Godinu dana kasnije FishingBooker ima 7 puta veće prihode i velike planove

Posle dužeg zatišja pišemo o tome šta radi FishingBooker, jedan od najperspektivnijih mladih startapa iz Beograda. O tome kako i koliko su rasli u prethodnom periodu i šta su im planovi za budućnost nam govori Vukan Simić.

Vukašin Stojkov - 27. Februar, 2015.

Kada smo pre nešto više od godinu dana pisali o polaznicima druge Startap Akademije, FishingBookeru, ova kompanija je bila stara tek nekoliko meseci i tim se spremao da na osnovu inicijalne trakcije krene u izgradnju biznisa.

Godinu dana kasnije, tim je sa troje porastao na osmoro ljudi, predstavili se na TechCrunch Disruptu u San Francisku, razmatrali razne opcije za investiciju i odlučili da nastave sa butstrepom.

Sam biznis je višestruko porastao, kako nam navodi direktor Vukan Simić, naučili su pregršt stvari kroz seriju pokušaja i grešaka, i spremaju se za rad na ambicioznoj viziji — evolucije u platformu višestruke namene za sportski ribolov.

Hakovanje rasta

Inicijalni proizvod FishingBookera nije bio previše zahtevan tehnički; veliki problem koji su rešavali je bila distribucija.

Malo ko na ovim prostorima, naročito među ekipom sa tehničkom pozadinom, ima ove veštine ili znanja. Zbog ovoga je posebno interesantno videti kako se FB fokusirao na rast i koje tehnike su koristili. Ma koliko da neke od njih mogu delovati očigledno i zdravorazumski, u praksi se često dešava da ih timovi preskaču.

‘Fake it until you make it’

vukan1Koliko god da ste strastveni za inovativnim rešenjem, barem dok počinjete kopirajte koncepte uspešnih firmi u srodnim vertikalama.

Ovo se odnosi na flow slučajeva korišćenja, marketing kampanje i kanale, i ton obraćanja korisnicima.

Ove velike firme su došle do uspeha nizom uspešnih A/B testova za koje vaš startap sa 5 korisnika nema resurse da izvede.

Kako nam navodi Vukan, u njihovom slučaju se kao korisno pokazalo ugledanje na AirBNB, TripAdvisor i Booking.com.

Konverzije, konverzije, konverzije

U FB-u stavljaju veliku važnost na optimizaciju konverzija kao najjeftinijeg i najbržeg načina da dođete do rasta.

Kada dođete do inicijalne trakcije, poboljšanje stope konverzije će najviše doprineti rastu, ne povećanje marketinškog budžeta. 1% konverzija na 100 posetilaca koje ste platili $50 preko Googlea je isto što i 2% konverzija na 50 koje ste platili $25.

Primera radi, mi smo u jednom trenutku preslušali 50ak telefonskih poziva sa klijentima i odgledali 100 snimaka sesija korisnika koji su bukirali put preko nas.

Po troje ljudi iz tima je preslušalo iste snimke da ne propustimo nešto. Onda smo svi izvukli beleške šta su pitali, gde su kliktali i slično.

Sastavili smo teorije koje informacije fale sa stranica, koje treba da se organizuju/reprioritizuju i ponovo izgradili stranicu za pregled profila kapetana.

Rezultat je bio rast od 80% u broju bukinga za mesec dana.

Za dvostrano tržište poput FishingBookera, ocene i komentari su jedna od najvećih vrednosti koju možete ponuditi kupcima, i jedna od najvećih prednosti koju možete imati nad konkurencijom.

1) Kažemo kapetanu da se uloguje i pozove korisnike da napišu utisak ISTOG DANA kada su pecali
2) Pošalješ im mejl dan posle pecanja da ih podsetiš da napišu utisak
3) SMS ako ne napišu utisak u roku od 24h
4) Telefonski poziv nedelju dana posle da ih pitaš kako je bilo pa transkribuješ razgovor i pitaš da okačiš kao utisak, plus tražiš da ti pošalju fotografije

Dosta manuelnog posla ali — daje 70%+ konverziju.

Dizajn proizvoda kroz razgovore s korisnicima

Što zbog prirode posla što zbog želje za optimizacijom celog biznisa, u FB-u su u čestoj direktnoj komunikaciji sa svojim mušterijama

Konstantno obraćamo pažnju na to koje informacije klijenti traže i šta ih brine, i zatim ih činimo lakše dostupnim.

Do skoro nismo radili puno A/B testiranja jer je za to potreban veliki broj korisnika da biste dobili statistički relevantne podatke. Kako nismo imali veliki broj korisnika morali smo da radimo kvalitativnu analizu korisničkog iskustva.

Ako nas korisnici često pitaju Does the price include pickup to znači da trebamo da dodamo Pickup policy, ako pitaju Can I see reviews of the boat, znači da nam trebaju ocene i komentari brodova, ako se često pojavi How can i get to the boat dock for my fishing trip na vrh prioriteta ide dodavanje uputstva za dolazak do doka na ekranu za bukiranje, itd.

Ne treba trošiti previše reči na vrednost konstantne komunikacije sa klijentima i onima za koje mislite da bi to mogli da postanu, ali je interesantno pomeuti i to da su FB-ovci ocenili da im je nastup  na TC Disruptu o kome smo pisali ranije bio vrlo zabavan, ali ne i mnogo više od toga. Najveću vrednost dalo je to što su vreme u SAD-u iskoristili da odu na Floridu gde su obišli 2000 kilometara i pričali sa svim kapetanima brodova na koje su mogli da naiđu.

SEO

U FB-u su mnogo učili i radili na optimizovanju i organskih i plaćenih rezultata na Googleu, Bingu i Yahoou.

SEO je zahvaljujući Googleovom monopolu postao toliko komplikovan da je nauka za sebe. Potrebne su godine, jak brend i mnogo učenja da biste uopšte počeli da razumete kako stvarno funkcioniše rangiranje.

Naš recept za uspeh u jednoj rečenici — ogroman broj stranica sa unikatnim i korisnički generisanim sadržajem je doveo do značajnog rasta saobraćaja.

Fokusiranjem na optimizaciju stranica postojecih brendova partnerskih kompanija za ribarenje i promovisanjem komentara i ocena kao zasebnih “članaka” na sajtu smo udvostručili organski saobraćaj za 6 nedelja.

Sledeća luka — 50% svetskog tržišta

U ovoj godini ‘Bookerovci planiraju da porastu dodatnih 5 do 7 puta oslanjajući se samo na svoje resurse. Uz znatno širenje u Australiji, na Novom Zelandu i SAD, planiraju da pokriju 50% svetskog tržišta, čiju ukupnu veličinu procenjuju na 5000 brodova namenjenih turama sportskog ribolova.

Fokus na dobru, usko definisanu i neusluženu nišu je osnovna stvar biznis teorije, kao i to da ovakve niše često naprosto imaju nizak plafon, ograničen prostor za rast. Zbog ovoga u FB-u planiraju evoluciju u digitalnu platformu za sve ljude koji se aktivno bave sportskim ribolovom, kakvih u svetu ima 100 miliona.

Prvi korak na putu ka novoj, ambicioznoj viziji je pelcer društvene mreže na kome korisnici mogu da se hvale svojim ulovima, uz mnoge nove funkcionalnosti u planu. Cilj projekta u ovom trenutku je da dodatno gradi kredibilnost kapetana i da razvija lojalnost mušterija vezujući ih za servis.

fishing-feed

Ambiciozni planovi zahtevaju i ambiciozan budžet, ali su se u FB-u odlučili da, barem za sada, preskoče uzimanje investicije.

vukan1Startapi iz ovog dela Evrope dobijaju daleko lošije valuacije u odnosu na firme u sličnom stadijumu iz Amerike ili Zapadne Evrope, o Silicijumskoj dolini da ne govorimo.

Ista firma, ako je iz San Franciska, će u proseku biti procenjena na 4-5 puta veću vrednost nego njena verzija iz Srbije. To je glavni razlog.

Pokušavali smo i nismo bili zadovoljni sa ponudama, pa smo odlučili da pokušamo samostalno, a priroda tržišta je takva da nam je dozvolila da razvoj finansiramo iz prodaja i rastemo umerenim tempom.

 *

Bilo je vrlo kul pratiti razvoj FishingBookera od Startap Akademije i koncepta koji se tek testira do veoma solidnog mladog, globalnog biznisa sa velikim ambicijama.

U narednim mesecima ekipi je u fokusu dalji rad na poboljšanju korisničkog iskustva, ali i tehnološke osnove proizvoda koji se sprema za masivno skaliranje, o čemu će nam oni više pisati za par dana.

FB traži novog člana tima:

Tražimo full stack softverskog inženjera da nam se pridruži u beogradskoj kancelariji i dok menjamo način na koji se planiraju i rezervišu ribolovačke ekspedicije širom sveta.