Da li Uber može da opravda ulogu favorita ili samo galami dok drugi šapuću?

Iako Uber trenutno drži monopol nad ride-hailing tržištem, postoji opasnost da izgube vodeću poziciju.

Aleksa Vidović - 26. Avgust, 2016.

U skorijoj budućnosti samovozeća kola biće normalna, svakodnevna stvar. Velike kompanije uključile su se u igru (Google, Apple, Ford, General Motors, Tesla, itd.), i očekivali smo prva samovozeća kola na ulicama za koju godinu.

Onda nas je Uber iznenadio. Prvo je najavio samovozeća kola za komercijalne namene na ulicama Pitsburga do kraja ovog meseca. Zatim je kupio Otto, i postao i “Uber za kamione”, što mu otvara ulaz na čak 7 puta veće tržište.

Kod Ubera je primetan osećaj urgentnosti. Postupci kompanije deluju užurbano i preuranjeno.

Travis Kalanik, CEO Ubera, objasnio je u intervjuu za Business Insider koji je uzrok Uberove agresivnosti.

Čemu žurba?

Pasted image at 2016_08_26 13_54Sve počinje od činjenice da se svet kreće ka autonomnim i samovozećim automobilima. Zato što će, kao prvo, milion ljudi manje da gine godišnje u saobraćaju.

Zagađenje će se značajno smanjiti, i trilioni sati biće vraćeni ljudima — kvalitet života će značajno porasti.

Ljudi počinju da shvataju koliki su benefiti, i kompanije već naporno rade na ovome, tako da je dolazak ove tehnologije neminovan.

Ako se to već događa, šta bi se desilo Uberu da ne isprati tu promenu i ne postane deo te budućnosti?

Vreme bi nas pregazilo, i od Ubera ne bi ostalo ništa. Pojavio bi se neko sa jeftinijom i efikasnijom verzijom naše usluge, i preoteo nam posao.

Kalanik je paranoičan sa razlogom. Sledeća disrupcija u Uberovoj indstriji biće izbacivanje vozača iz vozila. Ovo će značajno umanjiti cenu vožnje.

Ako bi neka kompanija uspela da izbaci potpuno autonomne samovozeće automobile pre Ubera, mogla bi da im preotme tržište i zaista ih “ugasi”.

Upitan za neke preciznije vremenske odrednice, Kalanik kaže da na to “pitanje od trilion dolara” nema odgovor. Samo zna da sve to mora uskoro da se desi.

Vozači ne moraju da brinu

Uber trenutno ima veliki broj aktivnih vozača, ljudi koji zarađuju i žive od rada za ovu kompaniju. Da li će dolazak autonomnih vozila ostaviti sve ove ljude bez posla? Kalanik kaže da neće. Naprotiv:

Pasted image at 2016_08_26 13_54U gradu kao što je San Francisko, imamo, recimo, oko 30.000 aktivnih vozača. Dolaskom samovozeće tehnologije popeli bismo se sa 30.000 na, hipotetički, skoro milion kola.

Ali kada se popnemo na milion samovozećih kola, definitivno će nam i dalje trebati vozači, ili nadzornici za hibridnu varijantu.

Razlog je to što će sigurno postojati mesta do kojih samovozeći automobili neće moći da dođu, i uslovi u kojima sigurno neće moći da voze.

Tako da, iako će procentualno činiti manji deo flote, pored milion samovozećih automobila vidim još barem 50 do 100.000 ljudskih vozača.

U daljem razgovoru dodao je i da Uber definitivno neće proizvoditi automobile, što ne čudi jer su skoro započeli saradnju sa Volvom. O održavanju flote, kaže, mogli bi da razmisle.

Kalanik je zatim rasvetlio kupovinu Otto-a i definitivno potvrdio — Uber ulazi na kamionsko tržište.

To je globalni biznis od više triliona dolara. Veoma je izazovan, zanimljiv, i biće veoma teško ući u njega — i to me uzbuđuje.

Ipak, rekao bih da smo i dalje u fazi razvoja i istraživanja na tom polju, i rano je za ozbiljniju priču o tome.

Kao što su se i naši sagovornici osvrnuli, tržište kamiona je veliko i nezasićeno, sa puno prostora za unapređenje, i Uber želi to da iskoristi.

Najbolji ili najglasniji?

Iako Uber trenutno drži monopol nad ride-hailing tržištem i ulazi agresivno u tržište samovozećih automobila, postoji opasnost da ipak izgube vodeću poziciju, jer  je potera za potpuno komercijalizovanom flotom samovozećih automobila tek počela. Uberov potez u Pitsburgu samo je iskorak ka cilju — trka još nije gotova.

Iako ima najrazvijeniji servis za deljenje automobila, to ne znači da Tesla ili Google ili bilo koja druga kompanija ne može da izbaci Uber iz igre.

Ovog meseca jedna singapurska kompanija izbacila je prvi samovozeći automobil i počela da ga koristi za komercijalne vožnje po centru Singapura. Daleko od toga da sada mogu da se mere sa Uberom, ali pokazuju da Uber nije nužno prvi u svemu.

Ovim potezom preduhitrili su Uber, izbacivši samovozeći taksi pre onog koji je najavljen u Pitsburgu.

Čini se da je Uber trenutno samo najglasniji. Iz drugih kompanija ima manje vesti na ovu temu, ali znamo da svi rade na ovome. I možda je ovo dobra taktika građenja pozicije i imidža.

Ipak, ako bi neka velika kompanija krenula da smišlja plan da eliminiše Uber, ne bi joj bila potrebna industrijska špijunaža da bi znali šta Uber smera — Uber je to verovatno objavio na svom blogu.