Kreatori i alati: Ninoslav Adžibaba, VRLabs

Ninoslav Adžibaba je član internacionalnog udruženja profesionalnih VR fotografa, developer i osnivač VRLabsa. Sa svojim timom radi iz Startit Centra, a ovom prilikom deli sa nama aparate, objektive, stative, glave i ostalu opremu za 360 video produkciju.

Marija Gavrilov - 12. Mart, 2016.

Ninoslav Adžibaba je fotograf, developer i osnivač VRlabsa.  Već deset godina radi na preseku fotografije i programiranja praveći 360 interaktivne foto i video prezentacije koje kodira za web, mobilne uređaje, VR headsetove i sajamske postavke.

Član je internacionalnog udruženja profesionalnih VR fotografa. Sa svojim timom je orijentisan na USA i UK tržište, a neki od kompanija za koje su imali prilike da rade su Boeing, Lurssen, Elle Decor, Ralph Lauren Home, IBM, Mercedes-Benz, Yamaha, Thomas Cook, The Economist, IHG, Luxottica, Volvo, Carlsberg.

Objektivi

Za fotografisanje interaktivnih panorama uglavnom koristim Canon EF 8-15mm f/4L. Ovo mi je osnovni objektiv već nekoliko godina.

Pored 8-15 još uvek nekad koristim stari “obrijani” Sigma 10mm koji ima dosta lepši prikaz direktnih svetlosnih izvora na sceni. 8-15 je komotan za rad jer omogućava nekoliko nivoa rezolucije finalne panorame i ima sjajan kvalitet stakla.

Za stereografske panorame koristim Samyang-e 7.5mm konvertovane za Canon EOS M. Super add-on za objektive mi je white balance poklopac.

Za standarnu fotografiju nosim u rancu Canon 17-40mm F4, Sigma 50mm F1.4, Canon 100mm F2.8 macro i Canon 200mm F2.8.

Tela

Canon 5dmkii koristim već dugo. Čekam projekat sa potrebom za većom rezolucijom da pređem na 5DS R. Na aparatu imam Magic Latern firmware add-on koji mi omogućava veći opseg bracketinga ekspozicije i snimanje celog svetlosnog opsega scene. Pre Magic Laterna sam koristio Promote kontroler, koji još nosim u torbi i takođe je super rešenje.

Za stereografske (VR) panorame koristim 2x Canon M3.

Stativi-Glave

Manffroto 055, Manfrotto monopod i NodalNinja travel pole. Kombinovanjem stativa i monopoda na jednostavan način snimam panorame sa blagim “aerial” izgledom. Panoramska glava koju najviše koristim  je NodalNinja R1.

ColorChecker Passport koristim kad je potrebno precizno kontrolisanje boja u postprodukciji.

Za gigapixel projekte koristim Gigapan EpicPro (uz 200mm F2.8 objektiv i 2x telekonverter).

Postprodukcija

Uglavnom snimam raw format i za konvertovanje koristim Adobe Camera Raw.

Za spajanje ekspozicija koristim exposure fusion tehniku da bi prikazao celokupni svetlosni opseg scene na realističan način i uglavnom Enfuse (ponekad Photomatix Pro).

Za spajanje panorama uglavnom koristim PtGUI (ponekad Kolor Auto Pano Giga).

Za posprodukciju koristim Photoshop. Hordovao sam pluginove jedno vreme, a danas najčesće koristim Neat Image, Flaming Pear i ALCE.

IMG_6264a

Interaktivni 360 video

Koristim Freedom 360 rešenja od prvog, originalnog 360Rig-a (koji smo uzeli u beta verziji). Trenutno na snimanje nosim Freedom360 i F360 Explorer sa 6x GoPro 4 black i 6x GoPro 3+ black kao backup. Sa sobom uvek imamo i gomilice kineskih gopro baterija i 430EX blic za sinhronizaciju video stream-ova..

Trenutno je za 360 video gopro niz najbolji kompromis sa kvalitetom i veličinom kamere (manja kamera donosi manje greške u spajanju), a krajem ove godine bi trebalo da izađu nekoliko specijalizovanih 360 video kamera koji će znatno da olakšaju snimanje 360 videa.

Kamera kojoj se radujem je sledeća generacija Sphericam – malih dimenzija sa globalnim shuterom, automatskim spajanjem video stream-ova i u odnosu na V2 poboljšanim dinamičkim opsegom.

Za snimanje zvuka koristim Zoom H4N i binaural sistem kućne izrade – mikrofone sa silikonskim ušima, koji daju osećaj prostornog zvuka u VR iskustvima.

Postprodukcija 360 videa

Za spajanje 360 videa trenutno je najbolje rešenje Autopano Video Pro. Prethodno sam koristio Videostich, a na prvim projektim (pre izlaska 360 video stitching softwere-a) i PtGUI (u batch modu / spajanjem sekvence frejmova).

Sa poslednjom verzijom Kolor briljirao u odnosu na VideoStich uvodeći niz korisnih alata kao sto je stabilizacija 360 video materijala.

Video motažom i editom se bavim samo delom vezanim za čišćenje materijala i ispravljanje grešaka spajanja, a koristim AfterEffects sa Mettle SkyBox pluginom i Premiere. Pored navedenih koristimo i Nuke (u beti smo za VR alate, mada se ja nisam još igrao sa njim).

Za encoding koristim HandBrake i FFmpeg.

NAPOMENA: Ovde je pobrojana razna oprema koja mi donosi komfor i kvalitet u profesionalnom radu. Kao i kod ostalih stvari u fotografiji-videu, odlični rezultati mogu da se postignu i uradi-sam pristupom. Za početak je dovoljna volja i bilo koje telo i fisheye objektiv, a panoramska glava može da se napravi i u kućnoj izradi.

VR Headsetovi

Obizirom na prirodu posla consumer VR headsetove smo dočekali sa velikim oduševljenjem. Pre Rifta smo eksperimentisali sa Sony HMD-om i custom gyro senzorom, koje, iako je završavalo posao,   bilo dosta mukotrpno i nepouzdano rešenje sa uskim FOV.

Kako smo Rift DK1 uzeli u inicijalnoj Kickstarter kampanji i već početkom 2013. napravili i prodali nekoliko sajamskih rešenja baziranih na Oculus-u (kiosk tip hardware-software rešenje za virtuelnu šetnju), sa prolaskom vremena rasla je i naša frustracija što finalni proizvod nije izašao na tržište.

Krajem meseca (kad se nadam da ću konačno imati Rift u rukama) navršiće se više od tri godine čekanja na finalni proizvod, ali se ipak više radujem HTC Viveu koji će da nam stigne otprilike u isto vreme.

April će da bude zanimljiv mesec, a do tad od desktop HMDova trenutno mi je pri ruci Rift DK2 koji koristim samo za testiranje.

Pošto pravimo aplikacije za mobilne uređaje sa VR prikazom 360 foto-video sadržaja, najviše vremena provodim sa Google cardboard-om (najrasprostanjenijom/najjeftinom ulaznicom u VR svet) , a od skoro i sa GearVR-om. Pored ovih navedenih pri ruci su mi i Zaiss One i Go4d C1 (meni omiljene zbog male veličine, a solidnog kvaliteta).