Uber i Google kreirali lobi grupu kako bi uticali na regulativu oko samovozećih kola

Kako bi američki zakoni što pre sustigli napredak tehnologije samovozećih kola, 5 velikih kompanija kreiralo je koaliciju za lobiranje. Da li će pritisak proizvođača uticati da se veća odgovornost prebaci na pojedince i kako će to uticati na prihvatanje samovozećih kola?

Zoja Kukić - 4. Maj, 2016.

Tehnologija samovozećih kola je tu, ali ne i zakoni koji bi omogućili njeno funkcionisanje, o čemu smo već pisali ranije. Dilema ko će odgovarati za štetu i etička pitanja programiranja samovozećih kola bez kojih zakon teško da se može napisati deluju da će usporiti dolazak autonomnih vozila na naše puteve.

Kako bi ubrzale proces i okrenule ga u svoju korist, 5 kompanija koje kreiraju samovozeće automobile kreirale su Samovozeću koaliciju za bezbednije ulice.

Ovim potezom Google, Uber, Lyft, Ford i Volvo mogli bi da se zaštite i od otpužbi ukoliko dođe do nesreće i da lobiranjem prebace krivicu na vlasnika automobila.

U jednom od naših ranijih tekstova istražili smo zakonske regulative za uvođenje samovozećih kola — trenutno je izvesno da bez obzira na nivo samostalnosti automobila u istom mora da postoji vozač (koji bi zapravo bio samo posmatrač), kao i komande za njega sa ciljem da spreči “loše” poteze samovozećih kola. Ovim pravni regulatori izbegavaju rešavanje jednog velikog pitanja, a to je odgovornost u slučaju da dođe do nesreće.

Trenutni pravni sistem prepoznaje 3 tipa odgovornosti — vozača, vlasnika i proizvoda. U domenu odgovornosti proizvoda, koji je harmonizovan u većini svetskih zemalja, to je greška u proizvodnji, dizajnu ili nedostatak instrukcija za upotrebu

Svaljivanje zakonske krivice na vozača (kao što je sada, jer je odgovoran što nije reagovao na loš potez veštačke inteligencije) moglo bi biti u dugoročnom interesu, jer ukoliko bi se odmah u slučaju nesreća krivica svaljivala na proizvod, to bi moglo da destimuliše kreiranje ovog tipa vozila.

S druge strane, ova među-varijanta može da ima suprotan efekat na ljude, jer su male šanse da mogu zapravo izbeći nesreću koju ne može da izbegne veštačka inteligencija kojoj je to jedini fokus.

U saobraćajnim nesrećama dnevno pogine više od 3.000 ljudi, a glavni su uzrok nesreća mladih od 15 do 29 godina. Ono sa čime se svi slažu je da će autonomna vozila zaista učiniti puteve bezbednijim, i sa tim ciljem važno je podstaći i proizvođače da ih kreiraju, ali i potrošače da ih koriste.

Prvi cilj koalicije, kako kažu, je da uvedu nacionalnu samovozeću politiku, pre nego da se radi država po država.