Nakon samo 4 meseca rada, beogradski FishingBooker je profitabilan i širi tim na 6 ljudi

Šta vam je prva asocija na pecanje? Većini nas će to biti pecaroši na keju ili prodavnica mamaca, tek ponekome činjenica da je to zapravo jedan ogroman biznis, u kom se samo u SAD godišnje obrne preko 45 milijardi dolara. Vukan Simić se već nekoliko puta oprobao u ovom sportu tako što je iznajmljivao brodove, ali

Zoja Kukić - 23. Decembar, 2013.

Šta vam je prva asocija na pecanje? Većini nas će to biti pecaroši na keju ili prodavnica mamaca, tek ponekome činjenica da je to zapravo jedan ogroman biznis, u kom se samo u SAD godišnje obrne preko 45 milijardi dolara.

Vukan Simić se već nekoliko puta oprobao u ovom sportu tako što je iznajmljivao brodove, ali mu se postojeća praksa činila nepotrebno komplikovanom. Zajedno sa Nemanjom Cerovcem napravio je FishingBooker, platformu koja olakšava pronalazak i rezervaciju brodova sa opremom i kapetanom bilo gde u svetu.

Četiri meseca od pokretanja i dva meseca otkako je ekipa na Startap Akademiji, FishingBooker je profitabilan, osnivači su dali otkaze na starim poslovima, zaposlili još dvoje ljudi.

Kako su momci postigli ovako brz uspeh?

Lean Startup onakav kakav treba da bude

kanvu

Veliki deo krivice odlazi na lean startupa metodologiju, odnosno, njenu pravilnu primenu.

Vukan je kreirao veb stranicu za jedno popodne i uz Google AdWords kupon od $50 testirao interesovanje budućih kupaca. Prve kupce je sam, ručno i bez provizije, spajao sa kapetanima i na taj način utvrdio ne samo da nije jedini ludak koji se zanima za pecanje ove vrste, već da širom sveta ima dosta ljudi koji su delili njegovu potrebu.

U drugom koraku je proverio da li bi neko hteo da plati tu njegovu uslugu, odnosno — da li bi kapetani bili voljni da plate proviziju, što je ubrzo validirala jedna gotovinska uplata preko Western Uniona. Ako je neko bio spreman da se pomuči i lično uplati keš, verovatno postoji još puno ljudi koji bi koristili uslugu ako može da se plati karticom.

Recept za brzi rast: eksperimentiši, zovi, izvini se posle

Paralelno sa osnivanjem firme ekipa je krenula i sa Startap Akademijom i intenzivnim radom na razvoju biznisa. Vukan i Nemanja su na Akademiju došli bez ijednog korisnika, da bi za manje od 8 nedelja došli do 80 kapetana koji prodaju usluge preko njihovog servisa.

kanvuDo brzog rasta smo došli gomilom eksperimenata i najrazličitijim idejama, brzim iteracijama i spremnosti da se izvinjavamo ljudima za greške umesto da se pribojavamo negativnih reakcija. – Vukan Simić

Obezbeđivanje korisnika na dvostranim tržnicama kao što je FishingBooker nije ni malo lako, jer su jedni korisnici uslovljeni drugim. Ipak, momci su bili uporni, ili, kako je prošlog vikenda primetio Vedran Bajer – “mi ljudi sa ovih prostora umemo da se snađemo”.

ceraIskreno mislim da nema filozofije o tome kako doći do brzog rasta. Generalno problem je samo u glavama ljudi, granice mi postavljamo.

Samo zamislite koliko poziva može da se obavi i koliko mailova pošalje za jedan radni dan. Poenta je ne odustati ni nakon dvadesetog maila ili poziva.

Zvali smo, slali ponude, nalazili sve moguće načine da kontatiramo ljude i da im objasnimo zašto baš mi. Za sve se izveštite, ako dovoljno vežbate. – Nemanja Cerovac

Kako kažu osnivači, njihova konkurencija se ili ograničava na određene lokacije ili je nedovoljno agilna, pa se nadaju da će brzim nastupom na globalnom tržištu doći u priliku da na njemu zauzmu dominantnu poziciju.

Programeri sa fokusom na biznis (i Startap Akademiju)

demija

Iako su oba osnivača programeri, prevashodno su okrenuti biznisu, i planiraju da usavršavaju proizvod tek kada utvrde definitivan smer u kome treba da se kreću.

I dalje se bave testiranjima, analizama i opipavanjem povratnih informacija od korisnika, uspešno izbegavajući čestu zamku dugotrajnog pravljenja proizvoda, posebno karakterističnog za programerske timove.

Momcima je dosta pomogao i rad na našoj Startap Akademiji:

Mentori su konstantno izazivali sve naše pretpostavke i cela priča nas je terala da testiramo, isprobavamo nove stvari, poboljšavamo stare, ali i da brzo odustanemo od loših. – Nemanja

Zamislite da imate 30 ljudi sa kojima svaki vikend možete da razmenite iskustvo, pri čemu svi imamo isti cilj i pokušavamo da ga postignemo na 30 različitih načina. – Vukan

Ne žele investiciju: “Pritisak nas čini boljim”

samurai

U okviru FishingBookera trenutno može da se rezerviše pecanje u 15 različitih zemalja, a pored povećanja ponude momcima u fokus dolazi i automatizacija komunikacije između korisnika sistema, zbog čega razmatraju i uvođenje 24-satne podrške. Upravo za programiranje, podršku i prodaju traže nove ljude.

Za razliku od mnogih kolega Nemanja i Vukan za sada ne žele investiciju. Žele da prate dalji razvoj, optimizuju proizvod i onda tek da razmišljaju eventualnoj potrazi za partnerom koji bi pomogao skaliranje biznisa.

Mi još ne znamo šta je prava formula za ono što želimo da napravimo, a ako dobijemo investiciju, te pare će nas svrbeti i potrošićemo ih na nešto što možda nije prava stvar.

Možda će zvučati čudno, ali sviđa nam se ovaj pritisak, situacija u kojoj moramo da zaradimo pare koje trošimo. Taj pritisak nas tera da budemo efikasni, što ne bi bio slučaj da trošimo nečije tuđe pare. – Vukan

***

Kada ste poslednji put pecali na moru?

Bez obzira na odgovor pogledajte ponudu na FishingBookeru, a za dalje vesti o ovom i drugim novim RS startapima pratite nas preko Twittera i Facebooka.