Vladimir Prelovac — uspeh dolazi preko noći, ali nakon 28 godina rada i učenja

Po prvi put nakon uspeha koji je doživeo, najdugovečniji proizvod Devana Technologies, ManageWP, dobija novo lice i 10x višu cenu. Sa Vladimirom Prelovcem pričamo o izazovima kojima je trasirao svoj put do preduzetničkog uspeha, kao i naporima da se ojača naša startap zajednica

Marija Gavrilov - 12. Jun, 2015.

Priča Vladimira Prelovca, osnivača Devana Technologies, neretko se predstavlja kao prekonoćni uspeh. Ovo je tačno ukoliko pod prekonoćnim podrazumevamo noć lansiranja produkta nakon 28 godina rada i učenja. Sa programiranjem se upoznao još kao osmogodišnji dečak, kada je i počeo da gaji ovu strast.

Kao programer, bio je na raznim frontovima, od igara do embedded systems programiranja. Pre osam godina upoznaje se sa WordPress-om, koji je čačkao ne samo kao bloger, već i kao programer. Uvideo je mnoge nedostatke i okrenuo se pokušaju da ih sanira. Kao WordPress konsultant radio je za velike klijente, uključujući i italijansku Vladu.

prelovac12U Srbiji morate ići dugim putem, a danas svi žele da postignu nešto za šest meseci. Moj savet je da počnete od široke oblasti koja vas zanima, bilo da je to informatika, biologija ili ekonomija. Posle nekoliko godina odaberite nešto konkretnije unutar oblasti, nešto što vas interesuje i radite na tome da postanete ekspert u toj oblasti, među top 30 u svetu. Kada to postignete već ćete imati veliku mrežu ljudi oko sebe, koja je značajna kada budete pokretali biznis u toj oblasti.

Od 15.000 korisnika, ostalo je 700 koji su spremni da plate

Prekonoćni uspeh desio se pre četiri godine, 6. decembra 2011, kada je ekipa iza ManageWPa od svojih korisnika zatražila da plaćaju servis koji su do tada besplatno koristili. U prvom mesecu zaradili su oko sto hiljada dolara, a u prvoj godini i prvi milion.

prelovac12Imali smo 15.000 korisnika i nismo znali šta će se desiti kada počnemo da naplaćujemo. Na korisničkom forumu je bilo onih koji su to videli veoma negativno, i ja sam to emotivno doživeo. Ipak, njih 700 je prve noći odlučilo da plati i to je za početak bilo dovoljno da budemo profitabilni.

Oko tri meseca smo istraživali koju cenu da stavimo, jer nismo imali sa čim da se uporedimo. Postavili smo dosta nisku cenu, oko $1 mesečno po sajtu. Oni koji nemaju puno iskustva uglavno pribegavaju cost-based metodi, što je bio i naš put. Znači, izračunali smo koliko naš proizvod košta, dodali marginu zarade i tako formirali prodajnu cenu. Ovo nismo menjali do danas ali ćemo sa novom verzijom produkta konačno preći na value-based pricing.

Vladimir na svom timu ima petnaest osoba, koje su hijerarhijski raspoređene u piramidu odgovornosti. Njemu lično odgovara nekoliko, takozvanih, oficira, koji vode zasebne, specijalizovane timove. S obzirom na to da kompanija još uvek ima relativno mali broj ljudi, kombinacija osobina i znanja koja se očekuje jeste da svako bude upoznat sa mnogim aspektima poslovanja i rada, a ne nužno usko specijalizovan.

Preduzetništvo se ne može naučiti iz knjiga

Devana kakvu je izgradio rasla je na lekcijama koje su naučili usput i otvoreno se protivi hajpu oko preduzetničke edukacije i striktnom primenom iskustava velikih međunardonih kompanija na naše tržište.

U početku smo čitali i implementirali sve iz handbookova iz Googlea, Valvea, Zapposa, Netflixa… Ali ništa od toga nije bilo komforno za našu kompaniju i izgubili smo vreme. Svaka firma i svaki tim je specifičan i ne može nas neko iz Amerike naučiti kako da poslujemo. Najbolje je do toga doći sam kroz razgovor sa ljudima sa kojima radite. Ukolike ste vi ti koji vodite firmu, postavite se kao lider koji ume da akcije svog tima usmeri u jednom pravcu, kako ne bi svako vukao u svoju stranu i doveo zbir do nule.

Na zarađivanje šestocifrenih brojeva gleda kao na sposobnost koja se uči, a jednim od najbitnijih saveta za one koji počinju jeste da ne razmišljaju o izbegavanju plaćanja poreza, uz pošalicu: “nemojte svesno kršiti zakon, sem ako ne želite da pokrenete startap koji ima veze sa zatvorom.”

Najveća prepreka na preduzetničkom putu ljudima kod nas je nerad, smatra Vladimir. Poziva se na Arčibalda Rajsa koji je u svom delu “Čujte Srbi” napisao: Koliko ste samo ličnih, i još gore, koliko ste gubitaka po svoju zemlju podneli zbog tog svog olakog dangubljenja.”

Novi ManageWP do kraja godine

Vladimir otvoreno priča o projektima unutar Devane koji su propali. Među njima je bio i pokušaj da se probiju na tržište igara. Njemu je jasno zbog čega su napori u tome bili uzaludni: nije stručnjak za tržište igara i nije imao tako razvijenu mrežu kao među WordPress zajednicom. Dok priča o ovome vraća se na svoje uverenje da preduzetnici u Srbiji moraju dugim putem:

Varate se ako mislite da će vam akceleratori i inkubatori pružiti tu mrežu sa kojom se možete povezati i koja će vam pomoći. Investitori nemaju vremena za to. Najbolje je da se vi sami probijete i izgradite uspeh baziran na sopstvenoj mreži koju ste godinama izgradili.

Najuspešniji projekat Devane nastavlja da se razvija. Nova verzija ManageWPa je u beti i u izgrađena je od početka, od koda do dizajna. Cena će se, takođe, promeniti – očekuje se da poraste deset puta u odnosu na sadašnju. Još jedna novina za ovu godinu koju je Vladimir najavio jeste i lansiranje specijalizovanog WordPress hostinga.

“Preduzetnici su i oni koji podignu papir sa zemlje i bace ga u smeće”

Deset posto mesečnih prihoda Devane odlazi u fondaciju Živojin Mišić, kroz koju Vladimir i sam želi da utiče na razvijanje nove generacije preduzimljivih ljudi. Među najistaknutijim projektima fondacije je nagrađivanje najboljih učitelja/ica u Srbiji, ali i organizacija najvećeg turnira u šahu za decu, a Vladimir nam objašnjava kako time doprinosi razvoju preduzetništva:

Uvek planiram nekoliko koraka unapred i to sam naučio iz šaha, jer te tera da razmišljaš ka budućnosti. Moraš da igraš sa dubinom. Zbog toga smatram da je izuzetno korisno da deca to rano nauče i kasnije primenjuju u poslu i ostalim obavezama.

U fondaciju smo počeli da ulažemo još pre nego što smo zaradili prvi milion i stava sam da ne treba da čekaš da postaneš milioner da bi počeo da unapređuješ svoje okruženje.