Kad deca više neće da gledaju crtaće: Utisci iz prve nedelje Leta dečijih programa

“Neće da gleda crtaće, hoće samo da programira! Kad ga crtaći ne zanimaju, znači da je ozbiljno!”

Ranko Trifković - 5. Avgust, 2016.

Leto dečijih programa u Startit Centru počelo je petodnevnim kursom programiranja igara u Scratchu.

U dve smene, kroz ovu školicu prošlo je šesnaestoro dece, na moju veliku radost gotovo jednak broj dečaka i devojčica. Ali metrikama i zvaničnim rezultatima baviću se kasnije, na kraju celog ciklusa.

Ovde ću vam izneti zapažanja koja nisu statistika, već ishod neposrednog posmatranja dve grupe u radu.

Leto dečijih programa – druga nedelja ✔️

Фотографија корисника Startit (@startitrs) дана

Čarobnjak

“Ne znam šta ste im uradili, ali oni su kao zamađijani.”

“Neće da gleda crtaće, hoće samo da programira! Kad ga crtaći ne zanimaju, znači da je ozbiljno!”

“Više i ne igra igre, po ceo dan razmišlja kako da popravi kod koji je sklopio.”

“Potpuno su oduševljeni, jedva čekaju da ponovo dođu!”

Ne, nisam čarobnjak. Ako ima neke magije, ona je u pristupu radu. A jedno od prvih načela sa kojima se susreću jeste – istraživanje.

Istraživanje i ljudska priroda

Savremeni pristup obrazovanju zasniva se na činjenici da je najveća nagrada – otkriće. Naš mozak je tako sklopljen da se raduje učenju koje dolazi kroz neposredno iskustvo, pokušaj i pogrešku.

Nema slađeg od slasti istraživanja.

Ono što deca sama otkriju i primene donosi im znanje koje je organsko, nenametnuto. To znanje je samo po sebi nagrada, jer sa sobom nosi veoma važan utisak, a to je osećanje postignuća, ispunjenja.

Kada program koji su poželeli i zamislili zaista proradi, to je daleko bolji podsticaj za dalje učenje od bilo kakve pohvale ili – daleko bilo – pretnje.

Pojedinac i grupa

Druga čarolija proističe iz pristupa dinamici pojedinca i grupe.

Deca sama istražuju. Ako negde zapnu, pozivaju me da im pomognem. Premda me zovu “nastavniče”, verovatno po navici iz škole, i očekuju da im rešim problem, pristupam im kao istraživačima u nevolji, sa ciljem da ih nadahnem da nastave da istražuju. Time svaki polaznik osvaja znanje u svom ritmu i po svojim potrebama.

Podršku za ono što su uradili dobijaju od grupe.

Približava se kraj prvog dana naših kurseva za klince – danas je 20-oro dece besplatno učilo prve korake programiranja #scratch #startitcentar #kidscoding #znamdamozemo

Фотографија корисника Startit (@startitrs) дана

Već na prvoj seansi učimo pravila ponašanja, vežbamo kako se upućuje konstruktivna kritika i kako se primaju zamerke ili predlozi drugih.

Ohrabruje se kultura deljenja znanja i iskustva, te podrške drugarima. Stoga polaznici nemaju strah da će ono što urade biti nedovoljno dobro. Niko ih za to ne kažnjava niti nagrađuje. Sam rad i ostvareno delo postaju podstrek za dalje istraživanje.

A Scratch?

Nisam pomenuo “Scratch”. Ne zato što je nevažan, već stoga što je njegova čarolija u tome što je namenjen deci.

Ređajući blokove koda, poput LEGO kockica, deca uče kako da Scratch uradi baš ono što žele. Počevši od svakodnevice u kojoj ne razmišljaju na sistemski način i ne vide kako se svaki problem može razložiti na sitnije, deca u susretu sa Scratchom uviđaju da je kod zaista jedna vrsta “jezika”.

Sasvim spontano, iz dana u dan, mališani iz ličnog iskustva upijaju šta znači computing. Kako se obraćati računaru i kako postaviti problem. Kako da misle preciznije i jasnije izražavaju želje.

“Želim da mačak skače?” sa početka radionice postaje pitanje “šta je to skok?”, na koja sami daju odgovor – “prvo ide malo gore, onda sačeka pola sekunde, zatim ide malo napred, pa opet sačeka pola sekunde i onda ide dole”.

Tog trenutka deca postaju programeri.

Ali ne samo to. Shvataju šta znači ono što su čuli prvog dana:“dobro došli u programski jezik koji je istovremeno i zajednica”. Otkrivaju da hiljade i hiljade njihovih vršnjaka prave igre, da objavljivanjem svojih projekata postaju deo te zajednice. Iznenađuju se projektima drugih “skrečera” i nastavljaju da istražuju, jer taj proces zaista – nema granica!


Ako želite da prijavite svoje dete na radionicu Scratch, programiranja robota ili osnova programiranja za web, posetite ovu stranicu za više informacija.