Da li će samovozeća kola doći pre beogradskog metroa?

Beograd čeka na metro decenijama, da li je vreme da odustane od te ideje i pređe na nešto novo?

Zoja Kukić - 1. Mart, 2018.

Ovih dana mnogo se priča o beogradskom metrou, a paralelno u drugom kraju sveta, glavna tema su samovozeći automobili koji bi trebalo da doprinesu rešavanju istih problema kao i metro — ušteda vremena građana, manje saobraćajne gužve i veća bezbednost.

A zašto su baš oni tema ovih dana? Kalifornija je upravo dozvolila samovozećim automobilima kretanje po ulicama bez obaveznih dodatnih kontrolnih komandi i vozača.

Kad dolaze samovozeći automobili?

Ovo je značajna vest, jer je do sada regulativa propisivala da bez obzira na nivo samostalnosti automobila u istom mora da postoji vozač. S obzirom na to da je vozač najvećim delom u pasivnoj ulozi, zaista su male i teoretske šanse da može da ispravi reakciju samovozećeg automobila na vreme, ali ova regulativa nije ni postojala zbog sprečavanja nesreća, već zbog obezbeđivanja krivca za te nesreće.

Trenutna dozvola koja je dobijena se odnosi na testiranje vozila i zahteva dodatna unapređenja iz ugla bezbednosti, ali ukoliko ovaj period testiranja pokaže da su samovozeći automobili zaista bezbedni, kako za vožnju, tako i od hakovanja, kako najavljuju, Kalifornija će izdati istovetnu dozvolu za komercijanu upotrebu vozila.

Regulativa u ovom segmentu u SAD dosta napreduje, od 2012. godine 21 američka država je donela zakon o samovozećim automobilima, a pre više od 2 godine najjače kompanije u sektoru samovozećih automobila (Google, Uber, Ford, Lyft i Volvo) su osnovali svoju lobi grupu sa ciljem da utiču na regulativu.

Ukoliko niste previše pratili razvoj samovozećih automobila, ovaj prikaz odlično objašnjava kako na brzinu i gužve mogu da utiču samovozeći automobili, koji međusobno komuniciraju:

Sudeći po ovome, u Kaliforniji bi ovi automobili mogli da počnu da se koriste veoma brzo. Ako je trebalo 5 godina od prvog zakona do danas, kada nije potreban “vozač”, onda možemo očekivati i da će sigurno za 5 biti doneta odluka da li su oni zaista bezbedni ili ne.

Kad dolazi metro?

Ne razumem se mnogo u ovu temu, ali izgradnja metroa je kompleksan i obiman građevinski poduhvat, koji zbog toga što se gradi ispod zemlje može izazvati dosta nepredviđenih situacija i dodatno produžiti i najvrednije izvođače radova. U Njujorku su liniju koju su otvorili prošle godine gradili 9 punih godina. Kinezi su tu najbrži, za 11 godina su izgradili više od 300km metroa u Pekingu.

U Beogradu da se krene u planiranje odmah, male su šanse da gradnja može da krene pre 2019, a čak i tad treba bar još nekoliko godina da se izgradi samo jedna linija.

Do tad, u Kaliforniji, a i verovatno u drugim zemljama, počeće da prelaze na samovozeće automobile.

Možda možemo i mi da uštedimo neke novce i uhvatimo najnoviji talas tehnologije?