Saveti domaćih stručnjaka: kako do boljih rezultata na Google i Apple storu

ASO je SEO za vaše aplikacije. Niko nema tajnu Google-ovog algoritma, ali po metodi probaj-pogreši-nauči developeri dolaze do formule za uspeh svojih proizvoda na krcatim app tržištima. Razgovarali smo sa domaćim stručnjacima i pregledali par različitih tehnika za Google i Apple Store optimizaciju.

Marija Gavrilov - 24. Jul, 2015.

Ukoliko ste među developerima koji se bore za svaki download u Apple App Store-u ili Google Play Store-u, nalazite se u konkurenciji sa preko 1,5 miliona aplikacija. Visoko kotiranje na oba tržišta određuje nekoliko faktora, a među prvima su naziv i reči koje koristite u opisu.  No, postoje bitne razlike između dva Store-a. Izdvajamo iskustva domaćih developera.

Spamom do željene pozicije. Google kaže ne.

Već na prvom koraku postoji velika razlika u pristupu svakom od ova dva app tržišta. Ovo proizilazi iz razlika u algoritmu na kojima se storovi baziraju. Kod Google Stora pretraga nalikuje onome što vidimo i kod klasičnog pretraživača – vođena je semantikom, a ne frazama, kao što je slučaj kod Apple Stora.

Za pretragu iOS aplikacije, ključne reči koje se traže da navedete pri objavljivanju igraće izuzetno značajnu ulogu. Ovo skida teret sa opisa aplikacije koju ponudite, koji igra ulogu samo u SEOu. Kako prvih 25 karaktera igra najbitniju ulogu u tome da li će vas neko oceniti kao hot ili not, pobrinite se da već u naslov ubacite ključne reči. I, pažljivo – pod ključnim rečima ne mislimo na imena kategorija, poput free strategy game, koje vam neće pomoći da se udaljite od kokurencije.

Vlasnik agencije Radiant Tap, Aleksandar Vacić, čija je aplikacija Run 5k prošle godine bila objavljena među najboljim novim aplikacijama u američkom App Storu, otkrio nam je da Apple App Store, inicijalno kreiran za potrebe Music Stora, „nije nimalo spreman da se bori sa trikovima i prevarama“. Pod „trikovima i prevarama“ misli na ubacivanje gomile ključnih reči, gotovo spamovanje. Kaže, nema drugog izbora.

vacicNa App Storu, za search ranking, jedine stvari od interesa su ukupni broj downloada za života aplikacije i samo ime aplikacije. Sve ostalo je skroz nebitno. Testirao sam tu hipotezu na slučaju moje aplikacije Run 5k.

Screen Shot 2015-07-20 at 19.18.26

Pad u sredini se desio kada sam iz imena izbacio frazu “Couch to 5k”  – frazu koja je dosta tražena. Vidite skok koji se desio kada sam vratio Couch to 5k.

Takav algoritam je možda imao smisla za muziku, gde se 99.99% pesama prodaje (tek ponekad je neki single besplatan). Ovde, gde imamo kombinaciju free, freemium i paid aplikacija, to je, blago rečeno, neupotrebljivo. jer free* aplikacije imaju ogromnu prednost.

Opis aplikacije je mnogo bitniji ako objavljujete u Google Storu. Pri objavljivanju, Google vas neće ni pitati za ključne reči, već će ih vaditi iz opisa koji ponudite. Uključivanje relevantnih i jakih ključnih reči otuda je od izuzetnog značaja, što ističe i Zoran Gašić, osnivač SMS Robota.

Zoran GasicDa bi vašu aplikaciju korisnici pronašli, preuzeli i koristili, morate u opisu, naslovu i podnaslovu imati relevantne keyworde. Znači, keywordi koji zaista opisuju ono što vaša aplikacija radi. Dobra fora su search suggestions koje nudi sam play store search.

Takođe, bitna je lokalizacija. Ne morate biti dobro pozicionirani za keyworde na engleskom da biste imali uspešnu aplikaciju. Mi smo, recimo, sa Call Recorder aplikacijom napravili proboj u Rusiji. Za neke druge aplikacije držimo jako dobro pozicije za keyworde na španskom i portugalskom.

Keywordi u naslovu imaju veću tezinu nego oni iz short descriptiona i descriptiona, ali i to se menja. Nekad je naslov bio sve, a sada ga algoritam mnogo manje vrednuje. Idealno je da relevantne keyworde spominjete 3-5 puta unutar opisa.

Opis mora da bude sažet, da ima prave rečenice koje imaju smisao. Zaboravite na spamovanje sa keywordima, algoritam to sada jako dobro prepoznaje i automatski vam suspenduje aplikaciju.

Apple nema interesa da developerima donese korist

Ljudi su u svojoj srži komformisti i retko kad će probati nešto što drugi već nisu probali i potvrdili kao vredno. Ovo je jednostavna logika iza vrednosti deljenja i ocenjivanja kroz društvene mreže.

U slučaju Appla, interakcija korisnika se dešava preko iTunes naloga. U poslednjih nekoliko godina Apple je prisvojio par firmi u cilju razvijanja pretraživača, između njih i Chomp, specijalizovan za aplikacije. No, prema Aleksandrovim rečima, ovo ne pokazuje dovoljnu zainteresovanost kompanije da unapredi iskustvo developera:

vacicChomp i slične firme koje je Apple kupovao nisu donele nikakve promene, niti očekujem da se tu uopšte nešto uradi. Apple nema interesa da iTunes/App Store – to čudovište od WebObjects koda – čačka zarad toga da developerima donese korist. To je mnogo rizika da se poremeti ono što krajnji korisnici (kupci) vide zarad lakšeg poslovanja developera.

U slučaju Google Stora, kao što već možda možete da predvidite, bitno je +1-ovati. Što više, to bolje. Da biste ostavili svoj komentar i ocenu aplikacije na Google Storu, potrebno je da se ulogujete kroz svoj Google nalog. Na ovaj način je Google pokušao da smanji broj lažnih pregleda, jer će algoritam davati značaj pregledima i komentarima sa aktivnih naloga.

No, i pored značaja koji šerovanje i preporučivanje kroz društvene mreže može imati po rangiranje, Zoran kaže da su, iz njegovog iskustva, alati uvek vodili ispred društvenih mreža kada je u pitanju podizanje konverzije.

Zoran GasicNajkvalitetniji i odaniji korisnici dolaze kroz keyword search, bez premca. To su korisnici koji imaju potrebu za nečim, tu potrebu su artikulisali u odgovarajući set keyworda. Ako vaša aplikacija kvalitetno i pouzdano zadovoljava tu potrebu, dobili ste verne korisnike na duži period. Plus, ako nakon toga ubacite neki lock-in metod kao što je automatic backup, vezali ste korisnika i nakon promene uređaja.

U oba slučaja, po bontonu jedno veliko ne važi za “please rate this app” molbe korisnicima u cilju da ih privučete da vas promovišu dalje – ovo ubija korisničko iskustvo i neće vam doneti ono što tražite. Bolji pristup je da odradite kvalitetan posao, koji će doneti korisnike i nagrade algoritma. Ovo ističe i Zoran.

Zoran GasicNa kraju aplikacija mora da bude kvalitetna, jer to je najvažniji parametar koji Google meri. Ako je korisnik izabrao vašu aplikaciju između 10 konkurentskih i zadržao je na svom uređaju onda to sigurno znači da imate kvalitet

Izleti u besplatno samo na kratke staze

U svom blog postu, Aleksandar je naveo rezultate istraživanja koje je sproveo na aplikaciji objavljenoj u krcatoj niši na Apple Storu – u pitanju je konvertiranje valute. Pitanje koje je imao, bilo je: da li će na dugoročno pozicioniranje aplikacije uticati promotivno besplatno preuzimanje?

Pre promo perioda, aplikacija Banca rangirala se na pozicijama između 35. i 40. mesta, sa 140k preuzimanja. Od 17. januara prošle godine, u naredna tri dana, za vreme besplatnog preuzimanja, aplikacija je bila instalirana 60k puta. Iako je do tada bila izvan top 200 u kategoriji finansija u američkom App Storu, 17. januara bila je broj 1 u 35 Storova širom sveta, a najviša pozicija u američkom bila je na 7. mestu.

No, Aleksandar procenjuje da ovo nije vredelo na duže staze – sedmo mesto po broju preuzimanja u Americi donelo je tek osamnaestu poziciju u rezultatima pretrage fraze “currency converter”. Tih 60k preuzimanja dovelo je do skoka sa 35. mesta na 18, međutim: pet dana nakon povratka na plaćeni model, aplikacija se vratila na 33. mesto. Za dugoročnije rezultate potrebno je sprovođenje kontinuiranih kampanja, koje dosta koštaju. Ovako su, kaže Aleksandar, primenljive samo na aplikacije koje se naplaćuju i freemium modele.

Alatke za analizu, analiza za rezultate

Za kvalitetnu optimizaciju, biće vam potrebni i alati. Među preporučenima od naših sagovornika i poznavaoca ASOa sa kojima smo razgovarali, ovi se ističu kao najefikasniji: MobileAction, Mobile DevHQ, SearchMan, SensorTower, AppAnnie za ključne reči, Google Analytics, kao i Flurry Analytics za praćenje korisničkog ponašanja unutar aplikacije.