10 važnih lekcija domaćih preduzetnika

Ove nedelje objavljujemo 10. tekst Letnje škole preduzetništva i iako odavno već nije leto, hajde da vidimo šta smo do sad sve naučili i kako izgleda dosadašnji napredak. Imamo skoro 400 prijavljenih na bilten i još uvek se niko nije odjavio sa liste što govori o tome da smo pronašli pravu publiku. Razgovarali smo sa dvadesetak preduzetnika

Dunja Lazić - 16. Oktobar, 2014.

Ove nedelje objavljujemo 10. tekst Letnje škole preduzetništva i iako odavno već nije leto, hajde da vidimo šta smo do sad sve naučili i kako izgleda dosadašnji napredak. Imamo skoro 400 prijavljenih na bilten i još uvek se niko nije odjavio sa liste što govori o tome da smo pronašli pravu publiku.

Razgovarali smo sa dvadesetak preduzetnika koji su pomogli da od prvobitne ideje napravimo veću priču i  svojim iskustvima obogatili sadržaj. Još jednom su pokazali da je naša osnovna hipoteza bila tačna – domaća startap scena ima znanja vredna deljenja i iskustva vredna slušanja.

Kad smo razgovarali o pokretanju škole, prva validacija nam je bila da imamo 100 prijavljenih tako da se ideja pokazala vrlo uspešnom s obzirom na skoro 400 vernih čitalaca svake nedelje od kojih većina, po anketi koju smo sproveli, planira da pokrene svoj startap i smatra da su saveti koje delimo korisni.

Drago mi je što se pokazalo da je ideja došla u pravom trenutku i do pravih ljudi, a da je Startit pravo mesto za ovako nešto. Planiramo još sličnih poduhvata i nadamo se da ćemo okupiti još ljudi. Do tad, delimo 10 najvažnijih lekcija koje smo naučili do sad.

1. Zašto biti preduzetnik?

ilijaPreduzetništvo ispunjava na više nivoa. Prvo, sami možete da birate probleme kojima želite da se bavite i tako radite ono što volite i šta vas ispunjava.

Drugo, daje vam priličnu fleksibilnost što se pristupa poslu tiče – odakle ćete da radite, kada, kako itd. To su odluke koje sami možete da donesete.

Ilija Studen, activeCollab

2. Najteže je naći problem vredan rešavanja

vukan Zanimljivo je da ideje dolaze sa svih strana, inspiracija nas pronalazi kad se najmanje nadamo i potreba da rešimo svoj specifičan problem dovodi do startapa koji rešava isti za hiljade ljudi.

Vukan Simić, FishingBooker

3. Nemojte se zaljubiti u svoju ideju

Oko toga šta konkretno radite, ne treba se previše zaljubiti u sopstvenu ideju. Guglajte, ispišite ko su vam konkurenti i probajte da objektivno sagledate da li su prednosti vašeg rešenja dovoljno dobre da opredele neku grupu korisnika baš za vas.

Testirajte ideju tako što o njoj pitate ljude koji vam NISU BLISKI. Takođe, ima i sajtova gde možete da iznesete ideju o proizvodu i pitate ljude da li im se to svidja.

Ivan Gligorijević, mBrainTrain

4. Validacija ideje

GvozdenValidiranje mora da ide postepeno. Jedno je validirati ideju a drugo je pronaći u kojoj formi je ideja vredna proizvoda i kako taj proizvod treba da izgleda i koje funkcije da ima.

Mi smo to uradili kroz nekoliko koraka:

  • ideja – pozvali advokate, pričali sa njima koje probleme imaju i da li imaju softver koji to rešava
  • wireframe – pokazali inicijalnu ideju proizvoda i dobili feedback na feature set
  • frontend – pokazali detaljnije funkcije proizvoda i dobili feedback na user experience
  • proizvod – u upotrebi, unapređivanje proizvoda na nedeljnom nivou.

Aleksandar Gvozden, LegalTrek

5. MVP

ivanCilj je da se sa što manje sredstava i truda stvori rani proizvod koji nudi odgovor na rešenje nekog problema kako bi se što pre dobio rani fidbek, a u nekim situacijama možda i zaradio novac – ako su rani usvajači voljni da plate za vaš proizvod.

Ivan Rašić, LegalTrek

6. Put do investicije

SavaPre uzimanja investicije, zapitajte se  da li je to pametan novac (koji donosi kontakte, iskustvo, strukturu i vodi kroz investiciju, kao mnogi VC-jevi) ili glup novac – koji donosi samo kapital.

Sava Dimitrijević, Teleskin

7. Kada je vreme za zaokret?

ivan-mojsilovicNakon razgovora sa jedno pedeset ljudi shvatili smo da to što radimo ne izaziva nikakvo uzbuđenje kod potencijalnih klijenata.

Shvatili smo da iako je naš alat možda dobar, čak i bolji od najbolje konkurencije, fali mu ono nešto zbog čega će izazvati uzbenje kod potencijalnih korisnika. Bilo je vreme da razmislimo šta nam je činiti.

Ivan Mojsilović, Yanado

8. Okružite se najboljim ljudima

igorPrvi zaposleni su došli kroz lična poznanstva i preporuke. Bitno je napomenuti da su prijatelji, osim ako nisu prijatelji koje ste stekli radeći sa njima i deleći teške trenutke (“brothers in arms”), najčešće loš izbor i ispašta ili prijateljstvo, ili posao, a često i oba.

Igor Bogićević, Seven Bridges Genomics

9. Kad startap poraste

mirkoJedan od najvećih izazova predstavlja održavanje sistema koji otvoreno prihvata novajlije i čini da se oni lako uklope u postojeću strukturu.

Takođe, s obzirom na sada već veliki broj zaposlenih i aktuelnih projekata, posebnu pažnju obraćamo na to da se ljudi ne otuđe jedni od drugih i nastave da sarađuju kao jedan.

Mirko Topalski, Eipix

10. Pritisak – da li je uvek negativan?

sinisa-sPritisak dok smo stvarali kompaniju je bio veliki ali pozitivan jer smo znali da radimo pravu stvar, Themes Kingdom je već nakon prve godine postao profitabilan tako da je taj pritisak nestao.

Pritisak koji osećamo sad je mnogo veći, održati kompaniju stabilnom i konstantno rasti je mnogo teže.

Siniša Komlenić, Themes Kingdom

Ovi saveti deo su tekstova koje šaljemo svake nedelje, pridruži se čitaocima njuzletera i prijavi se!

Prijavi se na #StartitLeto njuzleter

* indicates required