PayPal ne radi

Čudo od 3 dana – PayPal ukinuo naplatu u Srbiji

Zoja Kukić - 17. Oktobar, 2014.

Nakon dobre vesti da je od 14. oktobra PayPal u poptunosti dostupan u Srbiji, jutros je potvrđeno od strane njihovog korisničkog servisa da je ta funkcija, nakon svega 3 dana upotrebe, povučena.

U mejlu koji je poslala korisnička služba dobijen je odgovor da su morali da povuku opciju “primanje novca” usled konflikta sa zakonima u Srbiji:

paypalNažalost, moramo da vas obavestimo da usled nepredviđenog problema, opcija za primanje novca više neće biti dostupna. Budite uvereni da već radimo na rešavanju ovih problema.

Za sada, kroz svoj PayPal nalog nećete biti u mogućnosti da primite naplatu zbog finansijskih regulativa vaše zemlje koje moramo da poštujemo.

Iako je zakonski okvir uglavnom regulisan što se tiče elektronskog poslovanja, pretpostavlja se da je problem u tome što Republika Srbija ne dozvoljava prijem novca u stranim valutama između rezidenata.

Plaćanje i naplata po osnovu kupoprodaje roba i usluga između rezidenata u Republici Srbiji (između domaćih pravnih lica, preduzetnika i građana) ne spada u platni promet sa inostranstvom i plaćanja se vrše u dinarima, pošto je Ustavom utvrđeno da je dinar zakonsko sredstvo plaćanja u Srbiji.

Iako je Narodna banka Srbije u nekom od svojih prethodnih saopštenja i sama to naglasila, kasnije je to jednostavno prikrila kroz saopštenje da ne postoje nikakve zakonske regulative koje bi sprečile rad ovog servisa u našoj zemlji:

nbsNBS je nekoliko puta do sada u javnosti i u direktnim kontaktima sa predstavnicima Pej Pala iznosila stav da je uvođenje opcije prijema novca preko stranih institucija elektronskog novca u skladu sa srpskim zakonodavstvom, a očekivanja su da bi uvođenje te opcije za srpske rezidente moglo da se dogodi do kraja 2014. godine.

Ukoliko bi PayPal stavio dinar na svoju listu valuta sa kojima posluje, kao što je to svojevremeno učinio sa ruskom rubljom, češkom krunom, mađarskom forintom, malezijskim ringitom, poljskim zlotom, turskom lirom, filipinskim pezosom itd. ovaj problem bi bio verovatno rešen, ali ova odluka zavisi isključivo od PayPala i njegove procene poslovnih interesa u Srbiji.

Druga opcija je, naravno da NBS prilagodi zakon o deviznom poslovanju i omogući devizno plaćanje među rezidentima, što ako već nisu do sada uradili pitanje je da li će.

DOPUNA – saopštenje Narodne banke

Narodna banka Srbije upravo je u zvaničnom saopštenju porekla da se radi o njihovom propustu i da je problem na strani PayPala, mi prenosimo deo saopštenja u nastavku, a u celini ga možete pronaći na ovom linku.

Nakon obelodanjivanja pomenute informacije, Narodna banka Srbije je neposredno kontaktirala predstavnike PayPal-a koji su jasno izneli da pomenuta informacija nije tačna i da se eventualne  prepreke uvođenju nesmetanog servisa prijema novca ne mogu dovesti u vezu sa  navodnim ograničenjima koja nameću domaći propisi.

Centralna banka Republike Srbije je od samog usvajanja izmena i dopuna Zakona o deviznom poslovanju u 2012. godini uvek jasno isticala da su plaćanja i naplate preko PayPal-a dozvoljene radi naplate iz inostranstva i plaćanje prema inostranstvu, ali ne i između rezidenata u zemlji.

Takođe, ukazivano je i da odgovornost za eventualnu naplatu u devizama između rezidenata korišćenjem servisa institucije elektronskog novca neće snositi PayPal, već rezidenti koji učestvuju u takvoj transakciji.

Dakle, ukoliko bi rezidenti međusobno razmenjivali devize, odgovornost za to bi snosili oni, a ne PayPal i stoga nema razloga da se PayPal povuče iz Srbije.

Opet smo se našli u prilično nejasnoj situaciji. Iako zvaničnog saopštenja iz PayPala još uvek nema (a očekujemo da ćemo uskoro i sa tim moći da dopunimo ovu vest), gore citiran mejl dobilo je nekoliko građana Srbije koji su im pisali sa ovim problemom i gde su “krivicu” prebacili na naše zakone.

Ono što ostaje čudno je to što su signali iz PayPala preko NBS-a i kroz direktne mejlove korisnicima neskladni. U mejlu koji je bio povod za ovaj članak se navodi da se primanje novca ukida i da je uzrok toga nepredviđeni problem vezan za finansijske regulative RS.

U svakom slučaju je neuobičajeno od ovako velike i ozbiljne kompanije da napravi ovakvu “grešku u koracima”, međutim i to je moguće – može se videti iz prepiske koju je Darko Vidić preneo na svom blogu, gde osoba iz korisničke službe nije ni znala da je Srbija dobila mogućnost naplate.

Mada, da li zaista PayPal može da funkcioniše bez mogućnosti da rezidenti međusobno trguju? To bi moglo da izazove dosta nelagodnosti, a nije tako lako izbeći.

Ostaje nam da čekamo i vidimo šta je zapravo uzrok ove zabune.

O ovome ćemo pričati i u ponedeljak na 18. Startit Meetupu posvećenom poslovanju u Srbiji, ulaz je slobodan i svi ste dobrodošli da čujete savete IT pravnika Žarka Ptičeka i knjigovođa Sofije Popare i Milana Trbojevića o osnivanju firme, oporezivanju, elektronskom poslovanju i trgovini, ali i oni očekuju vaša pitanja. Više detalja pogledajte ovde.