas ljudi lako našli morate dobro raditi na SEO-u te biti laki za pronaći na društvenim medijima, idealno bi bilo da aplikacija ima i viralne elemente.

9) Čisto — stranice ne smeju biti prenatrpane i tražiti mnogo pažnje kako bi se razaznalo šta se tu nalazi. U praktičnim terminima ovo znači veliki fontovi, prazan prostor, bez prevelikog broja funkcionalnosti na svakoj strani.

10) Igrivo — najbolje stvari nastaju kroz igru, kao što je Twitter nastao dok je ekipa iz tadašnjeg Odeo visila na dečjem igralištu. Aplikacija može biti igriva dodavanjem mehanike igara, kao što su to uradili LinkedIn ili Foursquare.

echo '
Pokreni startap uz pomoć uspešnih — prijavi se na 6. Startap akademiju
'; ?>