Pre-money vs. Post-money: Reči koje vam mogu izgubiti milione

Ivan Rašić - 11. Oktobar, 2012.

Zamislite sledeću situaciju – upravo se vraćate sa sastanka sa VC investitorem i jako ste uzbuđeni jer je odlučio da investira u vaš biznis. Uslovi investicije koje vam je ponudio propisuju da vam je biznis procenjen na 4 miliona dolara, a VC želi da uloži 1 milion. Čestitamo!

Međutim, da li vam se čini da ovde nešto fali? Recimo da odete do prijatelja koji je imao nekih iskustava sa sličnim dilovima, i ushićeno mu se pohvalite. Prijatelj vas sasluša i onda pita: “Ok, ali tih 4 miliona, je li to valuacija prema pre-money ili post-money metodu?”

Ako je vaša reakcija na prijateljevo pitanje bila sorteDafuq?“, možda ste u problemu. Možda vam se  to pitanje čini nebitnim (na kraju krajeva, upravo ste osigurali milion dolara za vaš biznis!). Međutim, hajde da pogledamo koje su praktične posledice jednog i drugog metoda valuacije.

Pre-money valuacija

Pre-money valuacija je procena vrednosti vašeg startapa (ideja, biznis model, intelektualna svojina, itd.) pre nego što investitor uloži novac. Dakle, ako investitor kaže da vam startap vredi 4 miliona pre-money, to znači da vas je on procenio da vredite tačno toliko i bez njegove investicije. Ako vam kaže da će uložiti 1 milion pre-money, to znači da će vam on dodati tih milion dolara preko vaših 4 miliona vrednosti.

Naravno, VC-jevi ne daju novac ni za šta, već traže učešće u vašoj kompaniji. Pošto je nova vrednost vaše kompanije 5 miliona (pre-money 4 miliona + 1 milion VC uloga), VC poseduje 1/5 odnosno 20% vaše kompanije.

 

 

Post-money valuacija

Post-money valuacija procenjuje vrednost vašeg startapa nakon eksternog finansiranja. Ako vam VC kaže da vašu kompaniju procenjuje na 4 miliona post-money metodom, a on sam namerava da uloži 1 milion, to praktično znači da on smatra da će vaša kompanija vredeti 4 miliona tek kada on ulije svojih milion dolara. Posmatrajte kako se ovim metodom vrednost vašeg izvornog startapa smanjuje, a VC udeo nakon ulaganja raste:

 

 

Dakle, nije svejedno

Naoružajte se poznavanjem finansijske terminologije pre nego da stupite u pregovore. Ako vam nije najjasnije na šta se cifre odnose, pitajte investitore da li se njihova procena bazira na pre ili post-money metodu. Prirodno, vama više ide na ruku pre-money metod (tako znate tačnu vrednost vašeg biznisa pre dodatih investicija), dok investitori preferiraju post-money. Pre-money znači da za isti novac (1 milion uloga iz našeg primera) prodajete manji udeo u vašem startapu (tj. prodajete po višoj ceni). I obrnuto važi – post-money metod favorizuje kupca (tj. investitora) jer za isti iznos dobija veći udeo, odnosno obara cenu po jedinici “robe”.

Iako možda nekada i nećete biti u situaciji da izdejstvujete povoljnije uslove za sebe, vredi znati na čemu ste, pogotovu ako morate kasnije da objašnjavate svojim startap partnerima kakvi su ishodi pregovora.

Na kraju vredi spomenuti savet koji Dejv Meklur ima za preduzetnike, a to je da za ovakve pregovore uvek angažujete advokata.