Pioneers Festival 2016: Pet tehnologija koje već pomeraju granice naše stvarnosti

Nekoliko hiljada ljudi, dosta ozbiljnog hardvera i buzz reči prevedene u stvarnost — to je ono što čini Pioneers najvećom tech žurkom u Evropi.

Marija Gavrilov - 26. Maj, 2016.

Ne postoji kriza u obrazovanju; kriza postoji u kulturi. Ne postoji kriza tržišta rada; postoji kriza sposobnosti.

Izrekao je Din Kejmen, jedan od najpoznatijih inovatora u Americi i preduzetnik koji se neumorno zalaže za širenje tehnologije i nauke, na bini ovogodišnjeg Pioneers festivala.

Kaže, roboti će sutra preuzeti značajan broj poslova, a ovo neće biti gubitak za naša društva samo ako radnu snagu obučimo da preuzmu nove poslove. Sa ciljem da od dece koja se interesuju za inženjering i nauke načini zvezdama, pokrenuo je organizaciju FIRST, koja je prerasla granice SAD.

Din je samo jedan od nekoliko stotina sjajnih ljudi iz celog sveta koji su tokom dva dana Festivala u Beču predstavili svoju ulogu u svetu tehnologije i preduzetništva. Tu su momci i devojke koji grade narednu generaciju naših uređaja, interfejsa, saobraćaja i komunikacije. Izdvajamo nekoliko projekata koji nam ukazuju kako će budućnost izgledati:

Premijera AI interfejsa

Kreatori veštačke inteligencije koja stoji iza Apple-ove Siri prezentovali su Pioneers publici Viv — AI asistenta naredne generacije, koji opisuju kao bolju verziju Siri (plus, upakovanu u rešenje van Apple sistema).

Viv je specifična po tome što je povezana sa velikim brojem pružaoca usluga, tako da pri pokretanju pretrage ili zadavanja zadatka, ne pretražuje samo vaš telefon i internet, već i kreira direktne veze sa uslugama.

Jedan od primera koji je Adam Čejer, suosnivač Siri i Viv-a, prikazao uživo bilo je naređenje da pošalje njegovoj sestri ljiljane svakog petka. Viv je u tom slučaju ponudio Adamu nekoliko opcija cvećara, a onda je Adam odabirom jedne automatski izvršio kupovinu— bez potrebe za unošenjem broja kreditne kartice i ostalih podataka, Viv je povezao sve Adamove podatke potrebne za izvršenje zahteva i dovršio proceduru za njega.

Takođe, Viv je dobar u stvaranju konteksta oko vaše pretrage: recimo, ako naredite: “Rezerviši mi povratnu kartu do Londona tri dana nakon petka, sa sedištem do prozora”, neće imati problema da identifikuje datum, mesto, i odrednicu, čak i ako mu je ne konkretizujete do detalja.

Vizija Viv-a je da bude dostupan svuda oko vas – bez obzira na uređaj koji koristite. Kao ilustraciju ovoga Adam i Deg Kitlaus podelili su ono gde vide svoj proizvod za pet godina:

Kao što danas svi uređaji imaju znak za bluetooth, kao što ga svi podrazumevamo, tako ćete za pet godina pored tog znaka videti i naše V za Viv. Imaće ga svi uređaji kako bi mogli da komuniciraju međusobno.

Sa svojim naprednim rešenjem, Viv je direktni takmac gigantima poput Microsofta i Facebooka.

Pre Hyperloopa — motor

Prvog dana Festivala, dvojica predstavnika Hyperloop Transportation Technologies, direktnog konkurenta Hyperloop One, govorili su o svojoj viziji budućnosti transporta.

Dirk Ahlborn i Bibop Gresta pokazali su publici u Beču presek njihove Hyperloop kapsule, a dan kasnije je obznanjeno i da će za oblaganje kapsula koristiti vibranium — ne materijal od kog je napravljen štit Kapetana Amerike, već “dva sloja ugljeničnih vlakana sa senzorima između”.

Ovo dolazi dvadesetak dana nakon prvog testa Hyperloop One u pustinji Nevadi, što me tera da se pitam koliko se ovde radi o pokušaju upotrebe “fake it till you make it” metode i prikrivanja izostanka početnih rezultata. Ovim evropskim Hyperloop projektom planira se izgradnja prvog takvog sistema za prevoz između Bratislave, Beča i Budimpešte, dok se Hyperloop One fokusira na Kaliforniju.

U polju transpora predstavio se još jedan vizionarski projekat — kalifornijski LitMotors. Glavni problem koji ova ekipa rešava je neodrživost ličnog transporta u trenutnom stanju, sa sve zagađenjem, gužve u saobraćaju i nesigurnim putevima. Navodno, 83% vozača automobila u Kaliforniji vozi se samo, a u Kini 52%.

Njihovo održivo rešenje je električni dvotočkaš C-1, namenjen solo vožnji ili vožnji u duetu. Telo vozila nalikuje mini automobilu, a zauzima tek polovinu širine prosečnog auta. Za razliku od motora, C-1 sve vreme održava balans zahvaljujući žiroskopskom sistemu, štiteći neiskusne vozače od padova i povreda.

Slično kao i sa Hyperloop Transportation Technologies, najavljivano lansiranje i prodaja bivaju odlagani iz godine u godinu, a jednostavni i spori prototipi su sve što se do sada videlo.

Prema nekim kritičarima, najavljen početak prodaje za 24 meseca neće biti moguć, a krajnji model vozila iščekuju za nekoliko godina.

VR i AR najpopularniji

Kreatori Meta 2 Headseta, koji nazivaju “najimerzivnijim headsetom za proširenu stvarnost na planeti”, poručili su publici da se pozdravi sa svojim mobilnim uređajem, kompjuterom i TV-om.

Od marta Meta 2 je u rukama hiljada developera koji svojim doprinosom ubrzavaju ulazak AR-a u naše živote. Ono što je za pohvalu kod ovog tima je što pažnju poklanjaju saradnji sa firmama iz različitih oblasti koje pronalaze primenu AR-a u svom poslovanju. Time su obuhvaćeni proizvodnja, 3D modelovanje, medicina, obrazovanje, mediji i komunikacije.

Ako je kod nekog štanda bilo gužve, to je definitivno bilo kod VR simulatora Icarosa. Icaros je sprava namenjena vežbanju uz pomoć virtuelne realnosti.

icaros

Dok kroz headset vidite okruženje kroz koje letite, svojim telom možete kontrolisati taj let. Kako nam je rekao jedan od osnivača, Mihael Šmit, Icaros se već nalazi u nekoliko desetina teretana i hotela, a sve sa ciljem da “učine vežbanje privlačnijim”.

?>