Mesto gde startapi idu da umru sada i samo nestaje — Yahoo se prodaje Verizonu za 5 milijardi dolara

Yahoo je u poslednje četiri godine prisvojio više od 50 startapa. Gotovo svi su nestali sa potopom giganta — situacija iz koje startapi mogu izvući vredne lekcije.

Marija Gavrilov - 25. Jul, 2016.

Očekuje se da će američki telekomunikacioni gigant Verizon danas konačno potvrditi kupovinu Yahoo-a, po ceni do 5 milijarde dolara, što je među nižim cenama od gornjih granica prethodno ponuđenih tokom aukcije, gde je najviša cena dolazila do 8 milijardi.

Yahoo je na prodaji od aprila ove godine, a Verizon se od početka vidi kao najverovatniji kupac, koji će ovim postupkom postati “super-džin podataka“, što predstavnici američke nevladine organizacije Center for Digital Democracy vide kao pretnju po privatnost korisnika.

Da podsetimo, Verizon je prošle godine kupio još jednog posrnulog giganta, AOL, za 4.4 milijarde dolara, a zanimljivo je da će pripajanjem Yahoo-a doći do nesuđenog spajanja AOL-a i Yahoo-a — ponude koju je CEO Marisa Majer odbila pre dve godine.

ben evans

To nije loš rezultat za kompaniju koja je propustila i pretragu, i društvene mreže i mobilnu eru.

Sažeo je investitor Ben Evans u svom nedeljnom njuzleteru i lepo istakao surovu istinu o sve bližoj prodaji jedne od najstarijih internet kompanija koja je vremenom postala groblje startapa — u poslednje tri godine Yahoo je prisvojio 46 startapa, sa nadom da će njihovi zaposleni, proizvodi i tehnologija sprečiti propast.

Međutim, Yahoo-ove akvizicije — 53 njih u vreme vladavine Marise Majer od 2012. do danas — potonule su zajedno sa gigantom. Čak i poznate platforme poput Tumblr-a i Flickr-a izgubile su fokus nakon akvizicije, zaostajući za potencijalom koji su imale.

U detaljnoj analizi akvizicije od pre devet godina, TechCrunch navodi da je u to vreme dogovor za Flickr bio povoljan, jer im je rešavao mnoge tehnološke i finansijske probleme. Međutim, akvizicija je dovela tim u nepovoljnu situaciju — doduše, neretku za startape koje prisvoji veća firma.

tech crunch

Flickr, čijih sedam ljudi je prešlo u Yahoo, suočilo se sa nekoliko problema. Mnoga odeljenja u Yahoo-u želela su da iskoriste Flickr fotografije za sve, od dating aplikacija do automobila i mapa. Nekoliko početnih godina koje je Baterfild proveo [u Yahoo-u] potrošio je pokušavajući da održi fokus Flickr-a na razvijanju sopstvenog proizvoda.

Ovo je često ometajuće za startape i njihove proizovode. Često se diskusija završava tako što vodeći u kompaniji kažu startap timu: “Recite nam šta radite i pređite na našu putanju”. Ovo je za neke iznenađenje.

Prisvojeni startap često mora da se nosi sa korporativnom politikom i, na primer, razmiricama između vodećih menadžera. Prisvojeni tim se nađe usred ovih bitki, čak i kada krajnji cilj razmirica nije startap, nego neki veći cilj.

Ipak, Yahoo je u akvizicije zaista ušao verujući da će ih startapi spasiti i poznato je da su startape prisvajali zbog jedne od tri stvari: talenta, tehnologije i strategije.

Najveći broj pripojenih timova preuzet je zbog širenja Yahoo-ovog talent poola, te ne čudi da su se startapi gasili nakon prisvajanja. Oni su, takođe, bili stavljeni u službu misije širenja Yahoo-ovog mobile potencijala i širenja tog odeljenja kompanije koji je imao oko 50 zaposlenih kada je Marisa Majer stupila na poziciju CEO-a.

Među ovim startapima bio je i Rockmelt, za koji se pričalo da će ponovo izumeti pretraživač za doba kada društvene mreže vladaju. Nakon neuspešnog pivota pokupio ga je Yahoo, sa namerom da pokupi najbolje developere. Kako je The Verge pisao još pre tri godine,

the verge

Teško je zapošljavati kada vas [developeri] vide kao dot-com dinosaurusa.

Još jedan startap koga se verovatno neki od vas sećaju bio je Delicious, web servis za čuvanje, deljenje i pronalaženje bookmarkovanih stranica. Po najavi akvizicije osnivač Džošua Šahter pokazao je veliki entuzijazam za sve što će Yahoo omogućiti startapu da ostvari, između ostalog i:

resurse, podršku i prostor za dalji razvoj usluga i zajednice.

Međutim, ovo se nije ostvarilo, a Džošua je u Quora postu ukratko rekao šta se desilo:

delirious

Napustio sam dve i po godine nakon akvizicije, što je i bilo predviđeno ugovorom. Moja pozicija je bila direktor inženjeringa, ali mi je većina zaduženja bila oduzeta, a i zaposleni manje od godinu dana nakon akvizicije.

Startapa koji su nastavili da postoje po akviziciji u poslednje četiri godine bilo je svega sedam, od čega su samo dva nastavila da rade svoju stvar: Tumblr i Polyvore. Proizvodi koji nastave da postoje pokazuju da su prisvojeni iz uverenja da će biti “transformativni” za Yahoo.

Ovo nam na dobar način ilustruje da akvizicija ne mora nužno biti pozitivna za jednu ili obe strane samo zato što se desi — prodati startap samo po sebi nije uspeh. Štaviše, često je znak spoticanja. Zanimljiv slučaj skore akvizicije je prisvajanje e-commerce startapa Dollar Shave Club od strane Unilevera.

Ovo je još jedan slučaj da se kompanija sa tradicijom spotiče u pokušaju da inovira i u te svrhe predaje se akvizicijama, što neki vide kao kupovanje vremena do trenutka kada će izgubiti mogućnost da sami inoviraju i zadrže postojanost na tržištu.