Blockchain igre, konkretno play to earn koncept, dobijaju dosta trakcije u poslednjih godinu+ dana. Kombinovanje igara (nekada često i samo gejmifikacija određenih procesa) i DeFi-ja, ubacivanje NFT-jeva, BSC i Polygon (i ostala L2 rešenja) koji su zapravo doneli (skoro) besplate interakcije sa blockchainom - deluje da poslednjih meseci ovo tržište napreduje krupnim koracima i sve više ljudi (i kapitala) biva uvučeno u ovaj tip zabave.
Deluje mi da ima malo (ili nimalo) kompanija koje su bile aktivne u klasičnim (ne-blockchain) igrama, a da su napravile nešto u play to earn domenu. Interesuje me kako baš “klasični” game dev studiji i ljudi koji u njima rade gledaju na ovaj trend. Odnosno, da li planiraju da uskoče u taj voz, ignorišu trend, ne žele da kanibalizuju postojeći izvor prihoda ili nešto četvrto?
Kao još jedan od ljudi iz game developmenta, mogu da dam i naizgled naivniji ugao :)
Pravljenje igara je ogroman poduhvat sam za sebe, i kao i kod drugih ogranaka IT industrije, ne zahteva samo tehničko znanje o tome kako osmisliti i developovati celu igru (što je samo po sebi ekstremno teško), već i znanje o tržištu na koje se plasira, ciljnoj grupi koja će igru igrati i celokupnom biznis modelu (što direktno utiče i na game design). U nedostatku ovih znanja, moguće je praviti samo Indie igre (koje su neretko fenomenalne) u kojoj se autori uzdaju u jačinu svoje ideje i do toga da će njihova pasija magično pronaći put do publike (što se takođe neretko dešava).
Blockchain tehnologija je takođe ogromna oblast za sebe, i većina developera jednostavno nema dovoljno znanja, iskustva i sigurnosti u svoje odluke da bi počela da pravi blockchain igre. Mnogim manjim developerima ovo može izgledati kao shiny stuff koji treba juriti, ali najčešće se završava time što se loša igra (jer nije na njoj bio fokus) plasira kroz blockchain na loš način (jer ni na tome nije bio fokus). Samim tim, blockchain game development nastaje iz toga da ili firme koje su u blockchain-u malo čačnu gejming i naprave malu igru da testiraju, ili gamedev studiji čačnu blokchain i naprave igru koja se malo i neuko oslanja na tu tehnologiju pa šta bude. Malo njih uspe da evoluira u firme koje obe stvari rade kako treba.
Mi smo recimo u nekoliko navrata razmišljali, dobijali ponude, i odustajali (tražeći fokus) od blockchain igara, ali sličan primer je kada smo hteli da radimo self publishing svojih igara (dakle ne samo da pravimo svoje igre vec i da ih plasiramo).
Ta priča se iz šestog pokušaja završila u plusu, ali recimo, prva igra koju smo na appstore plasirali (a čak nije ni toliko loša bila) je zaradila 2$. Da, 2$. Samo zato što nismo znali kako se to radi, i zarada definitivno nije bila direktan odraz kvaliteta igre. Slično bi nam se desilo i sa blockchain-om i trebalo bi se nadati da kroz mnogo iteracija i igara možemo ponovo doći do PNL-a koji je u plusu. U međuvremenu, mi smo prešaltali fokus na pravljenje igara za tržište i biznis model koji nam je jasan, a zamisli koliko drugih studija jednostavno ni nema priliku za 5-6-7 propuštenih šansi da bi jedna upalila.
U svakom slučaju, kao i u svakom poslu, fokus je ekstremno bitan - i ukoliko mindset i iskustvo ljudi koji vode projekat ne seže duboko i u game development i u blockchain, mislim da je oportunistički pristup (blockchain je in, ajde da probamo) mahom osuđen na propast.
Recimo, kolega Ivan Bjelajac (prvi odgovor gore) i ja zajedno bi u ovom slučaju bili ili jedan kompletan, ili jedan koji baš ništa ne ume da napravi :D
Hvala Uroše na iskrenom uvidu u to kako neko ko vodi game dev studio razmišlja na ovu temu, i koja su ti prethodna iskustva zapravo formirala taj stav.
Meni je interesantno da se blockchain uglavnom posmatra kao čisto tehnološka stvar, dok se često njegov "social" momenat stavlja u zapećak. Deluje mi da je marketing i građenje zajednice za blockchain proizvode (uključujući i igre) specifično, ali da zapravo ostavlja dosta prostora da se iskoriste neki kanali koje game dev kompanije ne bi koristile inače.
Definitivno bi bilo zanimljivo videti igru koja je brain-child tebe i Ivana :) I još jedna obzervacija/pitanje - da li si razmišljao da u kontekstu eksploracije blockchain gaminga zapakuješ neku od starijih igara koja ima dokazanu mehaniku i ostale elemente gameplaya, kao neku vrstu pilota za eksperimentisanje i učenje blockchain vertikale?
Apsolutno se slažem da je social momenat blockchaina ekstremno plodno tle za novu igru, servis, gejmifikaciju aplikacije ili socijalnu mrežicu. Onaj ko to načne ima dobru priliku da se kroz 5 godina pridruži ortacima koji drže Space Flight kompanije ali kao što rekoh, tu su fokus, prosvećenost jednom proizvodu od početka do kraja i razumevanje obe strane presudne.
Za ovo što pitaš da li bi mogli nešto staro da prepakujemo, definitivno bi moglo, međutim tu dolazimo do problema
"stitch-eva" koji je prominentan u Game Developmentu kao industriji koja nema jasan KPI da li je proizvod dobar jer jelte, ne rešava konkretan problem ili potrebu korisnika već samo služi da ih zabavi.
Stitchevi kažu da što ideja ima više komponenti, ili su ti spojevi veći, to će više i pucati po šavovima. Ovakvo nešto verovatno ne bi imalo previše tih šavova, ali taj jedan između blokchaina i igre je toliko veliki i bitan da od prvog dana mora biti pažljivo pripreman. To ne znači da neka od prethodnih mehanika igara ne bi mogla da se uklopi, samo bi morala da prođe ogroman broj iteracija i evaluacija da bi se potvrdilo da zaista služi svrsi. TLDR - i tako je ekstremno teško.
Za kraj, još jedna uzrečica našeg bivšeg Product Directora Jacoba (kog smo učinili srpskim zetom btw), a tiče se predstavljanja proizvoda kao hibrida između dve postojeće stvari (što smo mi neretko radili misleći da smo kul). On bi svaki put rekao na pomen hibrida (zabavno je samo ljudima koji se malo lože na automobile):
- Wow, that's a nice Prius - said no one ever." :)
Neregistrovani korisnici mogu videti samo jedan komentar — registracija je besplatna i može da traje i samo 10s putem Linkedina. Na ovom postu su učestvovali:
Uroš Banješević
Founder / CCO at Mad Head Games
Ivan Bjelajac
General Manager - Celsius Network Europe (product development and excellence center) at Celsius
Adrian Đura
Studio Production Manager at Ubisoft
Nebojša Radović
User Acquisition 🚀 Mobile Gaming 🎮
Mališa Pušonja
CTO @ MVP Workshop | R&D engineer @ 3327.io
Vladimir Trkulja
Venture Fellow at UNICEF & Co-founder of Startit