Beogradski Cookbook je CMS nove generacije izgrađen na Laravelu, spreman da zameni WordPress

Saradnja digitalne agencije VizioArt i češke agencije za oglašavanje Kitchen, ovaplotila je novim rešenjem za upravljanje sadžajem. Predstavljamo vam Cookbook, tim koji uči na nedostacima WPa i Drupala

Marija Gavrilov - 3. Jul, 2015.

Potreba je kraljica svih startapa. CookBook, ponikao sa naše Startap Akademije, a nastao iz saradnje između digitalne agencije VizioArt i češke agencije za oglašavanje Kitchen, pravi je primer ovoga.

Tokom višegodišnje saradnje između ove dve agencije, članovi tima uvideli su da postoji problem neusaglašenosti između korišćenih rešenja za upravljanje sadržajem (tzv. content management system) i modernih tehnologija. Ujedinjeno su otpočeli razvijanje novog rešenja, a tokom ispitivanja tržišta uvideli su potencijal da proizvod iznesu iz svoje organizacije i ponude ga agencijama sa sličnim potrebama. Sa jednim od osnivača, Nikolom Plavšićem, pričamo o razvoju i problemima koje svojim proizvodom pokušavaju da reše.

nikola-plavsicVreme u kome je bilo dovoljno da imate web prezentaciju kako bi ostvarili uticaj na publiku je odavno prošlo, danas je potrebno da budete prisutni na svim digitalnim medijima od socijalnih mreža do mobilnih aplikacija i deljenje sadržaja između različitih kanala je osnovni zahtev za moderan CMS.

WordPress i Drupal, kao i brojni drugi sistemi, se ne prilagođavaju ovoj situaciji dovoljno brzo jer vuku veliki teret iz prošlosti, osmišljeni su prvenstveno kao sistemi koji renderuju web stranice i time su ograničeni i teški za integraciju sa drugim platformama. Za razliku od njih mi smo krenuli sa “API first” pristupom i odvojili naš sistem od bilo koje prezentacione platforme, a praćenjem RESTful principa pri izradi našeg API-a smo omogućili univerzalnu komunikaciju sa CookBook sistemom.

Iza CookBooka stoje Velimir Matić (VizioArt), Matija Vujović (Kitchen), Filip Arnerić (Kitchen) i Nikola Plavšić (VizioArt), a plan je da se tim uskoro proširi u Beogradu i Pragu. Korisnička baza na koju ciljaju je dosta široka: CookBook sa jedne strane treba da zadovolji developere sa svojim mogućnostima i lakoćom intergracije sa drugim sistemima, a sa druge, mora da zadovolji krajnje korisnike lakoćom upotrebe i intuitivnošću. No, kako nam je Nikola rekao, s obzirom na to da je CookBook razvijen u PHPu i na Laravel frameworku, njihov početni fokus biće na developerima i agencijama koje već rade sa Laravelom.

nikola-plavsicLaravel je mlad framework ali je jako brzo napredovao i sticao popularnost, to je dovelo do neravnoteže u broju korisnika i rešenja koja se nude u ovom segmentu tržišta. CookBook je napravljen na Laravel-u sa ovim na umu, što čini krivu učenja za developere koji već koriste ovaj framework zanemarljivom, i omogućava im da CookBook koriste u novim ili već postojećim projektima veoma lako, kao i bilo koji drugi Laravel paket.

S’ obzirom na to, smatramo da će naš proizvod biti veoma interesantan ovoj niši korisnika koja nije mala (Laravel je najkorišćeniji PHP framework trenutno sa velikim trendom rasta), i to je prvi smer u kom ćemo iskoračiti. Želimo da naš proizvod prvo njima približimo i da se pozicioniramo kao najbolji CMS na Laravel-u. Što planiramo da postignemo prvenstveno kroz rad i komunikaciju sa zajednicom.

‘Naš sistem je otvoreniji’

Sam CookBook će biti besplatan i open-source, a ekipa planira da prihode ostvari iz drugih izvora. Laka proširivost CookBooka pruža mogućnost da korisnicima pruže plugin-ove, kao i različite teme za web i mobile platforme.

nikola-plavsicProdaja plugin-ova i tema nije osnova našeg biznisa, mislimo da ćemo pun potencijal postići tek kada CookBook ponudimo kao SaaS, ali za to nam je potrebna određena zrelost proizvoda kao i poverenje korisnika. Sa marketom za različita proširenja sistema želimo da kompletiramo ponudu za korisnike. To vidimo i kao kanal promocije, jer sa kvalitetnim proširenjima možemo da povučemo određeni broj korisnika da se opredele za CookBook.

CookBook već funkcioniše na nekoliko projekata koje je VizioArt ekipa radila zajedno sa Kitchenom, od kojih su i dobili najvrednije informacije za dalji razvoj. Tim je trenutno u procesu poslednjih izmena u kodu i redizajna korisničkog interfejsa. Beta za široku javnost očekuje se tokom leta, a do septembra u ponudi će biti i nekoliko tema i plugin-ova za korisnike.

Konkurencija je jaka, a neki od konkurenata su na tržištu godinama i imaju izgrađenu korisničku osnovu. CookBook je u potrazi za nišom korisnika koja nije zadovoljena trenutnim alatima i odatle planiraju da se šire dalje.

nikola-plavsicWordPress se nameće kao najjači konkurent. Po veličini to i jeste, ali po funkcionalnostima ne. Mi nudimo drugačiji proizvod od WordPressa – naš sistem je daleko otvoreniji, u mogućnosti je da opsluži bilo koju platformu za prikaz sadržaja a ne samo web stranice.

Smatramo da WordPress mora da napravi velike izmene u svom sistemu ili će ostati u vremenu koje je prošlo, naročito iz perspektive developera. Malo bolja, ali slična situacija je i sa Drupalom, koji je tokom godina postao veoma robusan i komplikovan, ali nije uspeo da se prilagodi ključnim potrebama današnjih tehnologija koje sam već pomenuo.

Među konkurentima su i rešenja poput Contentfula i Prismica, koji imaju sličnu postavku, ali su zatvoreniji, naplaćuju se i usmerena su krajnjim korisnicima umesto developerima.

nikola-plavsicMi ulazimo u tržište sa jakom konkurencijom i korisničkim navikama, i prepreke su brojne, na to smo spremni i bićemo strpljivi. Smatram da ako uspemo da održimo fokus i zainteresovanost određenih grupa da će nam se otvoriti vrata za dalje prilike i širenje. Ali trenutno smo koncentrisani na Laravel zajednicu i njihove potrebe.

Sada je bitno da se ne sapletemo na prvom koraku.

Za sada bez investicija, čekaju se rezultati

Tim za sada ne planira da aktivno traži i pregovara o investicijama. Rezultati će, kako kaže Nikola, uputiti na dalje delovanje po ovom pitanju. No, u razgovorima su sa ljudima koji mogu da im pomognu da oblikuju svoju priču i ponude je na pravi način kada za to bude vreme.

Nikola je podelio sa nama i svoje viđenje rezultata postignutih učešćem na Startap Akademiji:

nikola-plavsicShvatio sam da moram da podignem pogled iz samog proizvoda i da sagledam sve aspekte poslovanja kao jednu celinu čije funkcionisanje i rast zavise od mnogo faktora, gde je proizvod samo jedan. Moj lični stav i znanje, takođe, nisu dovoljan izvor informacija, već je potrebno da budete otvoreni i učite kroz razgovor i interakciju sa svojim budućim korisnicima. I verujem da ovo zvuči kao nešto što možete ili što već jeste pročitali na mnogo mesta, i ja sam ovakve stvari čitao i znao pre nego što sam uopšte čuo za akademiju, ali Startap Akademija me je naterala da zapravo počnem tako i da se ponašam.