Superkompjuter zna sve o Wimbledonu — Watson predviđa, prati i pomaže organizatorima prestižnog turnira

Iako wi-fi na Wimbledonu ne postoji, bez tehnologije ne može da prođe ni jedan momenat turnira: kompjuter predviđa rezultate, prati igrače i publiku, a stotine vaših tvitova analizira u sekundi.

Marija Gavrilov - 29. Jun, 2016.

Na zelenim terenima Wimbledona wi-fi nije dostupan, a gledaocima je zabranjeno da koriste svoj mobilni telefon tokom trajanja meča.

U isto vreme, IBM kao tehnološki partner turnira prati sva dešavanja i sakuplja podatke na terenu i van njega preko svog kognitivnog sistema, Watsona. Kako piše BBC, postoji pretpostavka da kamere povezane na Watsonovu platformu za mašinsko učenje prate izraze lica u publici i registruju emocije koje se ispoljavaju tokom meča. Na osnovu ovoga žele da predvide za koga ko navija samo po izrazu lica, što bi moglo da pomogne organizatorima u stvaranju boljeg navijačkog iskustva.

Ovo nije zvanično potvrđeno, jer bi za realizaciju IBM-u bile potrebne pravne dozvole, a čak i uz dozvole dovodi se u pitanje čuvanje privatnosti gledalaca.

Watson i pored ovakvih “tajnih” projekata, radi vredno na sakupljanju informacija koje su mu lakše dostupne, poput konverzacija na društvenim mrežama. Ono što je u srži Watsona je takozvana “kognitivna tehnologija” koja koristi procesuiranje prirodnog jezika (natural language processing), što se u slučaju teniskog turnira koristi za praćenje svega što globalna publika Wimbledona ima da kaže o šampionatu, detektujući ključne teme, pozitivne i negativne komentare.

Sem Sedon, koji spaja Wimbledon i IBM, podelio je neverovatnu cifru koja ukazuje na moć superkompjutera i oblikovanje medija uz pomoć sakupljenih podataka:

Tokom prošlogodišnjeg finala analizirali smo oko 400 tvitova u sekundi.

Uključite u to još Facebook, Instagram i duže sadržaje, i dobijate ogromnu količinu podataka.

Mi dobijamo uvid u meč mnogo brže nego što ljudi to mogu da postignu, a potom informišemo medijske kuće koje mogu da odluče kakav tip sadržaja bi trebalo da ponude.

Levi i desni mozak digitalnog asistenta

IBMov tim je istrenirao Watsona na svim postojećim znanjima o turniru, s ciljem da za početak kao “digitalni asistent” pomogne članovima organizacionog tima u snalaženju za vreme trajanja događaja, a u budućnosti se nadaju da će uslugu pružati i publici.

“Digitalni asistent” se sastoji iz dva ključna dela — seta generalnog znanja u koje bi spadala i informacija o tradiciji belog dresa igrača i jagodama sa šlagom, i set statističkog znanja koje može odgovoriti na pitanje: “koja je prosečna brzina servisa Novaka Đokovića?”

Korisnici pri korišćenju mogu samo upisati pitanje kao u redovni pretraživač, a Watson će tačan odgovor izvući iz jednog od svoja dva “mozga”.

I sam sajt Wimbledona ima ogromnu publiku i potrebu za efikasnim i brzim procesuiranjem velike količine podataka — sa oko 70 miliona posetioca, IBM je zadužen da publiku održava dobro informisanom, a da sam sajt bude broj jedan resurs za sva pitanja u vezi sa igračima, mečevima i rezultatima.

Procenjuje se da će do kraja turnira kompjuteri procesuirati oko 3,2 miliona podataka sa 19 terena, a, zahvaljujući ovome, na zvaničnom sajtu možete pratiti sve bitne metrike i rezultate uživo.

A van turnira i sportske metrike, kognitivne tehnologije obećavaju ispomoć u mnogim drugim oblastima, poput bankarstva i lečenja. Banke i osiguravajuće kuće već počinju da implementiraju Watsona pri pružanju podrške potrošačima, koji mogu da postavljaju pitanja i dobiju odgovor u istom trenutku. U lečenju, Watson Oncology Advisor uvodi se kao asistent lekaru pri donošenju odluke o najboljem tretmanu pacijenta, kao savetodavac koji ima više podataka i informacija nego što će lekar ikada moći da drži u sopstvenoj glavi.