Jedna od najvažnijih prednosti koje imamo kroz rad na Tesla Nationu je upoznavanje sa izuzetnim ljudima čiji su životni putevi i karijere raznoliki, ali podjednako interesantni i živopisni.

Božidar Jovićević je upravo jedan od takvih ljudi. U mladosti je bio dvostruki juniorski prvak Srbije u šahu, i jedan od najboljih studenata Medicinskog fakulteta koji je želeo da postane hirurg. Tu želju zamenio je karijerom u najvećim svetskim farmaceutskim kompanijama, gde se uzdigao do samog vrha. Autor je knjige o karijernom razvoju koja se po objavljivanju našla na prvom mestu Amazonove liste publicističkih naslova. 

Pored svega toga, Božidar je i zapažen biznismen i preduzetnik koji iza sebe ima nekoliko uspešnih poslovnih poduhvata. Nakon života po Evropi i Aziji, skrasio se u Americi gde trenutno radi na razvoju Evermeda, startapa koji doktorima širom planete omogućava lak pristup medicinskom znanju i pritom kombinuje njegove različite karijerne puteve i iskustva. 

Kako je izgledao tvoj karijerni put pre Evermeda?

Interesantno je da je moja karijera počela u šahu. Bio sam juniorski prvak Srbije dva puta, iako sam visok dva metra nikada nisam imao veze sa košarkom, igrao sam šah i mislio sam da ću se time baviti. I dan danas igram šah svaki dan. Međutim, moja karijera je krenula u drugom smeru. Završio sam medicinu. Hteo sam da budem hirurg pa sam „jurio” prosek i bio student prodekan tokom poslednje godine studija. Međutim, kada sam započeo specijalizaciju, shvatio sam da ja baš i nisam rođen za klasičan klinički rad sa pacijentima, i onda sam počeo da razmišljam gde mogu da primenim svoje znanje, a da se ne bavim direktno medicinom. 

I tako sam otišao u farmaceutsku industriju i to na biznis stranu farmaceutske industrije. Radio kao hospital sales representative (prodavac farmaceutskih proizvoda ka bolnicama, prim.aut.) prvo u firmi Berlin Chemie, a onda i u Novartisu (jedna od tri vodeće globalne farmaceutske firme, prim.aut.), u njihovoj srpskoj filijali. Na toj poziciji sam ostao dve godine, a onda dobio stipendiju i otišao u Grčku da završim MBA studije, nakon čega sam naučio grčki i počeo da radim u marketingu, ovoga puta u grčkoj filijali Novartisa. 

Kada sam kao menadžer za lansiranje novih proizvoda (eng. product launch manager) lansirao prvi proizvod, to je bio najbolji launch te godine u Evropi u Novartisu i tako sam 2009. dobio unapređenje na poziciju evropskog brand direktora i preselio se u Švajcarsku, gde je globalna centrala Novartisa, i gde sam ostao 4 godine. Godinu dana kasnije sam nakon još jednog uspešnog lansiranja postao globalni brand direktor i to je tako trajalo do 2012. godine. 

Onda je krenulo nešto da me kopka, poželeo sam da uđem u sferu digitalnih proizvoda i tako sam uzeo neplaćeni odmor godinu dana, otišao u Aziju, i pokrenuo svoj prvi biznis. U pitanju je bio proizvod za online edukaciju u oblasti razvoja karijere. Kroz to sam naučio digitalne tehnologije, marketing, funkcionisanje online platformi, itd. Tokom prve godine, kurs je postao profitabilan, a ja sam čak na tu temu napisao i knjigu koja je u tom periodu bila najprodavanija non-fiction knjiga na Amazonu. Ovaj kurs i dalje postoji na internetu, ali se ne bavim njime aktivno. Kada sam započeo priču sa Evermedom, odlučio sam da se posvetim tome, a kurs planiram da licenciram u nekom trenutku u budućnosti.

Nakon tog preduzetničkog iskustva sam odlučio da je sledeći korak preseljenje u Ameriku, tačnije Njujork, jer mi je Amerika uvek bila simbol ideja, preduzetništva i startapa. Tako sam nastavio karijeru u Novartisu, kao Global Digital Head of Medical Affairs u Americi, a zatim kao Vice President sektora za digitalne proizvode u Sanofiu i to sam radio sve do začetka Evermeda. 

Kako je došlo do toga da pokreneš Evermed?

Evermed kombinuje tri od četiri sastavna dela moje karijere.

On je na tromeđi tih stvari, a to je kombinacija medicine, tehnologije i biznisa i predstavlja fuziju različitih pravaca u mojoj karijeri, pa i šaha, čiji je sastavni deo strateško razmišljanje, koje definitivno ima i svoju primenu u biznisu. 

Ideja za Evermed mi je došla 2015. godine dok sam još radio u jednoj farmaceutskoj kompaniji. Oni su želeli da napravimo digitalnu verziju konferencija, i ja sam dobio zadatak da napravim i vodim tu platformu. Iako je bila uspešna, ubrzo smo došli da zaključka da ovakva vrsta platforme ne može da pripada farmaceutskoj kući, već mora da bude third-party. Godinu dana kasnije sam u jednom razgovoru sa sestrom tokom njenog boravka u Njujorku, spomenuo platformu na kojoj sam radio u Novartisu. Ona je predložila da bi to trebalo da bude zasebna platforma i da možda razmislim kako bi to moglo da se izvede. U slično vreme sam sreo Miloša Čitakovića i, tokom jednog poslovnog ručka, on je prepoznao potencijal i njegov predlog je bio da napravimo ovaj digitalni proizvod.

Kako bi nam objasnio to što Evermed radi?

Najlakši način da to objasnimo, koji nije 100 odsto precizan, jeste da smo mi Netflix za medicinske konferencije. Mi smo globalna platforma koja omogućava lekarima da bez trošenja vremena i novca vide najnovije inovaciije iz sveta medicine, sa najvećih svetskih konferencija. Naša vizija je da učinimo medicinsko znanje univerzalno dostupnim, da svaki lekar, bilo gde u svetu, može da ima pristup istom, prvoklasnom kontinuiranom obrazovanju.

Recimo, da 32-godišnji kardiolog u Kliničkom centru u Novom Sadu ili u Nišu ima pristup istoj kardiološkoj lekciji kao neko ko je član American College of Cardiology ili vodi kardiološko odeljenje u jednoj od najvećih svetskih bolnica. 

Kako je sve počelo i kako je izgledao vaš razvojni put?

Rad na Evermedu je krenuo pre tri godine zajedno sa Milošem Čitakovićem, koji je takođe deo naše dijaspore u Njujorku. Tokom te prve godine smo se fokusirali na osmišljavanje i pravljenje same platforme, razmišljali smo kako da napravimo dobro korisničko iskustvo, da omogućimo lekarima da među hiljadama videa (samo jedna konferencija ima oko 2.000 videa) lako dođu do onoga što ih zanima, da to bude baš kao Netflix za lekare. 

Naredne godine nam je najveći uspeh bio to što smo našli način da licenciramo sadržaj najvećih svetskih medicinskih asocijacija. Medicinske asocijacije imaju ogromnu ulogu u zaštiti javnog zdravlja, jer njih vode najpoznatiji profesori na svetu koji svake godine prate sve što je izašlo u smislu publikacija i oni su ti koji kažu „ok, od ove godine terapija dijabetesa se menja i ovo je novo uputstvo ili algoritam za lečenje dijabetesa”. Dakle, imaju ogromnu javnu odgovornost i veoma vode računa sa kime će da rade. Mi smo do danas uspeli da postanemo zvanični partneri i dobijemo licence za sadržaj 29 globalnih medicinskih udruženja, među kojima su Američki koledž za kardiologiju (ACC), Američka asocijacija za dijabetes (ADA), Američka akademija za dermatologiju (AAD) — dakle ogromne i najprestižnije asocijacije.

Šta je biznis model Evermeda?

Zahvaljujući partnerstvima sa medicinskim udruženjima i farmaceutskim kompanijama koje su u najvećem broju slučajeva sponzori medicinske edukacije, Evermed ima mogućnost da potpuno besplatno ponudi prvoklasni sadržaj i edukuje lekare, a naša platforma je u središtu svega.

Prošla godina je bila veliki test za naš biznis upravo u smislu validacije ovog biznis modela i toga da li mi kao mala i mlada firma možemo da prodajemo Fortune 500 farmaceutskim kompanijama globalno. 

Do kakvih rezultata ste došli na tom polju?

Uspeli smo da u potpunosti validiramo biznis model, jer smo u prošloj godini došli do 13 klijenata, od čega su sedam Fortune 500 farmaceutske kompanije.

I pored toga, rekao bih da nismo u potpunosti postigli product-market fit, ali da smo blizu, i plan za ovu godinu je skaliranje i rast.

Šta je vrednost koju nudite farmaceutskim kompanijama nasuprot onoga što već dobijaju kroz standardne modele po kojima su do sada funkcionisali?

U prošlosti su farmaceutske kuće mogle da sponzorišu lekare i omoguće im da posećuju konferencije, ali su se stvari tokom godina dosta promenile, jer se uvodi sve više pravila i regulativa prema farmaceutskim kućama — u šta mogu da ulažu, i na koji način. U svetu van Kovida, farmaceutske firme van Amerike, u Evropi i Aziji, i dalje mogu da sponzorišu doktore da idu na konferencije, ali se to sada radi za jako mali broj doktora i uz dosta regulative i pravila gde svaki doktor koji ode ima zadatak da kada se vrati prenese znanje svojim kolegama. 

Farmaceutska firma ne sme ni u kom smislu da utiče na to šta će lekar da gleda na konferenciji, dakle sve ostaje na nivou toga da oni podržavaju medicinsku edukaciju. Takođe, oni mogu da plate samo za relativno mali broj izabranih lekara i to su uglavnom univerzitetski profesori koji rade na tercijarnom nivou zdravstvene zaštite, u kliničkim centrima. Tako da samo birani doktori koji su u vrhu medicine idu na međunarodne konferencije.

Ono što naša platforma radi jeste da bez trošenja dodatnog vremena i novca omogućava mnogo veći pristup mnogo većem broju lekara.

Da li možeš da podeliš neke statistike u pogledu toga koliko lekara koristi platformu?

Te brojke ne delimo javno, međutim, na dobrom smo putu. Iz meseca u mesec beležimo veliki rast, ali je relevantnija metrika koliko zapravo vremena doktori provode na platformi i da li se vraćaju. Ako toga nema, nije ni važno koliko ih dolazi, jer će doći jednom i više nikad. Međutim naš engagement je tri puta veći od industrijskog proseka. Prosečno vreme po doktoru u prve četiri nedelje jedne konferencije je bilo 59 minuta, što je zaista dosta, znači da je u proseku svaki lekar odgledao oko četiri lekcije. NPS skor je trenutno 80.

Pitali smo korisnike da uporede Evermed sa drugim platformama za medicinsku edukaciju i čak 92% njih je odgovorilo da je Evermed superioran u odnosu na druge platforme koje su koristili. To nije samo zato što smo mi tako dobri, već zbog toga što lekari nisu navikli na proizvode sa dobrim korisničkih interfejsom, navikli su na sajtove koji su vrlo teški za korišćenje, na softverska rešenja koja ne funkcionišu dobro. Mi smo se potrudili oko UX-a i napravili smo proizvod koji je lak za navigaciju, gde pretraga funkcioniše, gde je dizajn intuitivan, i zato je logično da će ljudi provesti više vremena tu i da će se vraćati. Tek sada uvodimo i element zajednice tj. društvene mreže na platformu — ima još mnogo stvari koje tek treba da napravimo. 

U prvoj godini imamo korisnike iz 76 zemalja, tako da je platforma stvarno globalna i ima globalni doseg.

Veliki deo vašeg tima je u Beogradu, da li možeš da nam kažeš nešto više o tome?

Pomenuo sam da smo i Miloš i ja deo naše dijaspore u Njujorku, ali smo i dalje vezani za Srbiju i često dolazimo u Beograd. Odlučili smo da oformimo tim u Beogradu pre svega zato što postoji talenat koji je odličan, i tu ne pričam samo o programerima, mi u Beogradu imamo i razne druge funkcije, project management, partnerstva, marketing, prodaju, licence i razne druge stvari. Želimo da napravimo tim koji će zaista osećati da je deo jedne globalne priče.

Interesantno je da smo u Srbiji uspeli da nađemo našeg lead developera koji je svojevremeno samoinicijativno napravio jedan softver za medicinske radnike u Srbiji koji i dan danas koristi preko 12.000 ljudi. Tako da imamo nekoga ko razume industriju i ovo što radimo, a razume i tehnologiju. 

Duplirali smo tim u poslednja tri meseca, a možda čak i utrostručili i sada nas ima nešto više od 20. 

Kako je pandemija uticala na vašu trajektoriju?

Kovid je ubrzao naš izlazak na tržište jer je ubrzao usvajanje digitalnog formata. Preko noći je postala norma da ne moraš da putuješ na konferenciju da bi pratio sadržaje, i ljudi su zapravo počeli da se pitaju kolika je vrednost networkinga na konferencijama. Očekivanje je da kada se konferencije uživo vrate u medicinskom svetu, da će njihova posećenost biti 50% manja nego pre pandemije. Networking je na tim konferencijama zapravo vredan pre svega za govornike, ali to su ljudi koji se često već znaju i oni svakako čine vrlo malo procenat posetilaca.

Ipak, iako ljudi misle da je na nas kao digitalnu platformu korona očigledno uticala pozitivno, mislim da je veći pozitivan uticaj pre dugoročan nego kratkoročan. 

Farmaceutske firme moraju da imaju digitalnu verziju konferencije, ali mi smo i pre korone imali video fajlove, digitalni zapis konferencija. Da li taj profesor priča sa podijuma ili priča od kuće, to je svejedno, mi smo imali digitalni zapis, tako da kratkoročni uticaj svakako postoji, ali ga je teško izmeriti. 

Najveći uticaj, i to je neko moje predviđanje na dugi rok, je to što je korona zauvek promenila ponašanje lekara kada je u pitanju način na koji interaguju sa predstavnicima farmaceutske industrije. Postoje istraživanja McKinsey-a, Accenture-a, da interakcije koje su se dešavale uživo više neće biti uživo, da će posećenost konferencija opasti. Implikacija toga je da će farmaceutska industrija koja nikada nije bila digitalno zrela, bila je na samom dnu odmah iznad poljoprivrede, nakon korone biti primarno digitalna. Digitalni kanali za dolazak do lekara će biti primarni, viđanja uživo će biti sekundarni kanal. I zato dolazi do promene u razmišljanju farmaceutskih kuća: kako da dođem do najbolje platforme, kako da imam najbolji sadržaj, kako da zaokupim pažnju lekara onlajn.

Mi smo se i kratkoročno na početku korone dobro snašli. Već u martu smo vrlo brzo odreagovali i produkovali smo neke korisne alate i za društvo i za farmaceutsku industriju i postavili smo se kao pouzdan resurs u tom trenutku. Mislim da smo tu napravili dobar osnov za građenje dugoročnog poverenja. 

I za sam kraj, koje su tri stvari koje izdvajaju Evermed od ostalih, zašto mislite da ćete uspeti?

Ukratko, globalna radna atmosfera, svakodnevno učenje i usavršavanje, transparentnost oko svih odluka, fokus na rezultate, tim sposobnih i inteligentnih ljudi koji jedni druge čine boljim.

EvermedTV ekipa ima u planu širenje, trenutno traže:

Senior Front-End Developer

Senior Backend Developer

Marketing and Sales Operations Specialist

Autor fotografije je Raško Ristić.