O ideji i realizaciji

OD Vukašina Stojkova U RUBRICI Startoteka pre 3 godina

Pre neki dan sam propustio da učestvujem na jednom dogadjaju zbog toga što je preduslov bilo potpisivanje NDA ugovora.

Problem je bio u tome što je bio napisan tako da u naredne dve godine ne bih mogao da radim na bilo kojoj ideji koju bih čuo od drugih učesnika, bez obzira na to što sam je možda prethodno sam imao.

Ova situacija me je ponovo potakla na razmišljanje o jednom bitnom pitanju – koliko je bitna ideja?

Čini mi se da je u našoj zajednici vrednost ideje daleko precenjena što za posledicu može imati štetnu predstavu kod mnogih, pre svega mladih prospektivnih preduzetnika, o tome šta znači pravljenje proizvoda i gradjenje kompanije.

Vrednost realizacije

“If your idea is any good, there are plenty of people working on it. You’re going to win because you out-execute them.” 

Ako pitate bilo koga ko je ostvario makar i umeren uspeh sa svojim startapom, svako će vam reći da je (u najboljem slučaju) ideja 1/10 uspeha dok je realizacija onih preostalih 9/10.

Najbolje ilustracije relativne vrednosti ideja su brojne uspešne kompanije koje su počele kao nešto i završile (i pobedile) kao nešto potpuno drugo.

Jedan svež primer je Instagram, koji je počeo kao HTML5 mikro-bloging lokacioni servis a završio kao iOS aplikacija za obradu i deljenje fotografija, sa dobro poznatim ishodom.

Realizacija stoga nije samo neophodna i dominantna komponenta koja se dodaje na postojeću ideju, to je i način da se dodje do one prave ideje.

Kroz rad na početnoj ideji se stiču znanja o tome šta korisnici zaista žele, kakva ideja je u skladu sa realnostima tržišta. Nakon ocenjivanja povratnih informacija možete pivotirati, kao što su to uradili Instagram ili ShoutEm.

“Reddit was originally going to be a way to order food on your cellphone. Scribd was originally going to be a ridesharing service.” 

Još jedna adekvatna ilustracija vrednosti ideja je to što je najpoznatiji svetski akcelerator startapa, američki Y Combinator, pre nešto više od mesec dana počeo da dozvoljava prijavljivanje timova koji uopšte nemaju ideju šta bi radili.

Po dugogodišnjem i relevantnom iskustvu (u njihovom portfoliju su Dropbox, Airbnb, OMGPOP) pokazalo se da ideja uopšte nije bitna kada je uspeh kompanije u pitanju već da su to sposobnosti i iskustva članova tima.

Super su ideje, ali

Glavna poenta koju bih voleo da napravim jeste da, naravno, treba razmišljati o tome šta želite da radite, i vrednovati svoje ideje. Nije svaka ideja valjana niti je svejedno u šta ulažete svoje vreme.

Ali ne gubite perspektivu o tome šta podrazumeva pravljenje proizvoda i kompanije – ideja je samo početna tačka na dugom i napornom putu do uspeha. Stoga ih i tretirajte tako, kao značajan ali zapravo vrlo mali deo ukupnog poduhvata.

I pre nego što vam sledeći put padne na pamet da zatražite nekome da potpiše NDA kojim štitite vašu ideju pogledajte ova dva posta.

Za sve nove članke i druge sadržaje pratite nas na Twitteru & Facebooku.

3 Komentara:

  • Srdjan 25.4.2012

    Vidim u današnjem tekstu na ovom sajtu “Startup Live Belgrade – premijera” da se spominje potpisivanje NDA. Da li je to taj propušteni dogadjaj ?

  • Vukašin Stojkov 25.4.2012

    Jeste, nisam hteo da navodim pošto nije bilo vezano za temu posta već povod za razmišljanje.

Dodaj komentar

.